کد خبر: 275848
تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۹
جشن یلدا در مراکز کانون خراسان رضوی

مربیان فرهنگی کانون با برگزاری ویژه‌برنامه‌های فرهنگی، اعضای کتابخانه را با آداب و رسوم شب یلدا آشنا کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در آستانه شب یلدا، کودکان و نوجوانان مراکز با حضور در برنامه‌های فرهنگی با آداب و رسوم شب یلدا آشنا شدند.

اعضاء مرکز فرهنگی هنری شماره سه نیشابور کاردستی‌های یلدایی ساختند

زهره اکبرآبادی مسئول مرکز با اعلام مطلب فوق گفت: پاس داشتن آداب و رسوم پیشینیان راهی است برای ارج نهادن به تاریخ پر شکوه ایران عزیز و یکی از کارکردهای مهم فرهنگی در جهت علاقمند سازی کودکان و نوجوانان به فرهنگ بومی و ملی خود است.

مربیان فرهنگی مرکز با حضور در دبستان دخترانه شهید «الیشه» ضمن اجرای طرح «کانون و مدرسه» کارگاه‌های کاردستی و قصه‌گویی را با موضوع «یلدا» را برگزار کردند.

علاوه بر آن در دو ویژه برنامه جداگانه دختران و پسران عضو مرکز با حضور در آیین یلدا ضمن آشنایی با فلسفه این شب‌، لحظات شاد در کنار هم بودن را قدر دانسته و به اجرای برنامه‌هایی چون‌: نمایش طنز، قصه‌گویی، شعر خوانی پرداختند.

حضور بیش از 80 دانش‌آموز دختر در مراسم «جشن یلدا» مرکز چناران

هم‌زمان با آخرین روزهای پاییز، اعضای مرکز فرهنگی هنری چناران با شرکت در جشن «یلدا»، با فصل پاییز خداحافظی کردند .

نرگس غلامی مربی مسوول مرکز با معرفی ایام، از علت نام‌گذاری شب و رسم و رسوم مردم ایران زمین صحبت کرد و از آدابی چون گرفتن فال سوزن در استان همدان گفت و اهمیت این شب را در نحوه معیشت مردم در گذشته دانست.

وی به اعضا گفت: در گذشته اغلب مردم از راه کشاورزی زندگانی خود را می‌گذراندند و چون خورشید عنصر مهمی در کشاورزی به حساب می‌آمده، آخرین روز پاییز و بلند شدن روزها را جشن می‌گرفتند و این شب را «یلدا» یعنی «زایش خورشید» نامیدند.

در مراسم یلدا، اعضای کانون بجستان پای قصه «زال و رستم» نشستند

کودکان و نوجوانان مرکز فرهنگی هنری بجستان با حضور در مراسم«جشن یلدا» با آدابی چون، تفال به حافظ، شاهنامه‌خوانی، دورهمی اعضای خانواده و فامیل و تغذیه سالم آشنا شدند و فلسفه «یلدا» را از زبان مربی مرکز شنیدند.

اعضا سرود «یلدا» را هم‌خوانی کردند و با شنیدن قصه «زال و سیمرغ» و آرزوی روزهای خوب برای یکدیگر، لحظات خوشی را سپری کردند.

یلدای کتاب در مرکز تربت‌حیدریه

جشن یلدای مرکز فرهنگی هنری تربت‌حیدریه مانند سال‌های قبل با لبخند و هندوانه و کتاب برگزار شد.

یلدای امسال با جشن کتاب رونقی دوچندان داشت. اعضای خوب مرکز با هماهنگی مربی کلاس ادبی کتاب‌هایی را به‌نوبت به دیگر اعضای مرکز معرفی کرده و سپس آن را به کتابخانه کارگاه ادبی اهدا کردند.

 در این مراسم غزل‌خوانی اشعار حافظ توسط یکی از اعضا اجرا شد و سپس برای تک تک اعضا فال حافظ گرفته شد.

اجرای مسابقه‌های شاد، شنیدن قصه‌های کهن و اجرای موسیقی سنتی از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

بزرگداشت سنت کهن یلدا در مرکز فرهنگی هنری خواف

نصرت لقای‌رودی مربی مسوول مرکز خواف هدف از برگزاری «جشن یلدا» را زنده نگه‌داشتن آیین ایرانیان و آداب و رسوم مردم منطقه دانست و گفت: برگزاری جشن در مناسبت‌های ملی علاوه بر اینکه فضای شاد و مفرحی برای کودکان و نوجوانان فراهم می‌آورد، آنان را با فلسفه و آیین این ایام فرخنده آشنا می‌سازد.

در جشن یلدای مرکز فرهنگی هنری خواف که بیش از 50 عضو حضور داشتند، فعالیت‌هایی چون سرود، قصه‌گویی، گرفتن فال حافظ و برگزاری مسابقات فرهنگی و هنری برگزار شد که با استقبال گرم اعضا روبه رو شد.

جشن چله

ضیافت "یلدا " درمرکز فرهنگی هنری شماره1 گناباد

روز پنجشنبه 30آذرماه و در آخرین روز برگ‌ریزان ویژه‌ ‌برنامه‌ی جشن ‌یلدا در مرکز فرهنگی هنری شماره1 گناباد با حضور دانش‌آموزان و اعضای کانون برگزار شد.

در آخرین هفته از فصل پاییز مربیان مرکز شماره1 گناباد میزبان دانش‌آموزان و والدین اعضا بودند و با برگزاری جشنواره یلدا، قصه‌گویی مادران ، اجرای نمایش عروسکی«گنجشک و پنبه‌دانه»، نمایش فیلم و اجرای نماهنگ‌های یلدایی، ضمن ایجاد فضای همدلی و تعامل «شب یلدا» را گرامی داشتند.

جشن یلدا با حضور پیشکسوتان کانون در مرکز فرهنگی هنری شماره3 مشهد

مرکز فرهنگی هنری شماره 3 مشهد در روزهای واپسین آذرماه میزبان مربیان و مسوولان بازنشسته مراکز کانون مشهد بود. هدف از برگزاری این دورهمی که «پای قصه» نام‌گذاری شده بود، آشنایی کودکان و نوجوانان با آداب و رسوم و سنت‌های پیشنیان در شب یلدا بود.

قصه‌گویی، بیان خاطرات همکاران پیشکسوت، مسابقه میوه‌آرایی ، اجرای نمایش عروسکی و حافظ‌خوانی از جمله برنامه‌های این روز بود.

در پایان مراسم، به همکاران پیشکسوت کانونی هدایایی به رسم یادبود و به منظور قدردانی از 30 سال خدمت صادقانه اعطا شد.

یلدا طولانی‌ترین شب سال

مرکز فرهنگی هنری شماره5 مشهد نیز در روز پنج‌شنبه 30 آذرماه میزبان بیش از 30 کودک و نوجوان مرکز بود که آمده‌ بودند طولانی‌ترین شب سال را گرامی دارند.

معرفی رسم و رسوم شب یلدا، شعرخوانی، حافظ خوانی و قصه «ننه سرما» از ویژه برنامه‌هایی بود که برای این روز در نظر گرفته شده بود.

یک قدم تا چله

طاهره پورنیاکان مربی مسوول مرکز فرهنگی هنری شماره8 مشهد درباره گرامی‌داشت شب یلدا گفت: در روز پنج‌شنبه آخرین روز از آذرماه میزبان والدین و اعضای کتابخانه بودیم و سنت‌های قدیمی چون کف‌زنی، قصه‌گویی و تفال به حافظ را برای اعضا بیان کردیم.

یکی از برنامه‌های ویژه این روز شاهنامه‌خوانی بود . اجرای پرده‌خوانی از داستان «ضحاک ماردوش» ، تقدیر از برگزیدگان جشنواره قصه‌گویی، برگزاری مسابقه فرهنگی و اجرای نمایش طنز از دیگر مراسم این روز بود.

جشن یلدایی در مرکز نقاب

مرکز فرهنگی هنری شهرستان نقاب جشن یلدا را با حضور 35 عضو دختر برگزار کرد. دختران قصه‌های شیرینی را از زبان مربی ادبی خود شنیدند و درباره آداب و رسوم شب یلدا که از نسل‌های گذشته به ما رسیده بحث و گفت‌و گو کردند. حافظ‌خوانی یکی دیگر از برنامه‌های جشن یلدا بود و پس از آن هر کدام از اعضا نیت کرد و به دیوان حافظ تفأل زدند.

با بیان خاطرات شب یلدا و برگزاری مسابقه فرهنگی جشن یلدایی مرکز فرهنگی هنری نقاب به پایان رسید.   

تصاویر مربوط به جشن یلدا را اینجا و اینجا ببینید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =