سیستم توزیع کتاب در کشور ناقص است

شهرام شفیعی نویسنده و طنزپرداز کودک و نوجوان کشور معتقد است: سیستم توزیع کتاب در کشور ناقص است و باید اصلاح شود.

شهرام شفیعی در حاشیه نشست ادبی دو پنجره که در مینو شهر در مرز آبی ایران با کشور عراق در گفتگو با روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان گفت: سیستم توزیع کتاب در ایران هم در بخش بزرگ‌سال و هم در بخش کودک و نوجوانان ناقص است و به‌صورت سنتی انجام می‌شود و باید این شیوه‌ی توزیع در کشور اصلاح شود.

وی با بیان این‌که برای انجام این کار می‌توان از کتابخانه‌های سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان الگو گرفت افزود: نهادهای فرهنگی می‌توانند با راه‌اندازی فروشگاه‌های سیارکتاب، کمک خیلی بزرگی ابتدا در توزیع و سپس در ترویج کتاب و کتاب‌خوانی در اقصی نقاط کشور مخصوصاً مناطق محروم داشته باشند.

نویسنده و طنزپرداز کودک و نوجوان کشور با بیان این‌که معتقد هستم استعدادهای بسیار خوبی در بین کودکان و نوجوانان مناطق محروم وجود دارد و باید برای ترویج فرهنگ مطالعه در این مناطق به هر شکلی کار کنیم تأکید کرد: اگر می‌خواهیم ترویج مطالعه را در همه مناطق کشور برای بچه‌ها داشته باشیم باید کتاب رسانی ابتدا در اولویت کاری ما باشد؛ زیرا اگر کودک و نوجوان دسترسی به کتاب نداشته و با محدودیت روبرو باشد ترویج کتاب‌خوانی بیشتر در حد یک شعار خواهد بود.

شفیعی اظهار کرد: در توزیع کتاب برای بچه‌ها در درجه اول باید به تولید کتاب خوب نیز توجه شود که در این زمینه هم با مشکل روبرو هستیم. ما متأسفانه ناشران دولتی و خصوصی زیادی داریم که مسئولانه کتاب منتشر نمی‌کنند و اغلب دست به انتشار مجموعه‌های ترجمه بی‌کیفیت و نویسندگانی مبتدی و نیازمند تجربه‌ی بیشتر می‌زنند. و بر همین اساس سیستم تولید کتاب ما هم باید از نظر انتخاب کتاب‌ها، تعیین اولویت‌ها و توجه به نیازهای بچه‌ها در همه زمینه‌ها و دغدغه‌های کتاب‌خوانی آن‌ها تقویت شود.

نویسنده کتاب جزیره‌ی بی‌تربیت‌ها در ادامه گفت: همیشه باید دو مقوله کتابخانه و کتاب‌فروشی را از هم تفکیک کنیم چراکه هر وقت در بحث فرهنگ‌سازی مطالعه کتاب سخن می‌گوییم استفاده از کتابخانه وسعت محدودتری نسبت به آن دارد که یک خانواده بودجه می‌گذارد و کتاب می‌خرد.

این نویسنده در بخش دیگری از سخنان خود به توجه نظرات کودکان و نوجوانان در انتشار کتاب‌ها اشاره کرد و بیان داشت: بچه‌ها در انتخاب کتاب‌ها و انتشار آن نقش زیادی ندارند و باید مکانیسمی تعبیه شود که نظرات بچه‌ها و میزان استقبال آن‌ها از کتاب‌ها به‌وسیله نرم‌افزارهای هوشمند گرفته و استخراج و تبدیل به سفارش کتاب شود و تا آثار مورد علاقه بچه‌ها بیشتر در دسترس آن‌ها قرار بگیرد.

گفتنی است: نشست ادبی دو پنجره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، به همت مرکز آفرینش‌های ادبی کانون استان خوزستان 13 آذرماه در مینو شهر در مرز آبی ایران با کشور عراق برگزار شد و در این برنامه ابتدا اعضا و مربیان کانون شهرهای آبادان، خرمشهر، اروندکنار، منیوحی و شادگان به نقد و بررسی مجموعه پنج‌جلدی "جزیره بی‌تربیت‌ها" پرداختند و در ادامه شهرام شفیعی نویسنده و طنزپرداز کودک و نوجوان آثار خوانش شده‌ی اعضا ادبی کانون را نقد و بررسی کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =