یادبود پدر شعر نو در آخرین انجمن ادبی پسران

یک‌صد و هجدهمین انجمن ادبی اعضای پسر مراکز کانون استان تهران به یاد نیما یوشیج پدر شعر نو با حضور «حمیدرضا شکارسری» و «جواد جزینی» کارشناسان حوزه شعر و داستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، در آخرین انجمن ادبی شعر و داستان سال ۹۶  که با حضور ۳۰ نفر از اعضای نوجوان پسر، مربیان ادبی و رابطان مراکز کانون استان برگزار شد، ابتدا «حمیدرضا شکارسری» و «جواد جزینی» کارشناسان حوزه شعر و داستان به بیان دیدگاه‌ها و نظراتشان در رابطه شعر نو و آثار نیما یوشیج پرداختند.

حمیدرضا شکار سری با تأکید بر اهمیت تفکر و اندیشه هنرمند نسبت به قالب هنر خود، درس‌های عملیِ زندگیِ نیما را برای نوجوانان برشمرد و جواد جزینی ضمن بیان تأثیر سبک نیمایی در ماندگاری شعر معاصر ایران، نیما را از منظر فعالیت‌های داستانی و نقش او درروند پدید آمدن داستان کوتاه ایران برای نوجوانان حاضر معرفی کرد.

توجه به ساختار شعر نیمایی، تصویر و روایت در شعر، قافیه مدرن، نقش فعل‌ها در زبان شعری، پایان‌بندی تصاویر شعری، رسیدن به فرم از طریق تکرار سطرها، مواردی بود که  از سوی حمیدرضا شکارسری، کارشناس بخش شعر مطرح شد.

همچنین در بخش داستان نیز جواد جزینی نویسنده و مدرس نام‌آشنای ادبیات داستانی، به مواردی از قبیل جوهرۀ قصه، قصه‌های احساس‌گرا، اهمیت تجربه همگانی مخاطب داستان، تأثیر مکان در روایت داستان، ژانر داستانک، ادبیات وحشت و گونه غافلگیرکننده اشاره کرد.

در بخش دیگری از این انجمن، آثار اعضا به تفکیک شعر و داستان قرائت شد و پس از نقد و بررسی توسط اعضای شرکت‌کننده، کارشناسان و مربیان، توضیحات جامعی توسط میهمانان انجمن در مورد هر اثر بیان شد.

دیگر میهمان این انجمن « فرشاد کاظم‌زاده» عضو دهه ۸۰ انجمن ادبی کانون تهران بود که حاصل و چکیده تجربیات خود را در طی سال‌ها فعالیت در انجمن‌های ادبی با اعضا در میان گذاشت و سپس یکی از اشعار خود را برای همگان قرائت کرد.

کاظم‌زاده با تأکید بر فرصت مناسبی که انجمن‌های ادبی کانون برای نوجوانان مستعد و علاقه‌مند به شعر و داستان فراهم می‌کند از نوجوانان خواست که بودن در انجمن‌های ادبی کانون را با حضور کارشناسان ارزشمند مغتنم بشمارند.

این نشست با مجری‌گری نگین صدری زاده، کارشناس ادبی و با حضور مربیان و رابطان ادبی مراکز؛ مریم عباسی، رامین غلامحسین نژاد، لیلا ملت‌دوست، سارا مستغنی، میترا مختار پور، اعضای فعال مراکز ۲, ۸, ۲۷, ۳۵  و رباط‌ کریم در کتابخانه تخصصی ادبی شماره ۱۵ کانون تهران برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =