سراغ ندانسته‌ها بروید

اگر می‌خواهید نویسنده‌ی موفقی شوید از دانسته‌هایتان استفاده نکنید، سراغ ندانسته‌ها بروید چرا که تکیه بر دانسته‌ها حبس شدن در قفس گفته‌های دیگران است.

به گزارش اداره‌کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل کانون، شفیعی نشست ادبی دو پنجره که به نقد و بررسی مجموعه طنز «جزیره بی‌تربیت‌ها» اختصاص داشت با بیان این‌که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یک فرصت است که باعث می‌شود خواسته و ناخواسته از یک‌دیگر باخبر شویم، گفت: کار اصلی را در کانون مربیان انجام می‌دهند، اگر مخاطبان با درنظر داشتن تمام جنبه‌های یک اثر، آن را مطالعه می‌کنند و به تحلیل آن می‌پردازند، حاصل تلاش و همت مربیان است.

وی افزود: هر شخصی در هر شغلی برای خود اوج و غایتی را در نظر دارد و اوج شغلی من پس از ۲۸ سال نویسندگی، حضور در جمع مخاطبان کتاب‌هایم است.

این نویسنده و طنزپرداز کودک و نوجوان با اشاره به این‌که انسان چیزی را نمی‌آموزد مگر این‌که آن مطلب برایش عجیب و تازه باشد و باورها و دانسته‌های قبلی را زیر سوال ببرد، خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهید نویسنده‌ی موفقی شوید از دانسته‌هایتان استفاده نکنید و به سراغ ندانسته‌ها بروید.

شفیعی ادبیات را کشف کردن در قالب سخن عنوان کرد و اظهار داشت: وقتی می‌توانید زیبا بنویسید و زیبا حرف بزنید که موضوعی برای شما درونی شود و از محفوظات و نگاه دیگران به این موضوع جدا شوید.

وی خطاب به کودکان و نوجوانان اهل قلم گفت: جسارت کنارگذاشتن دانسته‌ها را داشته باشید چراکه آگاهی در درون شماست، وقتی براساس دانسته‌ها بنویسید، احوال‌های دیگران را به کار برده‌اید و در قفس گفته‌های دیگران حبس شده‌اید.

این نویسنده با اشاره به این‌که هریک از ما به عنوان مخلوقات خدا به تدریج جهان را می‌سازیم، یادآور شد: در قرآن بر شنیدن و گوش دادن تاکید شده و منظور از این گوش دادن همان توجه کردن است.

شفیعی تصریح کرد: یک انسان برابر با تمامی خلقت است و ادبیات احترام به این تفکر است؛ حتی اگر چندین نفر درباره یک موضوع بنویسند دلیل بر تکراری شدن آن نیست، اگر نامکرر باشید، جهان هم برای شما نامکرر می‌شود.

وی اظهار داشت: برای نویسنده شدن تنها مهارت کافی نیست، در نویسندگی موضوع اصلی درون شماست و مهارت، اکتسابی است.

این نویسنده و طنزپرداز کودک و نوجوان ادامه داد: در داستان‌نویسی برای کودک و نوجوان از هرآن‌چه که باعث شلوغی داستان و پرت کردن حواس مخاطب می‌شود باید پرهیز کرد، افتخار می‌کنم چیزی را بنویسم که بچه‌ها را به خواندن ترغیب کند.

خالق مجموعه طنز«جزیره بی‌تربیت‌ها»، افزایش ظرفیت درونی و توانایی مواجهه با تناقض‌های زندگی را از جمله کارکردهای طنز برشمرد و خاطرنشان کرد: برای طنزنویسی لازم است قدرت تشخیص موضوع‌های خنده‌دار و پردازش آن در شما نسبت به دیگران قوی‌تر باشد، وقتی به چیزی می‌خندیم یعنی دوباره آن را بررسی کرده و به جنبه‌های مختلف آن موضوع فکر می‌کنیم.

شفیعی خطاب به کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به نویسندگی گفت: همیشه نیاز نیست به دنبال موضوع‌های پیچیده بروید، از دنیای خودتان شروع کنید، از اطراف‌تان ایده بگیرید، متناسب با خود شکل و ساختار نوشته‌های‌تان را انتخاب کنید، پیچیدگی را در جای خود و سادگی را در جای خودش به‌کار ببرید، هر ‌قدر بیشتر تجربه‌ها را بازاندیشی کنید با مسایل نرم‌تر برخورد می‌کنید.

در ادامه، اعضای ادبی مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرمان به بیان نقد و نظرات خود درباره مجموعه کتاب «جزیره بی‌تربیت‌ها» پرداختند.

شخصیت‌پردازی قوی، به‌کارگیری طنز در یک فضای تاریخی و روند جذاب داستان از جمله نقاط مثبت  این مجموعه از نگاه مخاطبان کودک و نوجوان بود.

شهرام شفیعی نیز با اشاره به این‌که ایده داستان «جزیره بی‌تربیت‌ها» از موزه‌ی تاریخ انگلستان شکل گرفت که دوره‌های تاریخی مختلف را تداعی می‌کند، خاطرنشان کرد: اگر تاریخ ما گم شود مثل این می‌ماند که شناسنامه‌مان گم شده باشد، این داستان نوعی مردم‌شناسی را بیان می‌کند که در یک موقعیت ثابتِ کاخ و جزیره رخ می‌دهد.

بنا بر این گزارش، دومین نهال نشست ادبی دوپنجره نیز این‌بار به دستان شهرام شفیعی نویسنده و طنزپرداز در محوطه‌ی مرکز فرهنگی هنری بافت کاشته شد.

پیش از این نیز نهال یادبود این نشست با حضور هدی حدادی نویسنده و تصویرگر کودک و نوجوان در مجتمع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرمان کاشته شده بود.

نشست ادبی دوپنجره روز نهم آذر با حضور شهرام شفیعی نویسنده و طنزپرداز کودک و نوجوان به میزبانی مرکز فرهنگی‌هنری کانون شهرستان بافت در استان کرمان برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =