احترام به شعور مخاطب؛ ضرورت‌ ادبیات امروز است

مهدی رجبی، نویسنده‌ی ادبیات کودک و نوجوان احترام به شعور مخاطب و شناخت نوجوان واقعی و نه نوجوانی که در ذهن نویسنده می‌گذرد، را یکی از ضرورت‌های ادبیات امروز دانست.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مهدی رجبی در نشست ادبی «دو پنجره» کانون استان اردبیل با اشاره به اکثریت بودن مخاطبان دختر در این نشست‌های ادبی گفت: جدی گرفتن دغدغه‌ها و نیازهای دختران نوجوان باید به‌ عنوان یکی از اولویت‌های اصلی نویسندگان کودک و نوجوان مورد توجه قرار بگیرد.

به اعتقاد وی توجه به دغدغه‌های نوجوان امروز یکی از نکاتی است که همه‌ی مخاطبان کودک و نوجوان در سراسر ایران به آن تاکید دارند اما نویسندگان ایرانی در کتاب‌هایشان آن‌ها را نادیده می‌گیرند.

رجبی اظهار امیدواری کرد نویسندگان ایرانی صدای مخاطبانشان را بشنوند و قبل از نوشتن، ابتدا نوجوان امروز و دغدغه‌هایش را بشناسند و درک کنند.

به گفته‌ی او اگر نویسندگان کودک و نوجوان دانش ادبی خودشان را به‌روز نکنند و با دغدغه‌های نوجوان امروز آشنا نباشند به‌ سرعت فراموش خواهند شد.

نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در ادامه به کتاب «کنسرو غول» اشاره کرد و افزود: داستان این کتاب درباره‌ی پسری است که پدر خود را از دست ‌داده و می‌خواهد مانند جنایتکاران به قدرت دست یابد و درنهایت این پسر به نابغه‌ی ریاضی تبدیل می‌شود. و بر همین اساس ضروری است حتی در طرح آسیب‌ها برای این‌که نتیجه عکس نگیریم با دقت و مراقبت عمل کرد.

رجبی با تأکید به این‌که امروز در ادبیات کودک نیازمند موضوع‌های تازه هستیم، یادآور شد: برخی نویسندگان در باورهای گذشته محدود مانده‌اند و به‌ عنوان‌ مثال از خانه مادربزرگ با حوض آب می‌نویسند در حالی ‌که اغلب بچه‌های امروزی چنین تجربه‌ای نداشته و با این تصویر بیگانه هستند.

این نویسنده با بیان این‌که طرح بسیاری از آسیب‌های اجتماعی مرتبط با کودکان و نوجوانان در ادبیات این حوزه هم‌چنان با محدودیت مواجه است، تصریح کرد: کودک امروزی به ‌مراتب بیش از کودک گذشته مطالعه داشته و لازم است نگاه تربیتی جدیدی به وی داشت.

این دیدار با نقد کتاب «کنسرو غول» همراه بود، و اعضای ادبی کانون پرورش فکری استان اردبیل آثار خود را قرائت کردند.

این نشست روز 25 آذر 1396 در کانون استان اردبیل برگزار شد و با پرسش اعضا و پاسخ‌های مهدی رجبی و همچنین جشن امضاء کتاب پایان یافت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =