معرفی دو کتاب کار، به نگارش مربیان ادبی

در این نشست ادبی، کتاب کار" آیینه‌ای برای صداها" و " آموزش وزن عروضی در کارگاه‌های شعر" که توسط مربیان ادبی کانون استان تهران به سفارش واحد آفرینش‌های ادبی استان تدوین‌شده بود، به مربیان این نشست معرفی شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، اولین نشست هم‌اندیشی رابطان و مربیان ادبی کانون استان در سالن سرو برگزار شد. در آغاز این نشست ادبی کارشناس مسئول واحد ادبی استان با اشاره به نگارش و تدوین نخستین شماره از کتاب کار" آیینه‌ای برای صداها" که برای مربیان ادبی تدوین‌شده بود گفت: جهت فراهم آوردن امکان مناسب و همسو در فعالیت‌های مربیان رابط ادبی، هرسال ۲ شماره از این کتاب کارها چاپ‌شده و در اختیار مربیان مربوطه قرار خواهد گرفت تا ضمن ارائه راهکارهای کارگاهی، امکان ارتقاء هر چه بیشتر فعالیت‌های مربیان درزمینهٔ برگزاری کارگاه‌های شعر و داستان فراهم آید.

وی افزود؛ این کتاب‌ها هر شش ماه یک‌بار تدوین خواهد شد و در آن علاوه بر ظرفیت‌های آموزشی-ادبی، به مناسبت‌های ایرانی، اسلامی و شرایط فرهنگی مراکز نیز توجه خواهد شد.  در ادامۀ این نشست، مربیان رابط ادبی به معرفی طرح‌های موفقی که در مراکز اجرا کرده بودند، پرداختند.

طاهره جودکی، رابط ادبی مرکز شماره ۲۴ کانون استان، فعالیت‌های ادبی فصل تابستان خود را معرفی کرد. شاخص طرح‌های وی تلفیق بازی و نوشتن خلاق و تنوع‌بخشی به این شیوه بود. همچنین مریم عباسی، که نگارش کتاب کار" آیینه‌ای برای صداهای ۱" را بر عهده داشت، درباره محتوای آن و شیوه‌های اجرا با همکاران گفتگو کرد و منابع اجرای هر طرح را معرفی کرد. این جلسه با ارائه شماره نخست این کتاب کار به مربیان، به کار خود پایان داد.

همچنین در نشست دوم که دقایقی پس از اولین نشست، با حضور مربیان ادبی تشکیل شد، مهرنوش قربانعلی به شکل‌گیری کارگروه‌های واحد ادبی متشکل از کارگروه‌های ادبی (نوشتن خلاق،شعر و داستان) کارگروه تدوین جزوات آموزشی و ثبت تجربیات، کارگروه همایش‌ها، ویژه‌برنامه‌ها و جشنواره‌های ادبی اشاره کرد و در ادامه با شرح وظایف آن‌ها، مربیان را به شرکت در این کارگروه‌های ادبی فراخواند.

پگاه تکمه چین مربی ادبی کانون استان، در ادامه به معرفی و چگونگی شکل‌گیری طرح بین‌رشته‌ای (ادبی- علمی) "علوم خیال‌انگیز" پرداخت. وی با اشاره به استقبال از این طرح که سال گذشته با عنوان "پلوتو سیاره اخراجی" برگزارشده بود، طرح علوم خیال‌انگیز ۲ را با عنوان "ورود دنباله‌دارها ممنوع" معرفی کرد.

نگین صدری زاده کارشناس ادبی نیز در این نشست به ظرفیت‌ها، امکانات و ضرورت توجه به بخش مکاتبه‌ای تأکید کرد و از مربیان خواست اعضایی که امکان حضور در کارگاه‌های ادبی مراکز را ندارند به این بخش معرفی کنند.

صغری ملکی مربی استان تهران که مسئولیت تدوین کتاب کار" آموزش وزن عروضی در کارگاه‌های شعر" را به عهده داشت به معرفی و شرح این کتاب کار پرداخت و درباره ضرورت و هدف تدوین کتاب کار و چگونگی این مهم گفتگو کرد.

در این نشست همچنین درباره برنامه‌های پیش روی واحد ادبی « انجمن‌های ادبی و نشست آهنگ بهاران» گفتگو شد و در پایان کتاب "کارگاه داستان" نوشته محمدرضا یوسفی به مربیان ادبی اهدا شد.

لازم به ذکر است که این دو نشست در روزهای پایانی آبان ماه ۱۳۹۶ به‌صورت جلسات جداگانه در محل سالن سرو کانون استان برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =