انتقاد پذیری یکی از دلایل اصلی موفقیت شاعر است

انجمن ادبی سروناز باحضور افسانه شعبان نژاد، شاعر و نویسنده حوزه کودک در مجتمع فرهنگی هنری اداره کل کانون فارس و با حضور اعضای نوجوان کارگاه های شعر و داستان تشکیل شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان فارس، زهرا افتخاری، مدیر کل کانون فارس با حضور در این نشست مه عصر روز نوزدهم آذر ماه در شیراز برگزار شد، گفت: همه ما به خاطر شما بچه ها اینجا جمع شده ایم تا کمک کنیم شما شاعران و نویسندگان آینده ضمن آشنایی بیشتر با اصول نوشتاری با شاعران و نویسندگان مطرح حوزه کودک نیز دیدار و از تجربیاتشان بهره ببرد. افتخاری با اشاره به فعالیت های افسانه شعبان نژاد در حوزه ادبیات کودک گفت: شعبان نژاد در تمام نوشته ها و شعرهایش از زندگی، مهربانی، عشق، شادی و نشاط و  مهر و عاطفه صحبت می کند تا مخاطب را با این نکته آشنا کند که فرصت ها را از دست ندهید.

ادامه این نشست به پرسش و پاسخ اعضا و شعبان نژاد گذشت. افسانه شعبان نژاد در پاسخ به این پرسش که موفقیتتان را مرهون چه می دانید دلیل موفقیت خود را تلاش و پشتکار عنوان کرد و گفت: انتقاد پذیری یکی از دلایل اصلی رسیدن من به موفقیت بوده است. او گفت: تلاش کردم مخاطبان خود و زبانشان را خوب بشناسم به همین دلیل در جمع بچه ها حاضر می شوم تا بدانم نیاز بچه های امروز و کلام بچه ها چیست.

وی در پاسخ به سئوال یکی از اعضا که پرسید سرودن را چه زمانی آغاز کردید گفت: از بچگی شعر را دوست داشتم و در خانه زمزمه های مادرم را موقع خواندن حافظ و سعدی می شنیدم؛ اولین شعر را در کلاس سوم دبستان سرودم، البته نه شعر؛  آنچه که از ذهن بچه 9 ساله گذشت و بر کاغذ آمد.

اعضای انجمن ادبی سروناز بعد از همین پرسخ و پاسخ کوتاه به خواش آثارشان پرداختند و مورد نقد شعبان نژاد و اعضا قرار گرفتند.

شعبان نژاد در نقد آثار اعضا خطاب به آنها گفت: از نقد آثارتان و انتقادها ناراحت نشوید و از تجربه منتقد استفاده کنید تا پیشرفت داشته باشید و آثارتان روز به روز بهتر بشود. وی در نقد آثار از آرایه تشخیص گفت و زبان شعر را بررسی کرد. از نظر شعبان نژاد هنرمند باید دید متفاوتی نسبت به بقیه داشته باشد و نگاه به اجتماع و جامعه را در اشعارش تقویت کند.

شاعر کتاب «کلاغه به خونش نرسید» از شعر سپید هم گفت و گفت شعر سپید می تواند وابسته به وزن نباشد و آن زمانی است که حرف تازه ای برای گفتن داشته باشیم. از نظر شعبان نژاد هم شعر گفتن هنر است و هم خوب شعر خواندن. پس باید در خوانش اشعار هم دقت کرد.

شعبان نژاد گفت نوجوانان از مرحله شادی به فضای بزرگسالی وارد می شوند و لازم است در شعر ها به غم و غصه هم پرداخته شود و این نمی تواند نکته منفی شعر باشد. هم از شادی باید گفت و هم از غم تا حال نوجوان امروز به خوبی درک شود و اثر به دل مخاطب بنشیند.

این شاعر حوزه کودک در پایان گفت: شاعر خوبی که تجربه و مطالعه زیاد دارد آگاه است که نباید به هم ریختگی زبانی در شعر ایجاد کند و ارکان جمله باید به جا و به درستی جابه جا شود.

شعبان نژاد استفاده دائم از عناصر مربوط به یک اقلیم و مسائل بومی یک منطقه را مناسب ندانست و گفت: اثر خلق شده باید همه را شامل شود نه در این زمان که در آینده هم.

وی در پایان خطاب به اعضا گفت برای چاپ آثارتان عجله نکنید و بگذارید آثارتان به پختگی برسد و بعد اقدام به چاپ کتاب کنید.

این جلسه با گرفتن عکس یادگاری به پایان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =