تفکر قالبی و خط‌کشی‌شده، کودک ونوجوان را از شعر دور می‌کند

حسین تولایی، شاعر حوزه کودک ونوجوان گفت: «کودکان ونوجوانان نباید به شعر با همان نگاه خط‌کشی‌شده‌ی کتاب‌های درسی، بنگرند بلکه با خواندن شعرهای شاعران متفاوت، دنیای واقعی شعر را بشناسند و به آن روی آورند.»

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان مازندران، حسین تولایی در نشست ادبی «دو پنجره» که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مازندران با حضور اعضای ادبی کانون مازندران به بررسی مجموعه شعر «بوق سگ» سروده بیوک ملکی پرداخت؛ شعر را روایت اندیشمندانه‌ی خیال‌انگیز و بااحساسی از جهان بیان کرد و گفت: «شاعر گزارش و روایت خود را از آنچه در جهانمی‌بیند را با مخاطب در میان می‌گذرد، روایتی که توصیف صرف نیست بلکه با خیال و اندیشه و عاطفه همراه است.»

وی افزود: «توصیف بخشی از جهان در شعر شاعر، نگاه مخاطب را به جهان تغییر می‌دهد.»

تولایی خطاب به اعضای ادبی مراکز فرهنگی و هنری کانون مازندران گفت: «هر رشته و هر شغلی که انتخاب می‌کنید، با ادبیات و شعر همراه باشید،‌ کسانی که از کوچه ادبیات گذر کرده باشند، در زندگی موفق‌ترند و با مسائل راحت‌تر کنار می‌آیند و توانایی حل مسئله در آن‌ها بیشتر است.»

کارشناس ادبی آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: «شعر نوجوان دو لایه دارد که لایه اول آن، بخشی است که می‌بینیم و می‌خوانیم و لایه‌ی دوم هم اندیشه و تفکری است که در شعر وجود دارد که از طرف مخاطب به دست می‌آید و درک می‌شود.»

تولایی نگاه آموزش و پرورش به شعر را خط‌کشی‌شده دانست و گفت: «دانش‌آموزان باید وارد دنیای واقعی شعر شوند و به شعرهای کلیشه‌ای و خط‌کشیده شده محدود نباشند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =