کد خبر: 273985
تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲
بازدید 809
بررسی برنامه‌های شش ماهه اول کانون تهران

در جلسه هم‌اندیشی و آسیب شناسی برنامه های اجرا شده شش ماهه اول در کانون استان تهران، مدیر کل، معاونان و کارشناسان، به نقد و بررسی پیرامون برگزاری جشنواره قصه گویی استانی، جشنواره هنرهای نمایشی و تجسمی و نمایشگاه هفته ملی کودک پرداختند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، محمود سلیمانی در ابتدای این جلسه، بابیان مطالبی پیرامون مباحث اخلاقی گفت:  پیامبر بزرگ اسلام در سفر معراج و آن سیر شبانه به آسمان، حجاب دنیا بر ایشان کنار رفت و شکوه هستی را به‌صورت کامل مشاهده کردند و به درجه‌ای از آسمان راه یافتند که هیچ‌کس جز او و خدایش نبود. اما همین پیامبری که یک‌شبه به چنین شهود الهی دست‌یافت، پس از بازگشت به زمین، با مردم مثل گذشته خاشعانه رفتار کرد و بر هدایت مردم به سمت معبود، بی‌منت بود و با سادگی منش خود، بر قلب‌ها نفوذ کرد.

مدیرکل کانون استان، خدمت‌رسانی به خلق خدا را مهم‌ترین کار انسان مو من دانست و اذعان داشت؛ اینکه فردی طی العرض می‌کند، روی آب راه می‌رود و امثال چنین کارهای اعجاب‌آوری، او را بزرگ و ماندگار نمی‌کند. اعمال ما می‌بایست برای مردم خیر و اثر داشته باشد و باید همانند این گفته در زندگی عمل کرد که: دل به دست آر تا کسی باشی.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد؛ فردی که برای عبادت، خانقاهی می‌سازد و انقطاع و انزوا از جامعه را برمی‌گزیند آیا می‌تواند در جامعۀ خودش اثری به‌جای بگذارد؟ ارزش انسان به این است که با مردم و در میان مردم زندگی کند. از آن‌ها بیاموزیم و به آن‌ها بیاموزانیم. تعالی و تکامل در جمع و اجتماع بروز و ظهور پیدا می‌کند و نه در عزلت‌نشینی. اما امثال این آدم‌ها که گوشۀ خلوت را در زندگی انتخاب کرده‌اند، راه الهی را به‌غلط می‌روند.

سلیمانی با تشریح زندگی خواجه ربیع که پس از شهادت امام علی (ع) تارک‌دنیا شد خاطرنشان کرد؛ ایشان وقتی خبر واقعه کربلا و به شهادت رسیدن فرزند مولا علی (ع) را شنید گفت: «اف بر این دنیا که به فرزند رسول خدا هم رحم نمی‌کند. اما مدتی بعد بابت این جمله خود استغفار کرد، که چرا پس از یک‌عمر عزلت‌نشینی و عبادت معبود، به‌جای این جمله، ذکر خدا نگفته است.

وی بیان داشت؛ بنده اعتقاددارم که امثال این افراد هیچ خیری برای جامعه ندارند. فرد عابدی چون خواجه ربیع که ندای " هل من ناصر ینصرنی"  امام حسین (علیه‌السلام) را نشنید، و قدمی درراه حمایت از امام برنداشت، سال‌ها عبادتش به چه درد جامعه و مردم می‌خورد؟ هنر ما انسان‌ها در این دنیا این است که آن‌گونه زندگی کنیم که پیامبر و امامان ما زندگی کرده‌اند، تا بتوانیم اثری نیک از خود به‌جای بگذاریم.

سلیمانی افزود؛ پیامبر رحمان پس از سفر معراج، با آن مقام والا نزد خداوند، به میان مردم بازگشت. با آن‌ها خورد و نوشید، نشست‌وبرخاست. با اصحاب و موافقان خود و با دشمنان و مخالفانش مجالست و گفتگو کرد تا بتواند پیام الهی را با رفتار و منش خود در دنیا منتشر کند. امیدوارم خداوند به شما و به ما توفیق بدهد که تلاش‌ها و کوشش‌هایمان به‌گونه‌ای باشد که اثری ارزشمند بر زندگی کودکان و نوجوانان کشورمان داشته باشیم، انشا الله.

در بخش دوم این جلسه، حاضران به بیان نقطه نظرات و راهکارهایی در رابطه با جشنواره‌های قصه‌گویی، هنرهای نمایشی و تجسمی استانی و برگزاری هفته ملی کودک، پرداختند.

جشنواره قصه‌گویی استانی:

در ابتدا ام لیلا شعبانی کارشناس فرهنگی کانون استان، گزارش کوتاهی از روند اجرای جشنواره در دور استانی ارائه داد.

برگزاری بخش حوزه‌ای جشنواره قصه گویی به شیوه غیررقابتی و برپایی جلسات نقد و بررسی میان قصه‌گوها، که با استقبال خوبی از سوی مربیان شرکت‌کننده مواجه شد, حضور پر اشتیاق 72 مربی (فرهنگی، هنری، ادبی) و در مجموع شرکت 144 قصه‌گو در بخش‌های (مربیان, آزاد، اعضا، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها), انتخاب چهار داور نوجوان از اعضای فعال مراکز، در کنار داوران بزرگ‌سالی که در شیوه‌نامۀ معاونت ذکرشده بود، شامل (یک کارشناس، یک مربی فرهنگی و یک نفر بیرون مجموعه) که رأی این نوجوانان منجر به برگزیده شدن سه قصه‌گو از نگاه این گروه داوری بود، از نکات مطرح‌شده توسط شعبانی به‌عنوان رابط جشنواره قصه‌گویی بود.

سپس معاونان و کارشناسان کانون استان نظرات و دیدگاه‌های خود را در خصوص اجرای این جشنواره بیان کردند؛ شرکت معنادار و رو به رشد مربیان در جشنوارۀ امسال به لحاظ آماری که علل و عوامل آن را برگزاری غیررقابتی دور حوزه‌ای و بالا بردن علاقه و انگیزه مربیان برای شرکت در جشنواره معرفی کردند. برگزیده شدن 5 پژوهش استانی در این بخش از موارد مثبت این جشنواره عنوان شد.

همچنین اتخاذ سبک‌های جدید با اهداف عالی و تلاش برای خروجی خوب و هدفمند و ایجاد راهکارهایی برای کیفی کردن قصه‌گویی در جشنواره‌ها، انتقاد به بخش قصه‌گویی نوجوان به دلیل نداشتن آموزش‌های مناسب قصه‌گویی برای این گروه سنی، انتخاب نامناسب زمان برگزاری اختتامیه و حضور اندک قصه‌گویان، ابراز نگرانی از حضور کمرنگ قصه‌گویان بخش فراگیر، بررسی دوبارۀ سهمیه بخش مربیان و آزاد، نسبت به قصه‌گویان بخش‌های دیگر، انتخاب نامناسب قصه‌ها و طراز ندانستن این انتخاب‌ها با سطح توانایی مربیان قصه‌گو و بیان راهکارهایی درزمینهٔ تقویت این بخش، بررسی نیاز قصه‌گویان تازه‌کار به آموزش از مواردی بود که از سوی کارشناسان حاضر در این جلسه مطرح شد.

جشنواره هنرهای نمایشی و تجسمی:

این بخش با گزارشی از سوی عذرا امامی کارشناس هنرهای نمایشی استان آغاز شد. برگزاری هم‌زمان دو جشنواره هنرهای نمایشی و هنرهای تجسمی در مرکز آفرینش کانون استان (شماره 30), شرکت 52 اثر نمایشی «17 اثر عروسکی، 17 اثر صحنه‌ای، 14 اثر رادیو تئاتر و نمایش‌نامه خوانی و 4 اثر به‌صورت تلفیقی و خیمه‌شب‌بازی» که از این تعداد 11 اثر توسط پسران، 29 اثر توسط دختران، 12 اثر مشترک (خردسالان و نوجوانان، اعضای ارشد و مربیان) که مجموعاً 379 نفر شرکت‌کننده را در برگرفت، آماری بود که امامی از جشنواره هنرهای نمایشی استان ارائه داد.

وی افزود؛ برگزاری جشنواره امسال، به‌صورت غیررقابتی با اهداف پژوهشی صورت پذیرفت و سه ناظر نوجوان و سه مربی و کارشناس ناظر در مدت سه روز در جشنواره حضور داشتند و کارها را مورد ارزیابی قراردادند که در پایان باهمت گروه مربیان و کارشناسان (روشنک ایلانلو، مهین وزیری، عذرا امامی، محبوبه طالبی و ساغر لطفی نژاد) پژوهشی با عنوان « بررسی جشنواره‌های غیررقابتی در کانون » در حال نگارش است و مراحل پایانی خود را می‌گذراند.

همچنین امامی در ادامه یادآور شد؛ تلاش کردیم کلیۀ آثار نمایشی را مورد بازبینی قرار دهیم و درزمینهٔ اجرای موفق و مؤثر گروه‌ها در جشنواره، راهکارهایی به آنها ارائه شد. حضور 2 اثر نمایشی از اعضای مراکز در جشنواره بین‌المللی هنرهای آیینی سنتی و اجرای یک اثر نمایشی دیگر از خردسالان کانون استان در جشنوارۀ صلح از دیگر موفقیت‌هایی بود که امامی به آن‌ها اشاره کرد.

همچنین دیگر کارشناسان واحد هنری استان در خصوص برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی گزارشی ارائه دادند. دریافت 500 اثر نقاشی، 80 اثر سفالگری، 530 قطعه عکس و 72 اثر خوشنویسی با اعلام فراخوان استانی، روند رو به رشد این جشنواره را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

در ادامه، دیگر کارشناسان به ارائه نظرات و پیشنهادهایی برای بهبود سطح کیفی این دو جشنواره پرداختند. در نظر گرفتن دوره‌های آموزشی تئاتر برای مربیان علاقه‌مند، بررسی مشکلات زمان‌بندی اجرای نمایش‌ها در جشنواره هنرهای نمایشی به دلیل عدم حضور به‌موقع گروه‌های نمایشی در سالن اجرا، بررسی کیفیت  آثار صحنه‌ای نسبت به آثار موفق عروسکی، نتیجه موفقیت‌آمیز غیررقابتی بودن جشنواره هنرهای نمایشی در دور کردن بار استرس‌زای اجرا برای اعضای کودک و نوجوان شرکت‌کننده، پیشنهاد تشکیل کانون عکاسان نوجوانان به دلیل استقبال بسیار خوب اعضای نوجوان از این بخش، پیشنهاد اجرای طرح غیررقابتی جشنواره هنرهای نمایشی به‌صورت یک سال در میان، تأثیر اطلاع‌رسانی از طریق صداوسیما و دیگر رسانه‌ها برای بهره‌مندی مخاطبان و خانواده‌ها از جشنواره‌های استانی در سال‌های آتی، اعلام رشد قابل‌ملاحظۀ کمک‌هزینه به گروه‌های نمایشی نسبت به سال گذشته از سوی معاونت مالی که باعث تنوع بخشیدن به آثار و ایجاد انگیزه بیشتر در گروه‌های نمایشی مراکز کانون استان شد، انتقاد به انتخاب محدود مربیان هنری در بخش تقدیری، دوری مسیر نمایشگاه و تمهیداتی برای انتخاب سالنی مناسب‌تر در برگزاری این جشنواره در سال‌های آینده، انتقاد ازعدم اطلاع‌رسانی به‌موقع به برگزیدگان، پیشنهاد کارآفرینی و فروش آثار تولیدی در بخش هنرهای تجسمی اعضا به نفع خود آنها و یا امور خیریه از نکاتی بود که به آن‌ها اشاره شد. در پایان از حرکت پژوهشی خودجوش واحد هنری در جشنواره هنرهای نمایشی تقدیر شد.

هفته ملی کودک:

سیده نسرین سجادیان معاون فرهنگی استان در آخرین بخش از این جلسه، گزارشی از برگزاری نمایشگاه هفته ملی کودک ارائه داد. وی بیان داشت؛ همچون سال‌های گذشته کانون استان تهران عهده‌دار برپایی نمایشگاه هفته ملی کودک در سالن 2000 متری بود. درمجموع 9 غرفۀ فعال با موضوعات فرهنگی، هنری و ادبی در این نمایشگاه فعالیت داشتند. حضور پرشور مدارس در نوبت صبح و اعضای مراکز کانون استان به‌صورت روزانه در نوبت بعدازظهر از دیگر برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بود. همچنین در برنامه‌های استیج، روزانه یک گروه نمایشی از مراکز، در کنار بخش مسابقات و قصه‌گویی، به اجرای برنامه می‌پرداخت.

حاضران در جلسه نیز به بیان نقاط قوت و ضعف برگزاری نمایشگاه هفته ملی کودک پرداختند. نظم و انضباط خوب سالن در برنامه روز جهانی کودک، نامناسب بودن برخی برنامه‌های اجرا شده برای مخاطبان کودک و رضایت مدعوینی از نهادها و سازمان‌ها از کیفیت و اجرای برنامه 16 مهر با ارزیابی‌های صورت گرفته ازجمله این موارد بود.

در پایان، اعلام نتایج بررسی کیفی نمایشگاه هفته ملی کودک توسط واحد ارزیابی وعملکرد استان با تحلیل آماری صورت پذیرفت. این تحلیل با بررسی 153 فرم نظرسنجی از 200 فرمی که طی 4 روز در اختیار مخاطبان کودک، نوجوان و بزرگ‌سال قرار گرفت نتایجی را بدست آورد. فرم های نظر سنجی در سه بخش (محتوا- سازمان‌دهی و مخاطبان) ازنظر اولیای مدارس، مخاطبان عموم وهمکاران غرفه‌دار، مورد سنجش واقع شده بود که نتایج حاصل از آن در این جلسه ارائه شد.

مدیرکل استان در بخش پایانی این جلسه هم اندیشی، با بیان راهکارهایی پیرامون اجرای برنامه‌ها، از کلیه نیروهای ستادی، معاونان، کارشناسان و مربیان مراکز به دلیل برپایی جشنواره‌های استانی تقدیر و تشکر کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =