کد خبر: 274807
تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵
بازدید 823
برگزاری جشن کتاب‌خوانان برتر

این برنامه با حضور محمدرضا شمس نویسنده کودک و نوجوان در قالب تجلیل از مربیان و اعضای برگزیده کتاب‌خوان مراکز کانون استان تهران در سالن شهید بهنام مجموعه آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، محمود سلیمانی در این آیین در جمع کودکان و نوجوانان برگزیده و کتاب‌خوان مراکز کانون استان، در رابطه با اهمیت و تأثیر کتاب‌خوانی بر انتخاب‌های صحیح و عاقلانه در زندگی نکاتی را یادآور شد.

وی بابیان بخشی از خاطرات کودکی‌اش، در خصوص محدودیت امکانات گذشته همچون کتاب، بیان داشت؛ در دوران ما به‌غیراز کتاب مقدس قران مجید، شاهنامه فردوسی و کتاب‌های مدرسه، کتاب دیگری در دسترس بچه‌ها نبود و حتی کتابخانه‌ای برای مراجعه وجود نداشت و خواندنی‌ها محدود به همان چند کتاب بود.

سلیمانی افزود؛ اما در عصر حاضر همه‌چیز برای شما بچه‌ها مهیاست. کتاب‌ها با مضامین متنوع، ابزارهای مختلف سرگرمی در اختیارتان قرارگرفته و از محدودیت‌های گذشته خبری نیست.

مدیرکل کانون استان بابیان این مسئله که وجود امکانات و فنّاوری باید مسیر تفکر را فراهم کند خاطرنشان کرد؛ استفاده از امکانات خوب است، اما نباید افراد را از فکر و اندیشه دور کند.

وی افزود؛ ما درگذشته دو کار را بسیار انجام می‌دادیم که شما کودکان و نوجوانان نباید از آن غافل باشید. اول فکر کردن و دوم تحرک جسمی و بازی‌های جسمی_حرکتی .

سلیمانی تصریح کرد: فکر کردن یعنی اینکه چه زمان حرف بزنیم، چه‌کاری را انجام دهیم و از کدام مسیر ادامه راه بدهیم. از طریق فکر کردن محاسن و معایب راهی که انتخاب می‌کنیم را بررسی کرده و مسیری را برمی‌گزینیم که ضرر آن کمتر و محاسن بیشتری داشته باشد تا منجر به پشیمانی نشود.

این مقام مسئول اندیشیدن را یکی از راه های رسیدن به تصمیم‌های درست عنوان کرد و به کودکان و نوجوانان یادآور شد؛ یکی از راه‌هایی که موجب می‌شود تا در انتخاب‌هایمان کمترین خطا را داشته باشیم آگاهی است و برای به دست آوردن علم و آگاهی  از محیط پیرامونمان تا می توانیم باید کتاب بخوانیم تا بیشتر بدانیم.

در ادامه این آیین محمدرضا شمس نویسنده باسابقه کودک و نوجوانان با حضور در جمع اعضای کتاب‌خوان برگزیدۀ مراکز کانون استان بابیان مطالبی، ازاهمیت کتاب‌خوانی در جامعه سخن گفت.

وی با اشاره به علاقه‌اش به مطالعه در دوران کودکی گفت؛ من در کودکی بسیار کتاب می‌خواندم و از هر فرصتی برای کتاب خواندن استفاده می‌کردم اما نویسندگان محدودی در آن دوران داشتیم و کودکان مجبور بودند کتاب‌های بزرگ‌سال را مطالعه کنند. اما امروزه  نویسندگان موفق و پرکاری برای کودکان و نوجوان می‌نویسند و کتابهای بیشماری در اختیار بچه ها قرار گرفته است.

لازم به توضیح است که محمدرضا شمس پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با نوشتن شعر همکاری خود را با  نشریۀ "کیهان بچه‌ها" آغاز کرد. سپس به نوشتن داستان پرداخت و بعدها با مجله‌های رشد نوآموز، کودک و دانش‌آموز، سروش کودک و نوجوان و... همکاری کرد.
نخستین کتاب این نویسنده با عنوان "اگر این چوب مال من بود"، در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چاپ رسید. یک سبد سیب، خواب و پسرک، افسانه روباه حیله‌گر، اگر این چوب مال من بود، هشت‌پا ، قصه‌های ترسناک،  برخی از کتاب‌های این نویسنده است.

نویسنده مجموعه داستان دیوانه و چاه در ادامۀ این مراسم با همراهی شرکت‌کنندگان، به اجرای بازی تصویرگری ذهنی پرداخت و در جریان این بازی کوتاه، سه مرحلۀ داستان‌نویسی که شامل تعادل اولیه، عدم تعادل و تعادل ثانویه است را برای بچه‌های علاقه‌مند به نویسندگی تشریح کرد.

این نویسنده کتاب های کودک و نوجوان در پایان به خوانش داستان ( ل خاک‌به‌سر) از کتاب " قصه‌های الفبا" پرداخت. مجموعه قصه‌های الفبا به نویسندگی محمدرضا شمس است که به آموزش الفبا برای بچه‌ها می پردازد.

بازدید از موزه کانون، پخش قسمتی از فیلم‌های برگزیدۀ معرفی کتاب مجازی اعضای مراکز، سرودخوانی اعضای نوجوان پسر مرکز شماره ۱۵، اجرای نمایش خیمه‌شب‌بازی اعضای مرکز فراگیر شماره ۲۱ کانون استان از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

همچنین مسابقۀ جمله سازی با عناوین کتاب‌ها برای بچه‌ها برگزار شد و در پایان لوح تقدیر و جوایز برگزیدگان مسابقات اعضا در بخش های « کتاب‌خوانان برتر، طراحی پوستر، معرفی کتاب مجازی» و همچنین برگزیدگان مسابقات مربیان در بخش‌های « طراحی پوستر، اقدام پژوهی، طرح‌های کتاب‌خوانی» به آن‌ها اهدا شد.

اعضا و مربیان کانون تهران در مسابقه‌ کتاب و کتاب‌خوانی با ارائه۲۷ اثر در بخش " طرح‌های کتاب‌خوانی مربیان"، ۱۰ اثر در بخش"طراحی پوستر کتاب و کتاب‌خوانی"،۸۵ اثر در بخش مسابقه "معرفی کتاب اعضا به‌صورت مجازی" و ۵ اثر در بخش "اقدام پژوهی مربیان" با یکدیگر رقابت کردند.

جشن کتاب‌خوانان برگزیده مراکز کانون استان صبح روز پنج‌شنبه دوم آذرماه ۱۳۹۶ با مجری‌گری کبرا بابایی و عباس قدیر محسنی در سالن شهید بهنام مجموعه آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون در خیابان حجاب با حضور بیش از ۴۰۰ عضو و مربی برگزیده برگزار شد.

اسامی کتابخوانان برتر مراکز کانون استان را در اینجا ببینید.

اسامی مربیان و اعضای  برگزیدگان بخش های مختلف اینجا ببینید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =