انتقادپذیری به موفقیت شاعر کمک می‌کند

شاعر کودک و نوجوان معتقد است انتقادپذیری یکی از دلایل اصلی رسیدن من به موفقیت در شاعری است.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، افسانه شعبان‌نژاد در پاسخ به این پرسش‌های اعضای مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و انجمن ادبی سروناز شیراز در این باره گفت: همواره تلاش کرده‌ام مخاطبان خود و زبان‌شان را خوب بشناسم به همین دلیل در جمع بچه‌ها حاضر می‌شوم تا بدانم نیاز بچه‌های امروز چیست؟

وی هم‌چنین در این نشست در پاسخ به پرسش یکی از اعضا در مورد زمان آغاز سرودن شعر یادآور شد: از کودکی شعر را دوست داشتم و در خانه زمزمه‌های مادرم را موقع خواندن حافظ و سعدی می‌شنیدم و اولین شعر را در کلاس سوم دبستان سرودم، البته نه شعر؛ آنچه که از ذهن بچه 9 ساله گذشت و بر کاغذ آمد.

اعضای انجمن ادبی سروناز در ادامه این نشست به خواش آثارشان پرداختند و شعبان‌نژاد در این نقد خطاب به آن‌ها گفت: هرگز از نقد و انتقادهایی که از آثارتان می‌شود ناراحت نشوید و از تجربه منتقد استفاده کنید تا پیشرفت داشته باشید و آثارتان روز به روز بهتر بشود.

وی افزود: هنرمند باید دید متفاوتی نسبت به بقیه داشته باشد و نگاه به اجتماع و جامعه را در اشعارش تقویت کند.

شاعر کتاب «کلاغه به خونش نرسید» در مورد سرودن شعر سپید نیز یادآور شد: در این گونه‌ی شعری زمانی که حرف تازه‌ای برای گفتن داشته باشیم می‌تواند وابسته به وزن نباشد.

شعبان‌نژاد اضافه کرد هم شعر گفتن هنر است و هم خوب شعر خواندن پس باید در خوانش اشعار هم دقت کرد.

وی ادامه داد زمانی که نوجوانان از مرحله شادی به فضای بزرگ‌سالی وارد می‌شوند لازم است در شعرها به غم و غصه نیز پرداخته شود و این موضوع نمی‌تواند نکته منفی شعر باشد چرا که در شعر هم از شادی و هم از غم گفت تا حال نوجوان امروز به خوبی درک شود.

این شاعر حوزه کودک در پایان گفت: شاعر خوبی که تجربه و مطالعه زیاد دارد آگاه است که نباید به هم ریختگی زبانی در شعر ایجاد کند و ارکان جمله باید به جا و به درستی جابه‌جا شود.

شعبان‌نژاد استفاده دایم از عناصر مربوط به یک اقلیم و مسایل بومی یک منطقه را مناسب ندانست و گفت: اثر خلق شده باید همه زمان‌ها را شامل شود.

وی در پایان خطاب به اعضای کانون گفت برای چاپ آثارتان عجله نکنید و بگذارید آثارتان به پختگی برسد و بعد اقدام به چاپ کتاب کنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =