به کودکان بیاموزیم چگونه شادی را پیدا کنند

طبیعت سرشار از زیبایی است، حتی در شهرهای شلوغ و پر از دود می‌توان زیبایی‌ها را پیدا کرد، پس به کودکان‌مان یاد دهیم چگونه شادی را پیدا کنند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی  و امور بین‌الملل کانون، افسانه شعبان‌نژاد در نشست ادبی دو پنجره بیرجند در استان خراسان جنوبی با بیان این مطلب گفت: کسی که می‌خواهد برای کودکان و نوجوانان شعر بگوید، باید با آنان زندگی کند، زبان کودکانه را بفهمد و نیاز آن‌ها را بشناسد.

وی در این نشست که به منظور نقد و بررسی مجموعه «یک شعر بی طاقت» اثر این شاعر برپا شده بود در ادامه یادآور شد: شعر خردسال و کودک و نوجوان آن‌قدر سادگی و صمیمیت دارد که حتی بزرگ‌ترها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و این زیبایی ادبیات کودک و نوجوان است.

وی‌هم‌چنین انتقاد پذیری را از دیگر ویژگی‌های مهم شاعران دانست و گفت: شاعر باید انتقاد پذیر باشد، نگاه دیگران را در ارتباط با شعرش ارزشمند بداند و از اصلاح شعرش با توجه به نگاه و نیاز مخاطب خسته نشود.

شاعر کتاب « یک شعر بی طاقت » تصریح کرد: برای شاعر شدن علاوه بر ذوق و استعداد شاعری نقش بزرگ‌ترها در شناسایی و کشف استعدادهای کودکان و نوجوانان و ایجاد زمینه مطالعه بیشتر برای آن‌ها بسیار موثر است.

وی افزود: من دوست دارم روح کودکان و نوجوانان لطیف باشد، طبیعت روح انسان را لطیف می‌کند، حتی در شهرهای پر سر و صدا و پر دود می‌توان صدای پرندگان را شنید، تنها باید از همان سال‌های نخست زندگی به کودکان بیاموزیم ، طبیعت سراسر زیبایی است، خوب ببینیم و برای حفظ محیط زیست  تلاش کنیم.

شعبان‌نژاد در پنجره اول این برنامه شنونده نظرهای اعضای کانون خراسان جنوبی در ارتباط با کتاب «یک شعر بی طاقت» بود و در پنجره دوم، اعضا شنونده پیشنهادهای این شاعر کودکان و نوجوانان در ارتباط با اشعار و آثارشان بودند.

طاهره حمیدی مدیر کل کانون خراسان جنوبی نیز در ابتدای این برنامه گفت: آن‌چه در ادبیات کودک و نوجوان بسیار مهم است، داشتن نگاه تازه با مضمون جدید است که زمینه ارتباط با کودکان را فراهم می‌کند و شعر این شاعر توان‌مند به دلیل داشتن همین ویژگی‌ها بسیار مورد توجه کودکان و نوجوانان است.

حمیدی برگزاری نشست ادبی دوپنجره را فرصت مناسبی برای تشویق اعضای کانون به مطالعه بیشتر و بروز استعدادهای ادبی آنان دانست.

اجرای نمایش طنز، اجرای سرود و معرفی کتاب‌های افسانه شعبان‌نژاد از دیگر بخش‌های ویژه برنامه نشست ادبی دوپنجره بود که صبح چهارشنبه در مرکز فرهنگی هنری شماره یک و فراگیر بیرجند برگزار شد.

دومین برنامه پیش بینی شده ویژه برنامه دو پنجره، نشست صمیمی شعبان‌نژاد با جمعی از مربیان ادبی و مربیان فرهنگی بود که در مرکز فرهنگی هنری شماره سه بیرجند برگزار شد و کاشت نهال «سرو»، پایان بخش سفر این شاعر محبوب کودکان و نوجوانان به خراسان جنوبی بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =