برگزاری جشنواره قصه‌گویی ارزش‌گذاری به شخصیت کودکان است

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، برگزاری جشنواره قصه‌گویی را ارزش‌گذاری به شخصیت کودکان و تربیت آنان برای ورود به عرصه‌های مختلف اجتماعی دانست.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، رضا قمرزاده در نشست خبری مرحله‌ی منطقه‌ای بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در تبریز با بیان این مطلب افزود: باید به موضوع آموزش، بازی، تحرک و پویایی و آنچه که حق کودکان است، توجه خاصی شود تا تربیت نسل آینده‌ساز در کمال آرامش رخ دهد.

او معتقد است: کانون دانشگاه تربیت قصه‌گو است. قصه‌گویی تنها یک تکنیک نیست، بلکه فرایندی است که یاد دهنده و یاد گیرنده با یکدیگر تعامل زیادی دارند.

معاون فرهنگی در ادامه خاطرنشان کرد: قصه‌گویی یک روش تربیتی غیرمستقیم است و مهم‌ترین فعالیت کانون پس از کتاب و کتاب‌خوانی، قصه‌گویی است که از کتاب و کتاب‌خوانی نشأت می‌گیرد.

وی برگزاری چنین جشنواره‌ای را یک اتفاق کم‌ مانند عنوان کرد و افزود: خروجی این کار تربیت تعداد بسیاری قصه‌گو است.

قمرزاده اظهار داشت: امروز نیز با وجود پیشرفت‌های موجود به‌ویژه بحث فضای مجازی، قصه‌گویی همچنان طراوت خود را حفظ کرده و بیش‌تر کودکان با قصه‌های پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها به خواب می‌روند.

معاون فرهنگی کانون گفت: این جشنواره با موضوع‌های آزاد با درون‌مایه آموزشی و تربیتی ویژه (قصه‌گویان ایرانی و خارجی)، رضوی ویژه (قصه‌گویان ایرانی)، ادبیات فولکلور، شاهنامه و... ویژه (قصه‌گویان ایرانی) برگزار می‌شود.

قمرزاده با بیان این‌که در این جشنواره ۶هزار و ۷13 نفر قصه‌گو شرکت کرده‌اند، گفت: از این تعداد 1هزار و 265 قصه‌گوی آزاد، 473 قصه‌گوی پدربزرگ و مادربزرگ، 152 قصه‌گوی فراگیر، 141 قصه‌گوی مربی ادبی، 44 قصه‌گوی خدمات کانونی و 17 قصه‌گوی مربی پستی، 90 قصه‌گوی مربی سیار، 1هزار و 191 قصه‌گوی مربی فرهنگی، 166 قصه‌گوی مربی هنری و 3هزار و 174 قصه‌گوی نوجوان هستند.

وی تصریح کرد: تدابیر لازم برای برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی در 31 استان با شرکت بیش از 1هزار و 500 مخاطب، شده است.

دبیر بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی اظهار داشت: در مرحله بین‌المللی مترجمانی در کنار قصه‌گوها حضور خواهند داشت تا برای مخاطبان متن قصه را ترجمه کنند.

معاون فرهنگی کانون در خصوص بخش ادبیات عامه و فولکلور بیان کرد: این بخش در راستای حفظ قصه ادبیات فولکلور ارایه ‌شده و در این بخش ۴۷۳ پدربزرگ و مادربزرگ شرکت کرده‌اند که نسبت به سال گذشته ۱۰۰ درصد آمار شرکت‌کنندگان افزایش داشته است.

وی تاکید کرد: با برگزاری مرحله منطقه‌ای می‌توانیم هنرنمایی شرکت ‌کننده‌ها را بهتر و ملموس‌تر ببینیم و بی‌گمان در ارزیابی و داوری نیز تأثیر به‌سزایی خواهد داشت.

مدیرکل کانون استان آذربایجان شرقی نیز در این نشست ترویج فرهنگ قصه‌گویی را از اهداف جشنواره قصه‌گویی بیان کرد و گفت: امید است با تکنیک‌ها و اصولی کارآمد کودکان را به شیوه‌های روان‌شناختی و علمی قصه‌گویی آشنا کنیم.

هادی یوسف‌زاده گفت: تعداد قصه‌ها برای اجرا در این جشنواره در حوزه یک، 34 قصه است که از این تعداد 22 قصه در بخش مربیان، 6 قصه در بخش آزاد و 6 قصه در بخش رضوی اجرا خواهد شد.

یوسف‌زاده استان‌های شرکت کننده در این جشنواره را آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، قزوین و گیلان عنوان کرد.

مدیرکل کانون آذربایجان شرقی افزود: اعزام ۱۶ گروه قصه‌گویی به مدارس، آشنا کردن میهمانان با جاذبه‌های گردشگری تبریز، برگزاری دو نشست تخصصی و علمی قصه‌گویی برای مربیان و دانشجویان و سخنرانی ویژه در باره ادبیات فولکلور و نقش آن در پرداخت قصه‌ها از جمله برنامه‌های جنبی بیستمین جشنواره منطقه‌ای قصه‌گویی خواهد بود.

یوسف‌زاده ادامه داد: در این جشنواره‌ منطقه‌ای 1هزار و ۳۷۸ شرکت ‌کننده داشته‌ایم که قصه‌ی ۷۲۷ نفر به دبیرخانه ارایه شد و از این تعداد ۲۵۰ نفر به جشنواره استانی راه یافتند و از این تعداد نیز ۳۴ نفر در بخش منطقه‌ای رقابت می‌کنند.

او در پایان اضافه کرد: با توجه به انتخاب تبریز به ‌عنوان پایتخت جهان اسلام در سال ۲۰۱۸ تلاش داریم سال آینده جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی نیز در تبریز برگزار شود.

وی گفت: این جشنواره از ۳۰ آبان تا 2 آذر 1396 در استان‌ آذربایجان شرقی برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =