قصه، دنیای جدیدی را به روی کودکان و نوجوانان می گشاید

سعید رضا کامرانی، معاون فرهنگی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس گفت: رسم زیبای قصه گویی که قدمتی به درازای خلقت انسان دارد، علاوه بر تحکیم رابطه عاطفی با کودک در حقیقت، جزئی از تربیت سنتی کودکان و نوجوانان در تمام دنیا تلقی می شود.

سعیدرضا کامرانی در جمع اعضا و مربیان قصه گوی شمال استان فارس گفت: قصه گویی علاوه بر ایجاد صمیمیت بین کودک، مربی و مادر، به رشد ذهنی کودک می انجامد و در گسترده شدن دامنه لغات نیز به کودک کمک می کند.

وی افزود: قصه می تواند کودک را با محیط اطراف خود بیشتر آشنا کند و قدرت تفکر، تخیل و تمرکز آنان را وسعت بخشد و در ادامه به رشد و خلاقیت آنان منجر شود. با قصه دنیایی جدید به روی کودکان و نوجوانان باز می شود. فلسفه قصه گویی، آماده ساختن کودک برای زندگی و تأثیر مثبت بر ضمیر ناخودآگاه اوست.

کامرانی در صفاشهر تأکید کرد: اعتقاد داریم که قصه را نباید تنها برای کودکان و نوجوانان بازگو کرد؛ بلکه همه اقشار جامعه با هر سن و سالی می توانند از این ابزار، بهره ببرند و در این راستا، اثرات مثبت قصه گویی در رشد فکری و روانی همه تأثیرات به سزایی به جای می گذارد.

معاون فرهنگی کانون فارس در ادامه بیان داشت: قصه برای به خواب رفتن کودکان نیست بلکه با قصه های مفید و سازنده باید کودکان را بیدار و هوشیار کنیم. خداوند بزرگ برای آگاهی بخشیدن به انسان ها در قرآن مجید بارها از ابزار قصه بهره برده تا جایی که حدود 260 قصه در قرآن وجود دارد و سوره ای را با نام قصص داریم. علاوه بر این ها سی  چهار قصه در نهج البلاغه وجود دارد و بسیاری از نویسندگان، شاعران و صاحبان اندیشه مانند سعدی، حافظ، عطار، خیام، مولانا و فردوسی از قصه استفاده کرده اند.

سعیدرضا کامرانی در پایان جشنواره در جمع اعضا و مربیان کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان شهرهای: اقلید، بوانات، سعادت شهر، خرم بید و پاسارگاد گفت: برای رسیدن به چشم انداز سال 1404 فرصت زیادی باقی نمانده و طبق نقشه راه باید برای تربیت کودکان و نوجوانان در طراز جمهوری اسلامی حرکت کنیم و برای رسیدن به این هدف تنها نگریستن به آیین نامه ها و بخشنامه ها کافی نیست بلکه باید آنان را اجرایی کنیم چرا که کسی که می خواهد درو کند باید بکارد.

اولین جشنواره حوزه‌ای قصه‌گویی شمال فارس با عنوان «بابا برفی و ننه سرما» چهارشنبه 27 دی ماه سال جاری، در مرکز فرهنگی هنری شماره 1 صفاشهر برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =