برگزاری کارگاه آموزش نجوم به مربیان کانون استان تهران

دوره آموزشی فعالیت‌های علمی و نجوم ویژه مربیان و مربی مسئولان کانون پرورش کودکان و نوجوانان استان تهران، به مدت سه روز در مرکز تخصصی علوم برگزار شد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مدرس این دوره آموزشی دکتر محمد رضا نوروزی، استاد دانشگاه، مشاور و مدرس با سابقه نجوم آماتوری در رصد خانه زعفرانیه کانون استان بود.

وی در این کارگاه ضمن تعریف، اهداف و دست‌آوردهای علمی به‌ویژه علم نجوم، توضیح‌های جامعی در رابطه با مفاهیم و اصطلاحات علم نجوم همچون کره آسمان، کهکشان و اجرام کیهانی، منظومه شمسی و دیگر مفاهیم علمی مانند سیاهچاله‌ها، کلیات و ساختار ستارگان به مربیان شرکت کننده، ارایه داد.

همچنین افزایش مهارت در استفاده از ابزارهای نجومی همچون تلسکوپ، دوربین و آسمان‌نما، آموزش و مهارت‌افزاری جهت یافتن اجرام آسمانی با استفاده از ابزارهای نجومی، معرفی داستان‌های موازی در طراحی سرفصل‌های آموزشی، آموزش ساعت‌های آفتابی. تئوری ساعت آفتابی، ساخت یک ساعت آفتابی افقی، طراحی و ساخت ساعت آفتابی استوایی از دیگر بخش‌های آموزشی این کارگاه علمی بود.

فعالیت نجوم و آشنایی با ستاره‌شناسی آماتوری نجوم به عنوان یک علم جذاب که علاوه بر سرگرمی به بهتر دیدن و کشف راز و رمز آسمان شب برای کودکان و نوجوانان کمک می‌کند، همواره به‌عنوان یکی از فعالیت‌های جدی مراکز علمی کانون مطرح است و علاقه‌مندان بسیاری را جذب کارگاه‌های نظری و عملی کانون کرده است.

در همین زمینه کانون استان تهران دارای دو رصدخانه تخصصی در مرکز شماره 16 واقع در خیابان ولیعصر(عج)، خیابان سرلشگر فلاحی‌، پارک زعفرانیه  و مرکز نجوم دماوند واقع در شهرستان دماوند، خیابان تختی روبروی آموزش‌ و پرورش است.

همچنین مرکز تخصصی علوم و زیست‌شناسی کانون استان با امکانات تخصصی همچون تلسکوپ‌های حرفه‌ای و کارگاه آسمان‌نما، به آموزش علم نجوم می‌پردازد که این مرکز در خیابان نیروی هوایی، جنب متروی شهید کلاهدوز واقع ‌شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =