کد خبر: 272657
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶
بازدید 627
"عاشقانه های یونس در شکم ماهی" نویسنده‌اش را به گلستان آورد

کارگاه نقد کتاب "عاشقانه های یونس در شکم ماهی" به مناسبت گرامی‌داشت هقته دفاع مقدس با حضور جمشید خانیان نویسنده برجسته کشور ویژه نوجوانان مراکز فرهنگی هنری در مجتمع فرهنگی هنری گرگان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گلستان، 5 مهرماه 1396 مصادف با شکست حصر آبادان، اعضای نوجوان مراکز به همراه کارشناسان و جمعی از مربیان کانون در کارگاه نقد کتاب "عاشقانه های یونس در شکم ماهی" نوشته‌ی جمشید خانیان حضور یافته و در ارتباط رو در رو با پدیدآورنده اثر در کارگاه آموزشی " نونگری به موضوع جنگ و دفاع مقدس " شرکت کردند.

نویسنده رمان نوجوان "عاشقانه های یونس در شکم ماهی" ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع اعضای نوجوان و مربیان ادبی با اشاره به این‌که عشق به مطالعه یک لذت جاودان است، گفت: سعی من بر این است که چگونه  شما علاقه مندان به حوزه کتاب و نویسندگی، راه‌های جدید نگاه کردن به سوژهای ارزشی همانند جنگ و دفاع مقدس را پیدا نمایید.

جمشید خانیان که بیش از 40 عنوان کتاب و پژوهش ادبی و نمایش‌نامه تاکنون از خود به جا گذاشته است، پس از شنیدن اظهار نظرهای نوجوانان در ارتباط با رمان "عاشقانه های یونس در شکم ماهی"، درباره عنوان و محتوا با آن ها سخن گفت و افزود: وقتی که با نگاهی عمیق‌تر به محتوا و مضامین کتاب توجه شود ریتم داستان بیشتر در ذهن جا میگیرد و معانی پنهان زیادی از درون آن آشکار می گردد.

او که متولد آبادان است و جنگ را از نزدیک لمس کرده و دوران مقدس سربازی‌اش را در گارد ساحلی اروند و خط مقدم گذرانده است،  به طرح خاطرات متعددی از آن روزها پرداخت و برای نسل جدید از ارزش‌هایی که می‌توان به خاطرش حتی از جان خود گذشت، سخن گفت.

در این کارگاه اعضای حاضر به خوانش داستان های کوتاه خود پرداختند که موجب اظهار نظر و تشویق این نویسنده شهیر قرار گرفت. ایشان اعضای علاقند را به جدیت در مطالعه و گسترش جهان‌بینی فردی تشویق کرد و گفت به زودی شاهد درخشش نویسندگان بزرگی در گلستان خواهیم بود. 

گفتنی است در نوبت صبح، جمشید خانیان نویسنده برجسته کشور با همراهی مدیرکل، کارشناس آفرینش‌های ادبی و مربیان گرگان در مدرسه دخترانه شاهد گرگان حضور یافته و برای دانش آموزان کارگاه نوشتن خلاق برگزار نمود.

خانیان طی گفت‌وگو و پاسخ‌گویی به سوالات دانش آموزان پایه‌ی ششم دبستان شاهد گرگان به آن ها آموخت چگونه می توانند با دیدن، شنیدن، لمس کردن، بوییدن و چشیدن یک نویسنده خوب باشند و دنیا را بهتر از یک آدم عادی درک کرده و راه های نوشتن خلاق و یافتن سوژه های جدید از محیط پیرامون خود را پیدا کنند.

عبدالرحیم سیفی مدیرکل کانون گلستان طی سخنانی اظهار داشت: برگزاری جلسات نقد کتاب با حضور نویسندگان و شاعران طراز اول کشور موجب افزایش اعتماد به نفس و توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی شده و روش های گفت‌وگو و نقد منصفانه را به بچه ها می آموزد.

وی برگزاری مجموعه نشست های نقد کتاب با عنوان "دوپنجره دولبخند" را از جمله برنامه های کانون برشمرده و افزود: کانون گلستان از سال گذشته تلاش نموده تا با هدف آشناسازی کودکان و نوجوانان با صاحبان اثر با جلب مشارکت سایر نهادهای فرهنگی این برنامه را به صورت فصلی به اجرا درآورد که در سال جاری نیز تاکنون سه نویسنده و شاعر در استان حضور یافته است.

عاشقانه‌های یونس در شکم ماهی نوشته‌ جمشید خانیان یکی از رمان‌هایی است که انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در قالب طرح «رمان نوجوان امروز» منتشر کرده است؛ این رمانِ نمادگرا، بدون گذر از خط قرمزها، داستانی عاشقانه را در فضایی پاک برای خواننده بازگو می‌کند.
شب گربه‌های چشم‌سفید، خشایارشا، کوسه‌ماهی، آریایی‌ها، شبی که جرواسک نخواند، قلب زیبای بابور، لاک‌پشت فیلی، ناهی، طبقه‌ هفتم غربی و عاشقانه‌های یونس در شکم ماهی از جمله آثار او است که از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده‌اند.
معرفی جمشید خانیان در قالب کلیپ، تصویرسازی کتاب عاشقانه های یونس در شکم ماهی و امضای آن توسط این نویسنده و اهدای لوح تقدیر به ایشان از دیگر برنامه های این نشست ادبی بود که با مشارکت ادارات کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و نهاد کتابخانه های عمومی در مجتمع فرهنگی هنری گرگان برگزار شد.

گفتنی است در سفر این نویسنده شهیر کشور به استان گلستان، جلسه نقد کتاب با حضور کتابداران کتابخانه های عمومی در محل کتابخانه میرفندرسکی برگزار گردید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =