کد خبر: 274341
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۱
بازدید 703
خوب دیدن و شنیدن، تمرین خلاقیت است

تمرین برای بهتر شنیدن و مشاهده وقایع و اتفاق‌های مختلف، منجر به خلاقیت می‌شود، موضوعی که اگر نویسنده به آن توجه کند، در راهی که انتخاب کرده موفق خواهد شد.

این بخشی از توصیه‌های نویسنده‌ی کودک و نوجوان به مربیان کانون استان اصفهان در کارگاه آموزشی «شیوه‌های خلاق داستان‌نویسی برای نوجوانان» بود که در اولین روز از هفته کتاب ‌و کتاب‌خوانی در مرکز فرهنگی‌هنری شماره دو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اصفهان برپا شد.
به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، هم‌زمان با هفته‌ی کتاب جمهوری اسلامی ایران تعدادی از نویسندگان کودک و نوجوان از سوی کانون به استان‌های مختلف کشور اعزام شده‌اند تا با برگزاری ویژه‌برنامه‌هایی با همین موضوع  به ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و مطالعه در میان کودکان و نوجوانان کمک کنند.
بر همین اساس جمال‌الدین اکرمی روز 20 آبان 96 در کانون اصفهان حضور یافت و در دو ویژه‌برنامه‌ی جداگانه با مربیان و اعضای مراکز کانون این استان کارگاه آموزشی و نشست‌ نقد و بررسی برپا کرد.
بر اساس این خبر در نوبت صبح برنامه‌های این نویسنده، کارگاه آموزشی ویژه مربیان کانون با عنوان«آموزش شیوه‌های خلاق داستان‌نویسی برای نوجوانان» در مرکز شماره 2  کانون برپا شد.
اکرمی در این کارگاه آموزشی گفت: داستان‌نویس خوب شدن صرفِ یادگیری قواعد و الفبای نویسندگی نیست، بلکه خوب گوش کردن و خوب نگاه کردن است که می‌تواند ما را به خلاقیت برساند .
وی افزود: تمرین برای بهتر شنیدن و مشاهده وقایع و اتفاق‌های مختلف، منجر به خلاقیت می‌شود و این موضوعی است که اگر نویسنده به آن توجه کند، در راهی که انتخاب کرده بی‌تردید موفق خواهد شد.
وی اظهار کرد: کسی که می‏خواهد برای نوجوانان‏ بنویسد، باید شناخت کاملی از ظرفیت‌ها و سلیقه‌های مخاطب خود داشته باشد و لازم است ‏ علاوه ‏بر تعیین درک واژگانی و معنایابی‏ عبارت‌ها یا جمله‌ها، پژوهشی نیز درباره طول و ساختار جمله مناسب برای گروه سنی مخاطب خود انجام دهد.
 وی در ادامه با اشاره به این که همواره توصیه شده نویسندگان از جمله‏هایی با مفاهیم بسیار دشوار، استفاده‏ نکنند گفت: داستان باید جالب باشد و اگر‏ همه شرایط پیش‏گفته را داشته باشد، اما طرح داستانی مناسب و محکمی نداشته‏ باشد، موفق نخواهد بود.
 اکرمی هم‌چنین یادآور شد پس از پایان کار نوشتن یک داستان، چندین بار خواندن آن به منظور افزودن نکته‏ های جالب می‌تواند در جذابیت و خلاقیت بیشتر داستان کمک کند.
وی خطاب به مربیان حاضر گفت: تعریف نوجوانان از داستان و در مجموع نگاه آن‌ها به دنیا با جهان بزرگ‌سال متفاوت است و مربی باید در آموزش داستان‌نویسی به نوجوانان، بیشتر روی خلاقیت آن‌ها تاکید کند و به موضوع‌هایی که آن‌ها دوست دارند نیز توجه ویژه داشته باشد.
این نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان هم چنین افزود: داستان باید ساده و قابل فهم باشد و با بازگشت‌‏های ناگهانی یا پی‏‌درپی به گذشته، خسته کننده و پیچیده نباشد.
چیستی داستان، سؤال‌های داستانی، موضوع، شخصیت‌پردازی و زبان پرداخت در داستان از دیگر موضوع‌هایی بود که این نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان به آن‌ها اشاره کرد.
جمال‌الدین اکرمی در بخش دوم برنامه‌های سفر خود به اصفهان در جمع80 نفر از اعضای فعال ادبی مراکز کانون این استان حضور یافت تا پای نقد و بررسی رمان«غریبه و دریا» اثر خود بنشیند.
وی در این نشست نیز با اشاره به محتوای این رمان گفت: دُرمحمد، پسر نوجوانی است که مادرش را از دست داده و پدرش او را ترک کرده و همراه با خواهرش در لنجی شکسته نزدیک خلیج پُزم (در نزدیکی چابهار) زندگی می‌کند.
وی افزود: روزی دُرمحمد مرد غریبه‌ای را از دریا نجات می‌دهد و ارتباط او با مرد غریبه عمیق می‌شود. دُرمحمد در می‌یابد که غریبه در پی یافتن صندوقچه‌ای قیمتی است که از لنج توفان زده به دریا افتاده است.
اکرمی در تشریح این رمان گفت: بخشی از این رمان به درگیری عاطفی دُرمحمد با دختری به نام درنا می‌پردازد و در بخشی از کتاب آمده است:«صدای تاپ تاپ قلب دُرمحمد را مرغ‌های دریایی هم می‌شنیدند. آرام در اتاقک لنج شکسته را باز کرد. ناگهان سرجایش میخکوب شد. کسی که وسط اتاقک ایستاده بود، درنا نبود. غریبه بود.»
این نویسنده در پایان خاطرنشان کرد: ما در حوزه رمان‌های بومی بسیار محروم‌ هستیم، بنابراین نوجوان ما با خواندن این رمان‌ها کمتر لذت می‌برد، چون به رمان‌هایی با اسامی خارجی عادت کرده است. 
وی افزود: گاهی اوقات غلبه ترجمه بر تألیف باعث شده است که نوجوانان ما رفته رفته از آثار تالیفی بیش‌تر فاصله بگیرند و به عبارتی نوجوانان ایرانی آگاهانه یا ناآگاهانه از فضاهای ایرانی دورتر می‌شوند.
اکرمی در این رابطه افزود: به همین دلیل من در آثار خود اصرار زیادی بر ادبیات بومی کشورم دارم و به عنوان مثال در میان 11 رمان تالیفی خود سه رمان را به منطقه چابهار اختصاص داده‌ام و این نوشته‌ها، کتاب‌هایی هستند که برای خودم نیز بسیار ارزشمند بوده و حاصل چند سال زندگی در آن فضای بومی است.
در ادامه این نشست، نوجوانان نیز که با مطالعه این رمان در جلسه حاضر شده بودند نقطه نظرهای خود را درباره محتوای کتاب با نویسنده در میان گذاشتند و سپس جمال الدین اکرمی پاسخ‌گوی سوال‌های آن‌ها شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =