کد خبر: 274672
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳
بازدید 1166
صد و هفدهمین انجمن ادبی دختران برگزار شد

در آخرین روزهای آبان ماه 1396 انسیه موسویان شاعر شعر نوجوان، در هفته کتاب و کتاب‌خوانی میهمان ویژه‌برنامه انجمن ادبی دختران در مرکز تخصصی ادبی کانون استان تهران بود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، یک‌صد و هفدهمین انجمن آفرینش‌های ادبی دختران با محوریت شعر و بررسی کتاب "چهارشنبه‌های بستنی"  یکی از آثار مکتوب "انسیه موسویان" شاعر شعر نوجوان و با حضور 50 عضو نوجوان از مراکز کانون استان در مرکز فرهنگی هنری شماره 15 تهران برگزار شد.

گفتنی است این جلسۀ ادبی با خوانش آثار اعضا و نقد آن توسط حاضران و میهمان برنامه آغاز شد و در ادامه، شاعر مجموعه شعر"شب ستاره و گیسو" با تشویق نوجوانان به خوانش آثار کلاسیک، در رابطه با نقش تصویرگری در کتاب نوجوان، درستی شناخت شاعر از دنیای نوجوان سخن گفت.

موسویان در بخشی از سخنانش با پرسش‌هایی چالش‌برانگیز، به علایق و نکات مورد توجه نوجوانان پرداخت.

اعضای شرکت‌کننده نیز در رابطه با شعرهای مجموعۀ چهارشنبه‌های بستنی به مواردی چون « انتخاب شایسته و بجای عنوان کتاب، فضای مثبت در مضامین اشعار با بهره‌گیری از عناصر طبیعت، استفاده از آرایه‌های ادبی به شایستگی و دوری از اغراق در اشعار و...» اشاره کردند.

در این نشست ادبی، صد و هفدهمین جزوه شعر و داستان نیز چاپ و به شرکت کنندگلان اهدا شد که در این جزوه علاوه بر آثار اعضای کارگاه های ادبی، بخشی نیز به نقدهای مکتوب نوجوانان بر کتاب چهارشنبه های بستنی اختتصاص یافت.

نیروانا چاوشی عضو نوجوان مرکز تخصصی ادبی شماره 15 در نقد مکتوب خود نکاتی پیرامون این کتاب اشاره کرد.

نیروانا گفت: چهارشنبه‌های بستنی نشانگر کتابی مناسب گروه سنی نوجوان و پر از شورونشاط نوجوانی است. اما بخشی از این نشاط در نام کتاب و طرح جلد آن به چشم می‌خورد و در بیشتر اشعار آن جریان ندارد. در حقیقت شاعر بیشتر به غم‌های دوره نوجوانی اشاره‌کرده تا شادی و هیجانات این دوره.

این عضو فعال کانون به ارتباط تنگاتنگ اشعار با نوجوانان اشاره کرد و ادامه داد: آهنگی که اشعار موقع خوانش به خود می‌گیرند مهم‌ترین دلیل این ارتباط است. همچنین برخی از شعرها به دلیل تشبیهات و استفاده از عناصر طبیعت به دل مخاطب می‌نشینند.

چاوشی چینش کلمات را در این اشعار هوشمندانه توصیف کرد اما وجود برخی مصرع‌های شعارگونه را با روحیات مخاطب ناسازگار دانست.

این انجمن به مجری‌گری مریم عباسی مربی ادبی و با حضور کارشناس مسئول واحد آفرینش‌های ادبی استان، اعضا، مربیان و رابطان ادبی مراکز 5, 10, 15, 27, 30 , 31, 32, 33 و39 به کار خود پایان داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =