کد خبر: 273571
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۶
ویژه برنامه‌های هفته ملی کودک در مرکز سرخس

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، مرکز فرهنگی هنری سرخس ویژه برنامه‌های فرهنگی، هنری و ادبی متنوعی در هفته ملی کودک برگزار کرد.

به یاد تابستان، در هفته ملی کودک

هم‌زمان با هفته ملی کودک، آثار هنری و دست‌سازه‌های اعضای مرکز فرهنگی هنری سرخس به صورت نمایشگاهی در معرض دید عموم قرار گرفت.

صدیقه ترشیزی مربی مسوول مرکز گفت: در این نمایشگاه آثار دستی چون نمددوزی، کاردستی با ماکارونی، نقش در نقش، سفال و نقاشی که همگی تجربه سه ماه حضور کودکان در کارگاه‌های تابستانی مرکز بود به نمایش گذاشته شد. بخش دیگری از این نمایشگاه به کتاب‌هایی با مضامین عاشورا و محرم اختصاص یافته است تا کودکان و نوجوانان ضمن آمعرفی کتاب‌های مذهبی با شخصیت و ویژگی‌های رفتاری امام حسین(ع) و قیام عاشورا آشنا شوند.

این نمایشگاه تا ۲۵ مهرماه برای بازدید عموم دایر است.  

بازدید فرماندار از نمایشگاه «آثار هنری اعضای کانونی»

حسین سنجرانی، فرماندار سرخس به مناسبت هفته ملی کودک به دیدار مربیان فرهنگی مرکز آمد و ضمن تبریک و خداقوت به آنان از نمایشگاه «آثار هنری اعضا» و «کتاب‌های عاشورایی» بازدید کرد.

در این بازدید فرماندار شهرستان با دیدن عروسک «دادو» که یکی از عروسک‌های بومی و محلی است گفت: این وظیفه ماست که آثار بومی و محلی شهرستان را شناسایی و به نسل‌های آینده منتقل کنیم.

سنجرانی گفت : کانون خیلی مهم است و اگر ارگانی را بخواهیم نام ببریم که ریشه‌ای کار می‌کند باید از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نام برد و این را می توان از تلاش‌ها و فعالیت‌های دست‌اندرکاران کانون دانست.
وی در ادامه افزود: بسیاری از افرادی که هم اکنون در پست‌های سازمانی مهم قرار دارند از دل کانون و فعالیت‌های اثربخش آن بیرون آمده‌اند. کار کانون و مربیان آن بسیار مهم و دشوار می‌باشد و کانون می‌تواند با ارائه فعالیت‌های مفید و متنوع، اثربخشی خود را در جامعه بیش از پیش به نمایش بگذارد.

یک روز خوب برای اعضای کانون سرخس

در هفته ملی کودک، اعضای مرکز در کارگاه‌های قصه‌گویی، کاردستی و نقاشی شرکت کردند. این کارگاه‌ها با محوریت عاشورا و اتفاقات ماه محرم برگزار شد.

ترشیزی مسوول مرکز تاکید کرد: انجام کاردستی توسط کودکان به عقیده اکثر کارشناسان امر آموزش و روان‌شناسان، تمام حواس‌ها را به توازن و هماهنگی می‌رساند و کودک را تحریک می‌کند تا اعضای مختلف بدن به کار بیفتد و این امر موجب رشد و شکوفایی استعدادهایش گردد.

وی افزود: نقاشی نیز در تشکیل شخصیت و روان کودک اهمیت زیادی دارد و به او امکان شناسایی محیط و شرکتش را در آن فراهم می‌کند. اعضای کانون پس از حضور در کارگاه‌های نقاشی و کاردستی به تماشای فیلم «آلبوم» از مجموعه «هشتاد روز هشتاد فیلم» نشستند.

عروسک من و مادرم

این عنوان ویژه برنامه‌ای است که در مرکز فرهنگی هنری سرخس و با حضور والدین و اعضا در هفته ملی کودک برگزار شد.

ترشیزی مربی مسوول مرکز سرخس، ضمن اعلام این خبر گفت: این ویژه‌برنامه با هدف آشنایی بیشتر مادران با فعالیت‌های مرکز و همکاری و همراهی مادران در ساخت عروسک با کمک فرزندانشان در نظر گرفته شد.

مربی مسوول مرکز به ارتباط میان کودک و عروسک اشاره کرد و گفت: ارتباط عروسک با کودک یک رابطه ساده و بی‌ارزش نیست بلکه عروسک جایگاه مهمی در نحوه ارتباط کودکان را داراست و هم صحبت و مخاطبی است که پیوسته همراه کودک است و به حرف‌های کودک گوش می‌دهد و تنها برای پرکردن اوقات فراغت کودکان از آن استفاده نمی‌شود.

ترشیزی هدف از برگزاری این ویژه برنامه را اهمیت عروسک در دنیای کودکان و بازآوری خاطرات کودکی برای مادران که شاید این روزها به دلیل مشغله‌های فراوان کاری کمی از آن دور شده‌اند دانست و گفت:  یادآوری حس خوب کودک بودن و گذراندن ساعاتی با کودکشان در کانون و ساخت عروسک، باعث شد به فکر برگزاری این ویژه برنامه باشیم.  

ساخت عروسک بومی- محلی «دادو» که عروسک بسیار ساده‌ای است که در هر زمان و مکانی با ابزار بسیار ساده درست می‌شود یکی از این عروسک‌ها بود. این عروسک از دو پارچه یا روسری مربع شکل درست می‌شود که اولی را آنقدر تا زده تا به شکل مستطیلی کوچک درمی‌آید و پارچه دوم را به صورت سه‌گوش تازده و پارچه مستطیل شکل اول را با آن به صورت قنداق می‌پیچیم. می‌توان برای آن چشم و ابرو و دهان نیز گذاشت که در قدیم با زغال این کار صورت می‌گرفت. سایر عروسک‌ها را اعضا با ابزار دورریختنی همچون انواع بطری و کاموا، پارچه، توپ، دکمه و... آماده کردند. تعداد ۱۶ عروسک ماحصل اجرای این برنامه بود.

در پایان، بازدید از نمایشگاه‌های مرکز که شامل: نمایشگاه کتاب‌های عاشورایی، نمددوزی، نقش‌درنقش، نمایشگاه کار با ماکارونی و نمایشگاه نقاشی و سفال بود، توسط اعضا و والدین صورت گرفت و به همه اعضا هدیه داده شد ... 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =