کد خبر: 272218
تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۳
بازدید 1295
مربی نجوم کانون فارس، کاشف 5 سیارک

پنج سیارک جدید در کمربند سیارک ها با استفاده از تلسکوپ 1/8 متری پن استارز دانشگاه هاوایی آمریکا توسط مربی نجوم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس کشف شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس، پنجمین جنبش ایرانی جست و جوی سیارکی در ٢٥ تیر آغاز و در ٢٤ مرداد به کار خود پایان داد. جنبش سیارکی که اولین بار در سال ١٣٨٥ با همکاری ١٧ سازمان علمی و دانشگاه شکل گرفت اکنون در ٨٠ کشور در حال برگزاری است.جنبش بین المللی جست و جوی سیارک در پی یاری گرفتن از منجمان و افراد علاقمند برای بهبود محاسبات مربوط به مدار سیارک های جدید در محل کمربند اصلی سیارک ها، جایی میان سیاره های مریخ و مشتری است که ده ها هزار سیارک در آن منطقه در حال گردش به دور خورشیدند. در این طرح تعداد ١٤٩ سیارک به دست ایرانیان در طی سال های اخیر کشف شده است،که گروهی به سرپرستی حامد زارع مربی نجوم مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس،موفق به کشف ٥ سیارک جدید شدند. تخمین زده می شود در منطقه کمربند سیارک ها بین هفتصد تا یک میلیون و پانصد هزار سیارک و خرده سنگ وجود داشته باشد که ممکن است برخی از سیارک های نزدیک زمین در مسیر زمین قرار بگیرید و خطر ساز شوند،از این رو شناخت آنان و مسیر آنها در جهت شناخت بیشتر منظومه شمسی و مراقبت از سیاره زمین در برابر چنین تهدید هایی ضروری است.

گفتی است این سیارک های کشف شده پس از بررسی با استفاده از  تلسکوپ های بسیار بزرگ و تایید نهایی، از سوی کاشفان آن ها به نام آنان و یا نام های پیشنهادیشان نامگذاری می شوند.