برگزاری جلسه‌ کارگروه پایش و ارزیابی مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک استان اردبیل

کارگروه پایش و ارزیابی مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک استان اردبیل در دفتر مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

کارگروه پایش و ارزیابی مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک استان اردبیل با حضور نمایندگانی از اداره‌های استانداری، بهداشت درمان و آموزش پزشکی، تعاون و رفاه اجتماعی، مشاوره و مددکاری پلیس، سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و امنیتی، ورزش و جوانان، اداره کل آموزش‌وپرورش و جمعی از سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه کودکان برگزار شد.

هاجر جمادیه مدیرکل کانون استان بابیان اینکه کودکان بهترین سرمایه‌های کشور هستند، گفت: مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک به‌عنوان یک سند بین‌المللی است و امسال کارگروه‌های آن در استان به میزبانی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تشکیل‌شده است.

جمادیه تصریح کرد: مجموعه‌ی کانون پرورش فکری استان در زمینه‌های مختلف فرهنگی هنری، ادبی،علمی و دینی فعالیت می‌کند و بیش از 65 هزار عضو در قالب مراکز ثابت، پستی، سیار شهری و روستایی دارد.

وی با اشاره به راه‌اندازی اولین مرکز فراگیر کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه در سال گذشته افزود: مرکز فراگیر کانون اردبیل، دارای کتاب وسایل کمک‌آموزشی و سرگرمی‌های سازنده‌ی مناسب برای کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه است.

مدیرکل کانون استان در ادامه سخنان خود به لزوم حمایت از کودکان آسیب‌دیده، آسیب‌پذیر، بی‌سرپرست یا بد سرپرست و پرخطر تأکید و ادامه داد: باید سازمان‌ها،‌ حمایت‌ها و مراقبت‌های‌ لازمه‌ را برای‌ رفاه‌ کودکان‌، با توجه‌ به‌ حقوق‌ و وظایف‌ والدین‌ آن‌ها، قیم‌ و یا سایر افرادی‌ که‌ ازلحاظ قانونی مسئول‌ آنان‌ هستند، تضمین‌ کنند و در این‌ راستا اقدامات‌ اجرائی‌ و قانونی‌ مناسب‌ معمول‌ گردد.

جمادیه همچنین توجه ویژه به کودکان حاشیه شهری را مورد تأکید قرارداد و خاطرنشان کرد: بسیاری از این کودکان و نوجوانان به دلیل فقر شدید مالی خانواده‌ها، دچار سوءتغذیه شدید شده و دارای کم‌هوشی و رشد نامناسب جسمانی هستند که به‌راحتی طعمه باندهای تکدی گری، سرقت، قاچاق و بزه‌کاری می‌شوند.

وی خواستار حمایت و کمک‌های خیرین، سازمان‌های دولتی و مردم‌نهاد از کودکان مناطق حاشیه شهری بالأخص مدارس تحت پوشش این مناطق شد.

در این جلسه کارشناسان و اعضای جلسه به گزارش برنامه‌ها، ارائه دیدگاه‌ها و اقدامات انجام‌شده با محوریت پایش و ارزیابی حقوق کودکان پرداخته و در این خصوص بحث و تبادل‌نظر نمودند.

شایان‌ذکر است، تدوین سند چندمنظوره در حیطه معرفتی، رفتاری و روانی مرتبط با حقوق کودکان، تدوین سند راه بردی ارتباط بین نهادهای دولتی و غیردولتی در جهت رفع نیازمندی‌های کودکان و نوجوانان در معرض خطر و آسیب‌های اجتماعی، برنامه‌ریزی در جهت حمایت سازمان‌های دولتی و مردم‌نهاد و کمک‌رسانی خیرین به کودکان حاشیه شهری و مدارس تحت پوشش این مناطق و همچنین تدوین طرح‌های آموزشی با موضوع دوام زندگی، آموزش‌های حقوق شهروندی و چگونگی استفاده از شبکه‌های مجازی و .... از سوی دستگاه‌های عضو کارگروه مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک و عملیاتی کردن آن‌ها از مصوبات جلسه بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =