بررسی تولید اسباب‌بازی از نگاه کودکان و نوجوانان تهرانی

در نشست " نیازسنجی اسباب‌بازی" توجه به افزایش کیفیت، تنوع و جذابیت در تولید اسباب‌بازی‌های ایرانی، مهم‌ترین خواسته‌های اعضای مراکز کانون استان تهران بود که به نمایندگی از دیگر کودکان و نوجوانان از طراحان، تولیدکنندگان و دست‌اندرکاران این حوزه داشتند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، در ابتدای این نشست محسن حموله رئیس دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی با ارائه گزارشی از پیشینه سه دوره برگزاری جشنواره‌ ملی اسباب‌بازی، با اشاره به این‌که مهم‌ترین مخاطبان و جامعه مصرفی صنعت اسباب‌بازی کودکان و نوجوانان هستند از بچه‌ها خواست تا دیدگاه‌های خود درزمینهٔ برگزاری بهتر جشنواره چهارم بیان کنند.

بر اساس این گزارش، اعضای کودک و نوجوان هفت مرکز کانون استان، به سؤالات تولیدکنندگان، طراحان، مسئولان امر درزمینۀ نیازها و خواسته‌های خود در رابطه با تولید اسباب‌بازی پاسخ گفتند.

صبا علیزاده عضو کودک مرکز فرهنگی هنری شماره ۳۳ کانون تهران با اشاره به این‌که اسباب‌بازی‌های ایرانی موجود در بازار و فروشگاه‌ها جذابیت لازم برای کودکان را ندارد، خواستار تولید نمونه‌های متنوع‌تر و جذاب‌تر این محصولات شد که در کنار سرگرم‌کنندگی، بچه‌ها را به تحرک بیشتر نیز وادارد.

صبا در ادامه خواستار توجه بیشتر دست‌اندرکاران این حوزه به احیای بازی‌های بومی و محلی ایران و تولید اسباب‌بازی‌های فکری و مهارتی شد.

محمدپارسا فضلی و پارمیدا برزگر اعضای مرکز ۲۱ کانون تهران نیز ضمن بیان دیدگاه‌های خود خواستار تولید بیشتر اسباب‌بازی‌های الکترونیکی شدند. همچنین پارمیدا علاقه‌مندی خود را نسبت به عروسک‌های بومی محلی اعلام داشت.

تبسم چناری و نازنین رجبی دیگر اعضای مرکز شماره ۱۵ و ۳۳، اسباب‌بازی‌های ایرانی عرضه‌شده در نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌ها را کپی‌برداری از نمونه‌های خارجی دانستند و خواستار محصولات فکری و خلاق جدید از تولیدکنندگان این حوزه شدند.

همچنین نازنین گفت: اسباب‌بازی‌های هیجانی و فکری و بازی‌های پرتحرک و پرجنب‌وجوش را بیشتر دوست دارم و از تولیدکنندگان و طراحان درخواست دارم محصولاتی تولید کنند که چیزهای تازه‌ای به بچه‌ها بیاموزد.

کیمیا صادق زاده از مرکز شماره ۸ نیز کیفیت اسباب‌بازی‌های ایرانی را نامطلوب توصیف کرد و گفت: اگر اسباب‌بازی خارجی گران است اما در عوض تا مدت‌ها می‌توان با آن بازی کرد، بدون اینکه خراب شود.

ملینا بریسم عضو مرکز ۳۹ کانون نیز اظهار داشت: عروسک‌های ایرانی با لباس‌های بومی و محلی را به انواع خارجی ترجیح می‌دهم به شرطی که جذاب‌تر طراحی شود، ویژگی‌های دخترانه آن‌ها بیشتر و اندام‌های حرکتی آن‌ها انعطاف‌پذیر باشد.

پویان کریمی از مرکز فرهنگی هنری شماره ۳۸ کانون نیز یادآور شد که بیشتر اسباب‌بازی‌ها بچه‌ها را کم‌تحرک می‌کنند که بهتر است در طراحی بازی‌ها به این مورد هم توجه شود تا در کنار سرگرمی و آموزش، جنب‌وجوش هم داشته باشیم.

حسین پاکاری عضو کتابخانه ۱۰ کانون تهران گفت: تنوع اسباب‌بازی ایرانی کم است و والدین ما به همین دلیل مایل به خرید اسباب‌بازی ایرانی نیستند.

بهنام زنگی عضو کتابخانه  ۲۱ بر لزوم حمایت از تولیدات داخلی تأکید کرد و گفت: ما دلمان نمی‌خواهد با خرید اسباب‌بازی خارجی، به اقتصاد کشورمان ضرر بزنیم اما اسباب‌بازی ایرانی انتظارات ما را برآورده نمی‌کند.

توجه به پیوست فرهنگی اسباب‌بازی‌ها، ساخت فیلم و پویانمایی، تولید کتاب و بروشور معرفی آن‌ها، افزایش تنوع، بالا بردن کیفیت، قیمت‌گذاری مناسب، استفاده بیشتر از وسایل الکترونیکی در تولید محصولات این حوزه و... از دیگر درخواست‌های کودکان و نوجوانان حاضر در این نشست بود که از سوی آن‌ها مطرح شد.

در ادامه این نشست نیز برخی از تولیدکنندگان اسباب‌بازی در کشور به بیان برخی موانع و مشکلات سر راه خود در این حوزه پرداختند و به پرسش‌های مطرح‌شده از سوی بچه‌ها نیز پاسخ گفتند.

در پایان دست‌اندرکاران حوزه اسباب‌بازی، به کودکان و نوجوانان قول دادند از تمامی نظرگاه‌ها، پیشنهادها و دیدگاه‌های مطرح‌شده از سوی آنان درزمینهٔ‌ طراحی، تولید و برگزاری جشنواره ملی اسباب‌بازی استفاده کنند.

امیر حسن سلام‌زاده معاون مرکز سرگرمی‌های سازنده کانون، عادل بزدوده کارگردان، بازیگر و عروسک ساز تئاتر، و برخی طراحان، تولیدکنندگان، کارشناسان، مسئولان و دست‌اندرکاران نیز در این نشست حضور داشتند.

نشست هم‌اندیشی و نیازسنجی اسباب‌بازی با حضور ۲۷ عضو کودک و نوجوان مراکز کانون استان تهران در اولین هفته از آذرماه در سالن کنفرانس یک مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =