طراحی‌های شهری امنیت کودکان را به‌خطر می‌اندازد

مشاور عالی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌گوید: طراحی‌های شهری در ایران به گونه‌ای است که فرصت لذت بردن را از بچه‌ها سلب کرده و داشتن امنیت در عبور از کوچه‌ها و خیابان‌ها از جمله حقوق کودکان است.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، محمدعلی شامانی در حاشیه بازدید از نمایشگاه هفته‌ی ملی و روز جهانی کودک در این باره گفت من فکر می‌کنم ما باید پیش از این‌که بخواهیم بدانیم بچه‌ها به حقوق خود آشنا هستند یا نیستند جامعه‌ای که در آن پایبندی به قانون ومقررات به‌عنوان یک سرمشق علنی وجود نداشته باشد، نمی‌توان مشق قانونی کرد.

وی افزود: بی‌اعتنایی به قانون و حقوق افراد در ارتباط‌های اجتماعی بسیار مشهود است که قانون‌گریزی از رانندگی و قوانین ترافیکی و حرکت در یک خط آغاز می‌شود و تا بی‌احترامی به حقوق دیگران در بخش‌های مختلف جامعه ادامه می‌یابد.

مشاور مدیرعامل کانون هم‌چنین یادآور شد در جامعه ما الگوهای مناسبی وجود ندارد و بزرگ‌ترها نیز الگوی مناسبی برای قانون‌مندی نیستند ضمن این‌که همه می‌دانیم که بچه‌ها حق و حقوقی دارند که اگر از آن غفلت کنیم تبعات آن تا سال‌ها بر جای خواهد ماند.

وی ادامه داد: بچه‌ها حق دارند بیاموزند، لذت ببرند، از اسباب‌بازی‌ها استفاده کنند، بازی کنند، هوای پاک تنفس کنند و بهترین مدرسه را داشته باشند، هر طور دوست دارند هنر خود را شکوفا سازند، دست به خلق بزنند، تجربه کنند و فردا را بسازند اما متاسفانه ما بزرگ‌ترها در قالب‌هایی از پیش تعیین شده همه چیز را برای آن‌ها برنامه‌ریزی می‌کنیم.

شامانی بیان داشت حق کودکان است در جامعه‌ای به دور از خشونت با مسیر ایمن زندگی کنند اما شهرهای ما هیچ سنخیتی با نیازهای کودکان ندارد، امکانات، مبلمان و طراحی شهری به گونه‌ای است که فرصت لذت بردن به بچه‌ها نمی‌دهد تا متناسب سن خود استفاده کنند اما بزرگ‌ترها در قالب‌های از پیش تعیین شده و با بی‌اعتنایی کامل به بچه‌ها همه چیز را برای آن‌ها برنامه‌ریزی می‌کنیم.

وی با اشاره به این‌که تمام نهادهای درگیر این حوزه نیز به نوعی نقش خودشان در ایجاد فرصت لذت‌بخشی برای بچه‌ها را دریغ می‌کنند، ابراز کرد: اگر چه مهم‌ترین آموزش‌های اولیه در خانواده شکل می‌گیرد اما بزرگ‌ترین مشکل ما این است که تلاش نمی‌کنیم با بچه‌ها گفت‌وگو کنیم و حرف‌های آن‌ها را بشنویم.

وی ادامه داد ما حتی در مدرسه ضوابط را به آن‌ها دیکته می‌کنیم و او هیچ حق اعتراضی ندارد، حتی در بهینه‌سازی فضای مدرسه نیز نقشی ندارد و نمی‌تواند انتخاب کند کجا برود، از چه محلی بازدید کند و... حقوق خود را استیفا کند.

وی اضافه کرد: نهادهای مسوول نیز فراموش کرده‌اند که اول باید به کودکان بپردازند تا فردای جامعه ساخته شود و تنها از بچه‌ها انتظار داریم به عنوان بازیگران صحنه حضور پیدا کنند و ما آن‌ها را به نمایش بگذاریم بدون این که به نیازها و حقوق‌شان توجه داشته باشیم.

مشاور عالی مدیرعامل کانون با بیان‌این‌که تغییر در سیاست‌های جنایی در امر کودکان نیز اجتناب‌ناپذیر است، ادامه داد: باید تلاش کنیم تکلیف‌مان را مشخص کنیم چرا که ما هنوز نمی‌توانیم در مورد دادگاه‌های اطفال با همه مختصات خاص آن حرف بزنیم.

شامانی هم‌چنین گفت: تمام رفتارهای تربیتی ما هنوز رفتارهای بازدارنده است و اصلاح و تربیت ما فقط این اسم را دارد و هیچ رفتار اصلاح در آن نمی‌بینیم درحالی که اصلاح و تربیت با آموزش صورت می‌گیرد که لازم است ساختار نظام آموزشی بازنگری شود و حقوق کودکان به آن‌ها شناسانده شود.

وی گفت تمام نهادها و از جمله کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باید تلاش کنند یک‌بار دیگر حقوق کودکان را بازخوانی کنند تا بچه‌ها بیشتر با حقوق‌شان آشنا شوند چرا که کودکان ما مانند بسیاری از بزرگ‌ترها و خانواده‌ها از حقوق خود آگاهی لازم را ندارند.

این مدرس دانشگاه هم‌چنین یادآور شد رسانه‌های ما نیز در مورد حقوق کودک حرفی ندارند چرا که ما این موضوع را به حاشیه برده‌ایم و خیلی جدی گرفته نمی‌شود در حالی که کودک فهیم است اما رشد لازم را نکرده است و واجد تمام حقوق‌هاست که ما نتوانستیم به او بشناسانیم.

وی هم‌چنین ابراز داشت: هفته‌ی ملی کودک فرصت مغتنمی است تا تمام ارکان، عناصر و نهادهای درگیر با موضوع کودک را به نقطه‌ای توجه دهیم که بچه‌ها دارایی‌ها و سرمایه‌های اصیل ما هستند و باید از حقوق‌آن‌ها به شدت مراقبت کنیم اگر خواستار جامعه‌ای پویا، سالم و بانشاط برای فردا هستیم باید از امروز آغاز کنیم.

شامانی در پایان اضافه کرد: هفته‌ی ملی فرصت مناسبی است که به همه بگوییم چرا کودک مهم است و وقتی شعار این هفته را «هر کودک نشانی خداست...» انتخاب کردیم قصد داشتیم حواس‌ها را به این نقطه جلب کنیم که با موجوداتی سروکار داریم که فرشته‌های خدا بر روی زمین و مایه خیر، برکت، آرامش و حضور معنوی همه‌ی ما هستند.

ویژه‌برنامه‌های روز جهانی و هفته‌ی ملی کودک از روز 15 مهر 1396 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون در خیابان حجاب تهران و بیش از یک‌هزار مرکز فرهنگی‌هنری کانون در سراسر کشور آغاز شده و تا پایان روز 21 مهر ادامه خواهد داشت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =