ویژه‌برنامه‌های هفته پژوهش در مراکز کانون پرورش فکری استان اردبیل

مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل با اجرای ویژه‌برنامه‌های فرهنگی هنری هفته پژوهش را گرامی داشتند.

- مرکز فرهنگی هنری شماره ۱ کانون کوثر

مرکز یک کوثر در هفته پژوهش برنامه‌های متنوعی را برگزار کرد.

در طول هفته پژوهش نمایشگاهی از آثار پژوهشی اعضا و مربیان برپا شد و مورد بازدید و مطالعه قرار گرفت. همچنین کارگاه پژوهشی«چگونگی تولید عسل طبیعی» با پخش فیلم و پرسشگری در دو برنامه برای دانش آموزان طرح کانون مدرسه به همراه معلمانشان اجرا شد که در این برنامه شرکت‌کنندگان با مراحل اجرای پژوهش آشنا شدند.

در ادامه، کتاب‌های مرجع کانون و دایره المعارف ها برای اعضا معرفی‌شده و آن‌ها با استفاده از کتاب فرهنگ آسان، چگونگی پیدا کردن معنی لغات را یاد گرفتند.

در هفته پژوهش دو گروه نشریه دیواری از اعضا تشکیل‌شده و این دو گروه با موضوعات مختلف پژوهشی به رقابت با یکدیگر پرداختند. برگزاری کارگاه کاربرد عدسی‌ها به‌صورت عملی برنامه‌ای دیگری بود که در پایان از فعالان پژوهشی مرکز تقدیر به عمل آمد..

- مرکز فرهنگی هنری کانون نمین

برنامه‌های متنوع علمی به مناسبت هفته‌ی پژوهش در راستای آشنایی اعضا با فعالیت‌های علمی و پژوهشی در مرکز کانون نمین برگزار شد.

مربیان با فضاسازی مناسب مرکز و اجرای فعالیت‌های علمی و پژوهشی، با حضور اعضای کودک و نوجوان طرح «کانون مدرسه» به استقبال هفته‌ی پژوهش رفتند.

برپایی نمایشگاهی از کتاب‌های علمی، تهیه‌ی بروشور معرفی کتاب، نشریه نگاری، پخش فیلم، معرفی وقایع و ایام، معرفی و روخوانی کتاب‌های علمی، انجام آزمایش‌ها علمی ساده بر اساس کتاب‌های درسی اعضا و استفاده از کتاب کار طرح کانون مدرسه، اجرای فعالیت بازی و سرگرمی و مسابقه و... ازجمله این فعالیت‌ها بود.

مربیان همچنین با حضور در مدارس شهرستان به اجرای فعالیت‌های علمی پرداختند. در مدرسه‌ی دخترانه‌ی مرحوم جعفری با حضور دانش آموزان کلاس ششم، کارگاه آزمایش ساده و درست کردن کوه آتش‌فشان برگزار شد که اعضا در این برنامه با شگفتی فوران آتش‌فشان و ایجاد گوگرد، سنگ‌های آذرین و بخار آتش‌فشانی و مواد مذاب حاصل از این فرایند آشنا شدند.

- مرکز فرهنگی هنری کانون دولت‌آباد

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دولت‌آباد به‌منظور گرامیداشت هفته پژوهش و افزایش شناخت علمی پژوهشی اعضا، برنامه‌های متنوعی برگزار کرد.

کریم اصلانزاده مربی مسئول مرکز در سخنانی به معرفی فعالیت‌های پژوهشی پرداخت و در ادامه در خصوص انجام روش‌های تحقیق با اعضا بحث و گفتگو کرد.

در این برنامه، کودکان با اعضای تشکیل‌دهنده‌ی بدن انسان به کمک مهارت‌های پرسشگری و شیوه‌ی پرسش و پاسخ باهدف افزایش تمرکز آشنا شدند.

گفتنی است، تحقیق و پژوهش در قالب بازی و مسابقه، نگه‌داشتن تخم‌مرغ به حالت شناور با استفاده از کتاب ۹۹ آزمایش، معرفی کتاب دایره المعارف پاسخ به چگونه‌های من، معرفی کتاب‌های علمی ازجمله: چگونه یک استخوان تبدیل به سنگواره می‌شود، چگونه زمین‌لرزه تبدیل به سونامی می‌شود و معرفی جانوران شب‌بیدار از برنامه‌هایی بود که در طول هفته پژوهش برگزار شد. 

- مرکز فرهنگی هنری کانون جعفرآباد

به مناسبت هفته پژوهش ویژه‌برنامه‌های متنوعی در طول هفته در مرکز جعفرآباد برگزار شد که ازجمله آن‌ها می‌توان به معرفی کتاب‌های پژوهشنامه برای اعضا و دانش آموزان، برپایی نمایشگاهی از آثار پژوهشی اعضا و اهدای جایزه به برگزیدگان پژوهش رضوی مرکز اشاره کرد.

برگزاری کارگاه‌های پژوهشی و تحقیقی با محوریت نجوم و آشنایی با تلسکوپ، شیوه‌های رصد ستارگان سیارات و کرات، بررسی اجسام به‌وسیله میکروسکوپ از برنامه‌هایی بود که اعضا از نزدیک با تلسکوپ و میکروسکوپ آشنا شدند.

معرفی کتاب‌های مربوط به نجوم و سیارات موجب علاقه‌مندی بیشتر اعضا به رصد سیارات شد و قرار شد دریکی از شب‌های صاف اعضا و اولیا با حضور مربیان در محوطه کانون با استفاده از تلسکوپ به رصد سیارات و ستارگان بپردازند.

آشنایی بازندگانی ابوعلی سینا حکیم، فیلسوف، طبیب و دانشمند بزرگ ایرانی و کاشت گل‌های کاشانه‌ای و نگهداری آن‌ها توسط اعضای مرکز باراهنمایی مربیان از ویژه‌برنامه‌هایی بود که موردپژوهش علمی قرار گرفت.

- مرکز فرهنگی هنری کانون انگوت

به مناسبت فرارسیدن هفته پژوهش برنامه‌های متنوعی جهت تقویت روحیه تحقیق و پژوهش کودکان و نوجوانان در مرکز انگوت برگزار شد.

در اولین روز از هفته پژوهش افسانه سادات مزین مربی مسئول مرکز در جلسه هفته پژوهش که در پژوهش سرای اداره آموزش‌وپرورش برگزار شد حضور یافته و برنامه‌های هفته پژوهش کانون پرورش فکری انگوت را تشریح کرد.

در طول این هفته اعضا نوجوان مرکز با تحقیق درباره سیارات منظومه شمسی که با استفاده از تصاویر صورت گرفت موضوع نشریه دیواری خود را انتخاب کردند.

بازدید از آزمایشگاه علوم برنامه دیگری بود که اعضا کودک با طرز استفاده صحیح و کاربردی  از وسایل آزمایشگاهی که توسط دبیر علوم ارائه شد، آشنا شدند و در ادامه آزمایش کوه آتش‌فشان را اجرا نمودند و گزارش خود را به مربی مرکز ارائه دادند.

در فعالیتی دیگر اعضا طرحی با عنوان «من به اطراف خود خوب دقت می‌کنم» را اجرا نمودند و همه‌ی اشیائی را که در اطراف خود مشاهده می‌کردند بر روی کاغذ نوشتند.

برگزاری کارگاه چگونه پژوهش کنیم؟بررسی انواع ریشه گیاهان، معرفی کتاب‌های مرجع، خلاصه‌نویسی کتاب‌های علمی و... از دیگر برنامه‌های اجراشده در طول این هفته بود.

- مرکز فرهنگی هنری شماره کانون اصلاندوز

به مناسبت هفته پژوهش کارگاه‌های پژوهش محور در مرکز فرهنگی هنری اصلاندوز برگزار شد.

مربیان مرکز با دعوت از دانش آموزان مدارس و اعضای مرکز برنامه‌هایی را به‌منظور ترغیب اعضا و آشنایی آن‌ها به امر پژوهش اجرا کردند .

 کارگاه‌های چگونگی تشکیل سنگ‌ها( جمع‌کردن سنگ توسط اعضا و دسته‌بندی کردن و توضیح در مورد چگونگی تشکیل و تهیه کاردستی با سنگ‌ها) ، برپایی نمایشگاه از آثار پژوهشی مربیان و اعضا، انجام آزمایش‌های علمی، قصه‌گویی با محتوای علمی توسط مربیان فرهنگی مرکز برگزار شد.

معرفی کتاب‌های سؤال‌برانگیز همچون پیدا و پنهان در طبیعت، درخت زندگی، بادمی شبیه این چه‌کار می‌کنی؟... ازجمله برنامه‌های اجراشده مرکز در  هفته پژوهش بود.

همچنین در این هفته از اعضای فعال در زمینه کتاب‌خوانی تقدیر به عمل آمد و هدایایی به‌رسم یادبود اهدا شد.

- مرکز فرهنگی هنری شماره ۲ کانون مشگین شهر

به مناسبت هفته پژوهش ویژه‌برنامه‌های متنوعی برای اعضا و دانش آموزان طرح «کانون مدرسه» برگزار شد.

یکی از فعالیت‌های انجام‌شده معرفی وسایل و ابزارهای تحقیق و پژوهش و کاربرد هر یک از آن‌ها بود که اعضا از نزدیک با ابزارهایی چون بشر، ارلن، قیف جداکننده، لوله‌های آزمایشگاهی، ترازوی دیجیتالی، هاون و... آشنا شدند و آزمایش‌های ساده علمی انجام دادند.

مشاهده انواع میکروسکوپ‌های ساده و پیشرفته شامل: میکروسکوپ‌های نوری و برقی از دیگر فعالیت‌های انجام‌گرفته برای اعضای کودک و نوجوان دختر و پسر بود. اعضا ضمن آشنایی با قسمت‌های مختلف میکروسکوپ شامل عدسی چشمی، عدسی شیئی، دیافراگم، لام نگهدار و... جهت تشخیص و تمیز سلول‌های زنده و مرده برگ‌های سبز و خشک را زیر میکروسکوپ مشاهده کردند که مشاهده سلول‌های موجود در برگ‌ها و شناسایی تفاوت‌ها و تشابه‌ها توسط تک‌تک اعضا  صورت گرفت.

مشاهده تلسکوپ و آشنا شدن با انواع عدسی‌های آن از دیگر فعالیت‌های انجام‌شده در طول هفته پژوهش بود که اعضا در این  کارگاه یاد گرفتند چگونه ماه و لکه‌های خورشیدی و... را از طریق تلسکوپ مشاهده کنند.

کارگاه مهارت پرسشگری از دیگر فعالیت‌های بود که باهدف افزایش روحیه همکاری و قدرت تفکر اعضا برگزار شد که در این برنامه بعد از گروه‌بندی، روش پرسش پنج‌گانه (چرا؟ چگونه؟کی؟چه موقع؟چه کسی؟) اجرا شد.

یکی دیگر از فعالیت‌های انجام‌شده برای اعضا در طول هفته آشنایی با فعالیت‌های نجوم بود. به همین مناسبت ابتدا کتاب‌های مرتبط در این زمینه که در کتابخانه مرکز موجود بود به اعضا معرفی و قسمت‌هایی از کتاب ستارگان و نجوم برای اعضا روخوانی شد.

معرفی کتاب‌های پژوهشی و تحقیقی، تحقیق راجع به کتاب فرهنگ آسان، دایره المعارف کودکان، پدیده خسوف و کسوف، کره ماه، برپایی کارگاه بحث آزاد با موضوع بازی‌های ایرانی اسلامی از دیگر برنامه‌های انجام‌شده در طول هفته پژوهش بود. در کارگاه بازی‌های ایرانی اسلامی اعضا ضمن آشنایی با انواع بازی‌های بومی و محلی، خودشان نیز در خصوص بازی‌هایی که با آن آشنایی داشتند و اجرا می‌کردند صحبت کردند و با کمک‌مربی نحوه اجرای بازی‌ها را توضیح دادند. در ادامه مربیان به جمع‌بندی بازی‌هایی ایرانی اسلامی پرداختند.

- مرکز فرهنگی هنری شماره ۲ کانون پارس‌آباد

با آغاز هفته پژوهش؛ مرکز شماره دو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان پارس‌آباد پرشور و بانشاط به اجرای برنامه‌های مختلف علمی فرهنگی پرداخت.

مربیان مرکز فرهنگی هنری شماره ۲ کانون پرورش فکری شهرستان پارس‌آباد با حضور دانش آموزان مدارس ۱۷ شهریور و شمس تبریزی به اجرای برنامه‌های متنوع علمی و فرهنگی باهدف تقویت روحیه پرسشگری و ترغیب اعضا به انجام فعالیت‌های پژوهشی پرداختند.

در ابتدای برنامه منیژه اسوار مربی مسئول مرکز ضمن گرامیداشت هفته پژوهش به اهمیت " تحقیق و پژوهش" در دوران کودکی و نوجوانی اشاره و از اعضا خواست تا با افزایش میزان مطالعه و علاقه‌مندی به کتاب و کتاب‌خوانی مهارت پرسشگری و روحیه پژوهشگری خود را تقویت کنند.

وی سپس با معرفی کتاب" تغذیه و گوارش" از مراحل مجاری گوارش در مورد "دهان و دندان"با اعضای حاضر به گفتگو نشست و برای آشنایی بیشتر آن‌ها با سایر مراحل گوارش، در قالب کارگروهی به کتاب پژوهی پرداختند.

در ادامه برنامه، موسوی کارشناس بهداشت شهرستان در رابطه با انسان و سلامتی مقوله‌های "سبک زندگی سالم، سلامت روانی، اصول بهداشت فردی، نکات ایمنی و خود مراقبتی" را برای حاضران به‌صورت تئوری و عملی تشریح کرد. در فواصل برنامه نیز مربیان فرهنگی مرکز در رابطه بامهارت پرسشگری، مسابقه "حدس بزن" را با اعضا دختر برگزار کردند.

گفتنی است، روخوانی کتاب، پرورش مهارت پرسشگری و کتاب پژوهی، روش صحیح استخراج مطالب از منابع، بیان مراحل یک پژوهش، خلاقیت و اختراع من، برپایی ایستگاه کتاب‌های علمی، آزمایش به زبان ساده و تجلیل از اعضای مستعد علمی از دیگر فعالیت‌های انجام‌یافته در هفته پژوهش مرکز شماره ۲ پارس‌آباد بود.

- مرکز فرهنگی هنری شماره ۲ کانون اردبیل

برنامه‌های گرامیداشت هفته پژوهش در مرکز ۲ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اردبیل برگزار شد.

بر اساس این گزارش، اعضای طرح «کانون مدرسه» در برنامه‌های هفته پژوهش مرکز فرهنگی هنری شماره ۲ کانون اردبیل شرکت کردند و بامعنا و مفهوم تحقیق آشنا شدند.

مربیان مرکز با برپایی کارگاه پژوهش، دانش آموزان را با موضوع میوه‌ها و پوسته‌های محافظ آن‌ها آشنا کردند و بانام بردن از میوه‌هایی که در طبیعت وجود دارند، با خواص آن‌ها آشنا شده و پوست آن‌ها را با یکدیگر مقایسه نمودند.

سپس اعضا با مشاهده و بررسی پوست گردو و پسته با خصوصیات این خشکبار آشنا شده و در ادامه با تهیه‌ی کاردستی‌هایی با ایده‌های متنوع و زیبا، هنرنمایی کردند.

همچنین، نمایشگاه کتاب‌های مرجع نیز هم‌زمان با هفته پژوهش برپا شد و دانش آموزان از کتاب‌ها و دائره‌المعارف‌های موجود در مرکز بازدید و نحوه استفاده از آن‌ها را آموختند.

- مرکز فرهنگی هنری بیله سوار

در کانون بیله سوار هفته پژوهش برای اعضا معرفی شد و با هماهنگی مسئول کتابخانه عمومی حضرت امام خمینی(ره) شهرستان، برنامه بازدید از کتابخانه برگزار شد. در این بازدید اعضا با قسمت‌های مختلف کتابخانه آشنا شدند و با توضیحاتی که کتابدار کتابخانه ارائه داد از نحوه استفاده از کتاب‌های مرجع، ثبت‌نام و عضویت در کتابخانه اطلاع یافتند و اعضای علاقه‌مند به کتابخانه به عضویت کتابخانه درآمدند.

در طول هفته پژوهش، نمایشگاهی از کتاب‌های علمی- پژوهشی در سالن مرکز برگزار شد و مورد بازدید اعضا و اولیای آنان قرار گرفت.

همچنین دستگاه‌های تلسکوپ و میکروسکوپ  و همچنین تعدادی از کتاب‌های علمی- پژوهشی برای اعضا معرفی شد.

فعالیت این هفته طرح کانون مدرسه با محوریت هفته پژوهش برگزار شد و مربیان کانون با حضور در مدرسه حضرت رقیه(س) و اجرای فعالیت‌هایی چون قصه‌گویی، روخوانی کتاب، ساخت کاردستی و اجرای مسابقه ادبی این هفته را گرامی داشتند.

لطفاً؛ تصاویر مربوط به گزارش هفته وحدت را اینجا مشاهده فرمایید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =