کودکان به صلح و امنیت روانی نیاز دارند

کودکان امروز به صلح و امنیت نیاز دارند و یکی از مصادیق آرامش و امنیت، امنیت روانی است.

این بخشی از سخنان مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که در همایش تخصصی کودک و صلح در تهران بیان کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده روز 29 آبان 1396 به میهمانان این همایش گفت: واژه صلح که همه به آن خیلی علاقه داریم همیشه در برابر واژه‌ای به نام جنگ قرار می‌گیرد که هر انسانی از آن گریزان است و درعین حال در اعتقادات دینی ما دو واژه دیگر نیز با عنوان حق و باطل وجود دارد که صلح و جنگ در ذیل آن تعریف می‌شود.

وی با بیان این که صلح زمانی لذت‌بخش است که حق و عدالت در جریان باشد، تاکید کرد: صلح اگر  به معنای مجاز دانستن بی‌عدالتی باشد بی‌تردید واژه جذابی نیست اما اگر بتواند جلوی ظلم و کودک‌کشی را بگیرد، بهترین راه کار است تا در آرامش و به‌دور از خونریزی و آوارگی، حقانیت و عدالت‌خواهی محقق شود.

مدیرعامل کانون در همین حال توضیح داد: در فرهنگ دینی ما جهاد و دفاع برای جلوگیری از ظلم و بیدادگری راه‌کار دیگری است  که برای تحقق حق طلبی و عدالت خواهی ترسیم شده است و صلح اگر به معنای پذیرش ظلم باشد معنای واقعی آن محقق نمی‌شود و این یک صلح کاذب است به عبارتی فرهنگ مقاومت می‌تواند زمینه‌ساز صلح و آرامش باشد.

حاجیان‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود به تاثیر پدیده زلزله که این روزها غرب کشور را تحت تاثیر قرار داده در سلب آرامش و امنیت روانی کودکان و نوجوانان ساکن آن مناطق اشاره کرد و افزود: کودکان ساکن مناطق زلزله‌زده برای اولین بار چنین پدیده‌ای را تجربه می‌کنند. ترس، رعب و وحشت ناشی از زلزله، آواره شدن از خانه و کاشانه، از دست دادن عزیزانی که با آن‌ها رابطه عاطفی داشتند مانند خواهر و برادر، مادر و پدر و هم‌کلاسی‌ها و هم بازی‌ها آسیب روانی مضاعفی را در آن‌ها ایجاد می‌کند.

مدیرعامل کانون با بیان این که همیشه پس از وقوع زلزله امدادرسانی‌های مرسوم اعم از آواربرداری و عملیات امداد و نجات، تامین سرپناه موقت، پوشاک، غذا، بهداشت و درمان و در ادامه امور عمرانی و ساخت و ساز ساختمان‌های تخریب شده از اولویت‌هاست که البته با حمایت ها و کمک‌های مردمی و سازمان‌های امدادی این اقدام ها به خوبی انجام می‌شود، بر اهمیت نوع دیگری از  امدادرسانی با عنوان امدادرسانی فرهنگی تاکید کرد.

او توضیح داد: این نوع امدادرسانی بیشتر برای کودکان آسیب‌دیده اولویت دارد امداد رسانی فرهنگی به جنبه‌های عاطفی، روحی و روانی کودکان آسیب دیده توجه دارد و باید در چنین شرایطی به سرعت عواطف و روحیات بچه‌ها بازیابی شود. در کنار گرم نگهداشتن بدن و تغذیه و بهداشت، گرمابخشی به فضای درون آن‌ها و ایجاد امید به زندگی، تغذیه روحی و فکری و بهداشت روانی از کارهای مهمی است که بعد از هر پدیده‌ای مثل زلزله، ضروری است.

حاجیان‌زاده سپس به تشریح نقش و ماموریت‌های کانون در این زمینه پرداخت و گفت: کانون که ماموریت اصلی‌اش پرداختن به اوقات فراغت کودکان است و همواره در سه حوزه شناختی، عاطفی و رفتاری برنامه‌های متنوع و گسترده‌ای دارد، همیشه در حادثه زلزله خود را ملزم می‌داند که هنرمندانه در کنار کودکان آسیب‌دیده قرار بگیرد و در شرایطی که مدرسه‌ها تعطیل شده و جریان عادی زندگی مختل است به ماموریت خود در جهت سرگرم کردن کودکان و نوجوانان آسیب‌دیده بپردازد.

وی توضیح داد: اجرای بازی‌های گروهی، قصه‌گویی، ایجاد نشاط و تحرک، نمایش فیلم، اجرای تئاتر عروسکی و برنامه‌های هنری، برپاکردن کارگاه‌های نقاشی، کتاب‌خوانی‌ گروهی و اجرای مسابقه‌های گروهی روش‌های جذابی است که مربیان توانمند کانون می‌توانند از این طریق، فضایی نشاط‌انگیز و امید بخش را در میان کودکان آسیب دیده ایجاد کنند.

مدیرعامل کانون در ادامه به تشریح فعالیت‌های کانون در مناطق زلزله‌زده غرب کشور نیز پرداخت و اضافه کرد: از اولین روز حادثه زلزله که هنوز امدادرسانی‌های اولیه هم شکل نگرفته بود مربیان توانمند کانون کرمانشاه با اجرای برنامه‌های هنری، نمایش عروسکی، قصه‌گویی، اجرای مسابقه، اهدای جایزه و سایر فعالیت‌های جذاب، گرمابخش فضای روحی کودکان آسیب‌دیده سرپل ذهاب شدند.

 حاجیان‌زاده ادامه داد: در حال حاضر ستاد امداد فرهنگی در کانون کشور راه‌اندازی شده و فراخوانی سراسری را برای اهدای کالاهای فرهنگی از جمله اسباب‌بازی، نوشت‌افزار و کتاب منتشر کرده‌ایم و تا امروز 70 پایگاه نیز در سراسر کشور مشغول جمع‌آوری هدایا شده‌اند و استقبال قابل توجهی نیز از سوی مردم صورت گرفته است.

به گفته‌ی وی کار ارسال اقلام فرهنگی کانون و هدایای مردمی هم آغاز شده است و مربیان کانون نیز به همراه کتاب‌خانه‌های سیار از استان‌های هم جوار کرمانشاه شامل ایلام، همدان و کردستان نیز به منطقه اعزام شده‌اند در عین حال مربیان کانون سراسر کشور برای حضور در این مناطق اعلام آمادگی کرده‌اند که به تدریج سازمان‌دهی و اعزام خواهند شد.

او همچنین از برنامه‌ریزی برای اعزام هنرمندان سرشناس حوزه کودک و نوجوان که برای این اقدام فرهنگی و انسان‌دوستانه اعلام آمادگی کرده‌اند، اهدای 30هزار بسته‌ نوشت‌افزار به تعداد همه بچه‌های ساکن این مناطق از سوی کانون، اجرای طرح کانون مدرسه و ارایه بخشی از سرفصل‌های درسی آنان از سوی مربیان کانون و با روش‌های هنری و جذاب به عنوان دیگر فعالیت‌های کانون در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه نام برد.

حاجیان‌زاده در پایان  با بیان این که امدادرسانی فرهنگی، عاطفی و روانی و ایجاد آرامش نشاط و امنیت روانی از اولویت‌های بعد از وقوع زلزله است تاکید کرد باید برای این نوع امدادرسانی سازوکارهای گسترده‌تری طراحی شود و کانون در این زمینه به‌صورت جدی وارد عرصه شده است.

همایش بین‌المللی کودک و صلح روز 29 آبان در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون تهران برگزار شد و معاون زنان و خانواده رییس جمهوری، وزیر دادگستری و نماینده سازمان ملل در تهران نیز از جمله سخنران‌های آن بودند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، معاون رییس جمهوری با اشاره به برگزاری این نشست در محل کانون گفت: در ایران علاوه بر توجه و تلاش برای ارتقای وضعیت کودکان، با همت نهادهایی چون آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سازمان بهزیستی، شاهد اقدام‌ها و تلاش‌های موثر نهادهای مدنی متعدد نیز در این زمینه بوده‌ایم.

دکتر معصومه ابتکار اظهار داشت: اگر چه عنوان این همایش صلح است، اما در این همایش می‌خواهیم آثار منفی و دلخراش جنگ و ناامنی و تروریسم بر کودکان را مورد بررسی قرار دهیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =