کد خبر: 276799
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵
بازدید 1161
کارگاه ماه گرفتگی در مرکز علوم و نجوم کانون پرورش فکری زنجان

مرکزفرهنگی‌هنری‌علمی‌علوم و نجوم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان زنجان کارگاه ماه گرفتگی 11 بهمن ماه سال 1396 را با حضور اعضا و خانواده‌ها در مرکز برگزار کرد.

 به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان زنجان به نقل از طلعت آقاجانلو مسوول مرکز فرهنگی هنری علمی علوم ونجوم، در شامگاه 11 بهمن ماه 1396 در سراسر کشور همزمان با غروب خورشید شاهد پدیده ماه گرفتگی بودیم و ماه با چهره ای سرخ گون از افق سربر کشید. ورود ماه به بخش نیم سایه ای به وقت تهران از ساعت 14:21آغاز شد و ساعت 17 اوج گرفت بود. با توجه به اینکه ماه در ساعت 17:29 طلوع نمود، ورود ماه به بخش  نیم سایه ای، آغاز کسوف جزئی و بخشی از خسوف کلی قابل مشاهده نبود. آقاجانلو گفت این پدیده یکی از زیباترین ماه گرفتگی های قرن حاضر است که همزمان با دو پدیده ابرماه و ماه آبی رخ داد و از دریچه تلسکوپ‌های مرکز علوم و نجوم زنجان برای اعضا و خانواده‌های آنها تماشایی شد.

از آنجایی که طلوع ماه در شهر زنجان حدود ساعت 17:30 رخ می‌دهد لحظات آغازین ماه گرفتگی در زنجان قابل رویت نبوده وابر ماه سرخ فام بصورت گرفته طلوع کرد.

این مسوول خاطر نشان کرد که از حدود یک هفته قبل از ماه گرفتگی اطلاع رسانی جزییات این پدیده طی فعالیت‌های مختلف مرکز و برنامه‌های آسمان نما به کمک اسکریپت‌ها و امکانات جانبی نرم افزار شبیه‌ساز آسمان نما،  به اعضا صورت پذیرفته بود و در روز چهارشنبه نیز کارگاه آموزشی ماه گرفتگی  به همراه برنامه رصدی از دریچه تلسکوپ‌ها و دوربین‌های دوچشمی در مرکز علوم و نجوم زنجان برگزار شد.

وی همچنین اظهار داشت: در این برنامه جزییات دقیقی در خصوص پدیده گرفت، دوره های ساروس و ماه گرفتگی های سال 1396 و 1397 ارائه شد. نمودار مراحل مختلف گرفت نیز بر اساس پیش بینی‌های دوره های ساروسی گرفت‌ها شرح داده شد و مورد بررسی قرار گرفت.

خسوف کلی بعدی در ایران 5 مرداد 1397 رخ می‌دهد و پس از آن تا سال 1404 در ایران ماه گرفتگی کلی نخواهیم داشت.

هر ساله مرکز فرهنگی‌هنری‌علمی علوم و نجوم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان زنجان برنامه‌های مختلفی را برای اعضا مرکز و والدینشان در نظر دارد که بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =