کد خبر: 276767
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۷
پهلوان رستم از آئین‌های پهلوانی می‌گوید

اعضای کارگاه‌های هنری مراکز مشهد در اردوی یک‌روزه خود به دیدن پهلوان رستم رفتند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، روز جمعه ۱۳ بهمن‌ماه اعضای فعال کارگاه‌های هنری مراکز کانون مشهد میهمان پهلوان رستم در موزه آیین‌های پهلوانی شدند و از فضای دل‌نشین آنجا همراه با نوای خوش پهلوان استفاده کردند.

موزه آیین‌های پهلوانی مشهد در نزدیکی آرامگاه حکیم و شاعر بزرگ توس واقع شده است و رستم قاسمی ملقب به پهروان رستم، حدود ۴۵ سال از عمر خود را به جمع‌آوری اشیاء و ابزارهای ورزشی سنتی ایران یعنی «کشتی پهلوانی» گذراند و در این موزه انواع میل‌ها، کباده‌ها، لباس‌های خاص ورزش پهلوانی، انواع طبل مرشد و... و. به چشم می‌خورد.

علی‌اکبر قاسمی مرشد بین‌المللی کشورمان در خصوص اشیاء ارزشمند این موزه گفت: همه وسایل و ابزاری که در این موزه گردآوری شده است برای من خاطرات ارزشمندی را تداعی می‌کند که شاید در نظر شما خیلی باارزش نباشد ولی بدانید من با این وسایل زندگی می‌کنم.

اعضای کانون در حین بازدید از موزه پهلوانی با سه بخش زورخانه، لنگری و مطبخ‌خانه آشنا شدند و سوالات زیادی در ذهن‌ آنان به وجود آمد که پهلوان رستم به یکایک پرسش‌ها، پاسخ داد و در مورد فلسفه وجودی بخش لنگری گفت: این بخش در مجاورت گود زورخانه است و پهلوانان پس از فراغت از ورزش به این مکان می‌آمدند و هر کدام جایگاه یا به قولی پاتوق خاصی داشتند و در آنجا ضمن رفع خستگی و نوشیدن دمنوش‌های طبیعی به گفت‌وگو می‌پرداختند.

پهلوان رستم هدف خود را از جمع‌آوری این وسایل و تاسیس موزه پهلوانی، پاسداشت ورزش کهن ایرانیان عنوان کرد و گفت: من به دلیل علاقه‌ای که از کودکی به رشته پهلوانی داشتم، حدود ۴۵ سال از عمر خود را وقف جمع‌آوری خاطرات پهلوانان کردم و تصمیم گرفتم تا هر پهلوان گمنامی در هر رشته ورزشی که فعالیت داشته را در این موزه معرفی کنم تا در تاریخ به یادگار ثبت شود.

اعضای هنرمند کارگاه‌های هنری مراکز مشهد پس از شنیدن پرده‌خوانی داستان رستم و سهراب از زبان شیرین پهلوان رستم، به محل «لمکده» یا «لنگری» رفتند و به خلق آثار هنری چون نقاشی و سفال پرداختند و از آنچه دیده و شنیده بودند به عنوان سوژه استفاده کردند.

پس از آن به آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی رفتند و از توضیحات جواد محقق نیشابوری پژوهشگر و مدیرکل کانون در رابطه با شاعران آن سرزمین اطلاعاتی کسب کردند و قرار شد دیدنی‌های آن روز را به دست هنرمند خود بر روی کاغذ آورند تا خاطره آن روز به یادماندنی در ذهنشان جاری و باقی بماند.  

گفتنی است، موزه آیین‌های پهلوانی؛ در جاده شاهنامه، نرسیده به آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی، قرار دارد و علاقه‌مندان می‌توانند  برای بازدید و دورهم بودن و یادگرفتن راه و رسم جوانمردی به این مکان بروند.

تصاویر بیشتر را در اینجا ببینید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =