اهمیت ارزش افزوده در برون دادهای یک سازمان

محمود سلیمانی در نشست صمیمانه با نیروهای واحدهای اداری و مالی گفت: همه ما به عنوان یکی از عناصر تشکیل دهنده سیستم، باید در جهت پیشبرد اهداف سازمان گام برداریم.

مدیرکل کانون استان در جمع نیروهای واحدهای اداری- مالی استان، با تبریک مناسبت‌های فرخنده ماه ربیع‌الاول، در رابطه با رواج برخی باورهای غلط با این مضمون که پیامبر(ص) بشارت بهشت را به کسانی داده است که آغاز ماه ربیع‌الاول را خبر بدهند بیان داشت؛ برخی افراد در اول این ماه درب مساجد شمع روشن می‌کنند و بر این باورند که هرچقدر هم گناهکار باشند، با این اعمال، بهشت خدا نصیبشان می‌شود.

وی ادامه داد؛ این باور ناشی از برداشت غلط و بدون عقل و منطق افراد در مورد نقل ناقص روایتی از پیامبر (ص) است که متأسفانه باعث پایین  آوردن شأن روایات شده است. سلیمانی با اشاره به نکاتی پیرامون زندگی پیامبر(ص) به برخی از صفات اخلاقی رسول اکرم (ص) به‌عنوان الگوی بی‌همتای بشریت اشاره کرد.

امانت‌داری، توجه به قول و تعهدات، نرم‌خویی و مهربانی ، راست‌گویی، تواضع و فروتنی و ... از شاخصه‌های رفتاری پیامبر، به‌عنوان والاترین مقام و مرتبه در نزد خدای متعال بود که مدیرکل استان بر اساس روایات معتبر به آن‌ها اشاره داشت.        

سلیمانی در بخش دوم این نشست، با اشاره به مبحث سیستم‌ها در سازمان‌های اداری بیان داشت؛ سیستم مجموعه‌ای از عناصر منظم است که، در کنش و واکنش با یکدیگر هستند که نظام واحدی را تشکیل داده و به سمت هدفی مشخص حرکت می‌کنند. در سازمان‌های اداری عناصر، به‌هم‌پیوسته و برخی قابل‌مشاهده و برخی غیرقابل مشاهده هستند اما همۀ مجموعه، یک واحد را تشکیل می‌دهند و پیدا و پنهان به سمت هدف مشخصی حرکت می‌کنند.

وی افزود؛ هر فرد در سازمان، به‌عنوان یکی از عناصر تشکیل‌دهنده سیستم، باید از اهداف سازمان مطلع باشد تا در جهت پیشبرد آن گام بردارد. تشخیص، کشف و پرورش استعدادهای پنهان مخاطبان کودک و نوجوان بخشی از وظایف مهم کانون است. همه ما باید با سلسله‌ای از اقدامات و برنامه‌های سازمان‌یافته، برای دستیابی به این هدف یا نتیجه‌ای مهم تلاش کنیم، که این اتفاق هم مستقیم (در مراکز) و هم غیرمستقیم ( در ستاد با نیروهای برنامه‌ریز) به وقوع بپیوندد.

این مقام مسئول به تشریح مجموعه درون داد و برون داد پرداخت و افزود: هر آنچه که از بیرون وارد سیستم یک مجموعه می‌شود، به نحوی با درون دادها ترکیب‌شده و خروجی‌های سیستم را به وجود می‌آورد. سیستم در جریان انجام فعالیت‌ها و برنامه‌ها باعث تحول و دگرگونی درون داد خود می‌شود. مانند کودکی که نقاشی نمی‌داند و وارد کتابخانه‌های کانون می‌شود. مربیان در کارگاه نقاشی و آموزش مستمر بر روی کودک اثر گذاشته و خروجی کار عضوی می‌شود که علاقه‌مند به نقاشی شده و استعدادهای نهفته‌اش آشکار می‌شود.

وی اذعان داشت؛ اعضای کانون به‌عنوان داده‌های سیستم کانون هستند. داده‌هایی که در فرآیند تبدیل قرار می‌گیرند، تا با تغییری جدید خارج شوند و اگر این فرایند، خروجی مطلوبی نداشته باشد به نظر می‌رسد نقصی در اجرای فرایند آموزشی و پرورشی ما وجود دارد.

وی ارزش‌افزوده در برون دادهای یک سازمان  را مهم توصیف کرد و خاطرنشان داشت؛ ما باید بدانیم ارزش‌افزوده کاری که انجام می‌دهیم چیست؟ باید تفاوتی میان بچه‌هایی که مدت‌ها در کانون بوده‌اند با دیگر بچه‌ها باشد و این تفاوت همان ارزش‌افزوده است.

سلیمانی ادامه داد؛ اتفاقات خوبی از تغییر وضعیت و جذب نیرو در کانون رخ‌داده است. این موضوع یعنی اینکه، دیگران هم مشغول رصد برونداد کانون بوده و هستند. می‌آیند و برون دادهای ما را مشاهده می‌کنند و اثرات مطلوب کانون در جامعه را می‌بینند.

ایشان  در پایان این بخش، ضمن تشکر از زحمات واحدهای اداری و مالی که در انجام صحیح وظایف و مسئولیت‌های خود همت گماردند، انتظارات سازمانی از این دو واحد ستادی را مرور کرد و خواستار توجه بیش‌ازپیش به این موارد شد.

وی با تأکید بر اصل شفافیت در امور، همگام با چارچوب مقررات و ضوابط اداری  گفت؛ گاهی انتظار می‌رود اطلاعاتی که محرمانه هم نیستند، تا زمانی که لازم است محفوظ باقی بماند و از افشای آن‌که ممکن است باعث تشویش اذهان کارکنان شود خودداری شود.

نکته دیگری که سلیمانی به آن اشاره داشت، اجرای قوانین در رابطه با پرداخت‌های مالی و ضوابط مربوط به آن بود. وی به اضافه‌کاری‌های قاعده‌مند و حق‌الزحمه‌های عادلانه به‌گونه‌ای که قابل دفاع و پاسخگویی باشد، اشاره کرد و یادآور شد؛ در پرداخت هرگونه اضافه‌کاری، مرخصی‌ها، حضور به‌موقع کارکنان در سازمان، نظم و انضباط در انجام فعالیت‌ها و حسن انجام کار باید ملاک باشد، نه فقط سمت و مرتبه افراد در سازمان. آن‌کس که در انجام وظایف و مسئولیت‌ها پشتکار و جدیت داشته و آن‌ها را با دقت، صحت و به‌موقع انجام  می‌دهد قطعاً از نگاه ما پنهان نخواهد بود.

پاسخ به‌موقع به نامه‌های ورودی از دیگر نهادها و پیگیری پاسخ‌ها، دقت در خرید اجناس باکیفیت برای مراکز، رعایت اصول و ضوابط میان همۀ افراد در سطوح مختلف، توجه و احترام به قوانین و مقررات در انجام وظایف از دیگر مواردی بود که سلیمانی به آن‌ها اشاره داشت.

مدیرکل کانون استان در پایان سخنانش از نیروهای واحدهای اداری و مالی که در راستای تحقق اهداف و مأموریت‌های سازمان صادقانه تلاش می‌کنند قدردانی کرد.  

همچنین تعدادی از کارشناسان و کارکنان حاضر در جلسه، به بیان نظرات و مشکلات کاری خود پرداخته و در خصوص مسائل پیش رو بحث و تبادل‌نظر کردند.     

این جلسه در دومین هفته از آذرماه ۱۳۹۶ در سالن سرو اداره کل کانون استان با حضور حسن صفدریان معاون اداری مالی و جمعی از کارشناسان و کارکنان واحدهای اداری و مالی صورت پذیرفت.   

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =