برگزاری جلسه نقد و بررسی رمان «فصل پنجم: سکوت» با حضور محمد رضا بایرامی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مریانج

جلسه نقد و بررسی رمان «فصل پنجم: سکوت» با حضور محمدرضا بایرامی و نوجوانان عضو مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شه مریانج برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان، به همت واحد آفرینش های ادبی کانون جلسه نقد و بررسی کتاب «فصل پنجم: سکوت» نوشته محمدرضا بایرامی با حضور نویسنده ، سید محمد رضا جوادی مدیر کل محترم کانون استان ، کارشناس مسوول آفرینشهای ادبی استان و بیش از 60 نفر از مربیان و اعضا کارگاههای ادبی مراکز پنجگانه همدان و مرکزمریانج در مرکز مریانج برگزار گردید .

در ابتدای مراسم باهدف تصویر سازی بهتر ذهنی داستان یکی از اعضاء پسر کودک مرکز مریانج  گاری بستنی فروشی  که ساخته شده بود را بین مدعوین چرخاند و با بانگ بستنی یخی دارم (مانند شخصیت اصلی داستان) فضا را جهت بحث و گفتگو آماده کرد.

در خلال صحبتها و گفتگوهای اعضا کارگاههای ادبی بهناز ضرابی زاده کارشناس مسؤل آفرینشهای ادبی استان خاطرنشان کرد که نوجوانان ما به دلیل اینکه همیشه کتابهای خطی خوانده اند درک این کتاب شاید برایشان در ابتدا کمی سخت باشد و سؤالاتی را در ذهنشان ایجاد نماید ولی آنها باید یاد بگیرند که انواع جدیدتر و متفاوت‌تری را نیز تجربه کنند و ذهن خود را از عادت‌ها فاصله دهند.

ضرابی زاده با اشاره به اینکه این داستان روایتش مانند پازلی به هم ریخته می باشد که مخاطبان باید خود قطعات آن را با کنکاش ذهنی کنار هم بچینند وجزئی نگریها و توجه به جزئیات و بیان دقیق آنها در این داستان که از صفات بارز قلم آقای بایرامی می باشد آنرا نمونه خوبی برای ازبین بردن عادتهای ذهنی کرده استکه باعث می شود این کتاب تآثیربسیاری در آینده نویسندگی این اعضاء بگذارد.

محمد رضا بایرامی نویسنده کتاب فصل پنجم سکوت از اینکه در جلساتی با موضوع کتاب خصوصا نقد و بررسی آثار خودش توسط مخاطبان شرکت نماید ابراز شادمانی کرده و چنین اذعان داشت که نوشتن صرف نظر از ابزار اولیه (همچون استعداد ) یک تصمیم است  و در واقع نویسنده با پس و پیش کردن کلمات آنها را از حالت خنثی و  روزنامه ای خارج می کند و لحن داستان را از حالت کسالت آور خارج می سازد .

وی گفت : این داستان با اینکه کلاسیک است ولی توالی و پیوستگی زمانی ندارد به همین دلیل نویسنده در بیان حوادث راحت از بخشی به بخش دیگر می پردازد و این بهم ریختگی زمانی است که داستان را به صورت پازل درمی آورد و مخاطب را به کنکاش وا می دارد . در این کتاب چهار فصل اول در مورد اعترافات شخصیت اصلی داستان می باشد و فصل پنجم که فصل نهایی و هدف کتاب است تمامی حوادثی را که برحسب ضرورت در حالتهای غیر منطقی در فصلهای قبلی بیان شده بصورت کامل و درست و واقعی بیان می کند.

تلاوت آیاتی از کلام الله مجید ، سرود ملی ، معرفی شخصیت محمد رضا بایرامی و بحث و گفتگو در مورد کتاب «فصل پنجم: سکوت» از سایر برنامه‌های این مراسم بود که در پایان با ارائه لوح سپاس از فعالیت های ارزنده محمدرضا بایرامی در حوزه ادبیات نوجوان  تقدیر به عمل آمد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =