دوره‌ی‌آموزش‌آشنایی با "کودکان‌با نیازهای‌ویژه" دریزد برگزار شد

با توجه به اهمیت آشنایی مربیان و مربیان‌مسوول با اصول و منابع و ابزار لازم در راستای کار و فعالیت با کودکان با نیازهای‌ویژه، دوره‌ی آموزشی درهمین رابطه در مرکزفرهنگی‌هنری شماره‌ی سه یزد برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان یزد، با توجه به اهمیت آشنایی مربیان و مربیان‌مسوول با اصول و منابع و ابزار لازم در راستای کار و فعالیت با کودکان با نیازهای‌ویژه، دوره‌ی آموزش درهمین رابطه، با حضوردکتر فریده ترابی میلانی «چهارم الی هفتم مهر ۹۶» در مرکز فرهنگی هنری شماره‌ی سه یزد برگزار شد.

 عباسعلی‌دانافر مدیرکل کانون استان درجمع مربیان و مربیان‌مسوول کانون شرکت‌کننده در این دوره گفت: در سال ۹۴ یک اتفاق بسیارقشنگ افتاد و آن افتتاح مراکز فراگیربود و الحمدلله استان یزد، در ابتدای راه، جزو پنج استان اولی بود که به راه‌اندازی مرکز فراگیرپرداخت و مدت یک‌سال ونیم است که مرکز فراگیر در یزد، راه اندازی شده و خوشبختانه "بچه‌ها با نیازهای‌ویژه" (نابینا، کم‌بینا، ناشنوا، کم‌شنوا، جسمی‌حرکتی، کم‌توان‌ذهنی) یک فضایی برای فعالیت فرهنگی‌هنری دارند و کانون با پذیرش آن‌ها، خدمات فرهنگی می‌دهد.

وی با اشاره به سال ۱۴۰۰ و سندچشم‌انداز کانون افزود: از مصوبات این سند، راه‌اندازی مرکز فراگیر تا پنج‌سال آینده در کشوراست و این اتفاق خیلی مهمی است و حق بچه‌هاست.

دانافر ادامه داد: عدالت‌اجتماعی وعدالت‌فرهنگی حکم می‌کند همان‌طورکه آموزش‌های مستقیم و غیرمستقیم برای بچه‌های عادی حق است، برای بچه‌ها با نیازهای ویژه نیز این حق را قائل شویم و وظیفه‌ی ما و نهادهای فرهنگی است که برای "بچه‌ها با نیازهای‌ویژه" مثل بچه‌های‌عادی شرایطی را براساس امکاناتی که داریم فراهم آوریم تا آن‌ها هم به راحتی بتوانند از خدمات فرهنگی‌هنری، استفاده کنند.

مدیرکل کانون استان با اشاره به چالش‌های پیش‌رو جهت راه‌اندازی مرکز فراگیر اظهار داشت: برای دایر نمودن مراکز فراگیر، با سه‌چالش فضا و محتوا و نیروی‌انسانی روبروهستیم ولی تلاش می‌کنیم تا چالش‌ها را مرتفع سازیم.

عباسعلی دانافر عنوان کرد: همان‌طورکه آموزش و پرورش در کنارمدارس‌عادی، مدارس‌استثنایی دارد، برماست که دراین‌باره برای "بچه‌ها با نیازهای‌ویژه" شرایط ایده‌آل را فراهم سازیم و باید برای رسیدن به هدف و رفع چالش‌ها، باید به مناسب‌سازی و استانداردسازی فضا، تدوین‌محتوای کار و فعالیت با بچه‌ها و نیروی‌انسانی توجه کرد ضمن‌این‌که ریشه‌ای‌ترین چالشی که با آن روبرو هستیم، نیروی‌انسانی است. نیروهای کانون درحال حاضر با اعضای عادی مرکز فعالیت داشته و برای کار و فعالیت با "اعضابانیازهای‌ویژه" باید آموزش‌های لازم را کسب کنند وعاشقانه و هنرمندانه دست این بچه‌ها را بگیرند تا آن‌ها نیز از امکانات کانون محروم نباشند.

مدیرکل کانون استان در پایان خاطرنشان کرد: فلسفه‌ی برگزاری دوره‌ی آموزشی آشنایی با "کودکان با نیازهای‌ویژه" و حضور دکترفریده‌ترابی‌میلانی، حکایت دسترسی به شرایط بهتر آموزش جامع برای خدمت عاشقانه، صادقانه وهنرمندانه مربیان با "کودکان‌بانیازهای‌ویژه" است.

وی اشاره کرد: باید توجه داشته باشیم که سرعت‌دانش و تولیددانش بسیار بالا است و ما با دانش پنج سال پیش نمی‌توانیم با بچه‌های عادی کار کنیم لذا باید تلاش بیشتری کنیم تا در این عرصه‌ی حساس، بیش از پیش، با علاقه‌مندی هرچه بیشتر با دریافت اطلاعات کافی و آگاهی‌بخشی، نسبت به کار با "بچه‌ها با نیازهای‌ویژه" موفق باشیم .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =