کمبود امکانات بهانه است؛ اینترنتی کتاب بخوانید

محمود جوانبخت، نویسنده‌ی کتاب‌های کودک و نوجوان معتقد است با گسترش شبکه‌های اینترنتی همه می‌توانند به راحتی کتاب‌های مورد علاقه‌ی خود را مطالعه کنند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این نویسنده در جمع اعضا و مربیان مرکز فرهنگی‌هنری شماره ۹ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران به سال‌های کودکی خود در دهه ۵۰ اشاره کرد و به بچه‌ها گفت: در آن سال‌ها تعداد کتاب و کتاب‌خانه برای بچه‌ها بسیار کم بود خانواده‌های کم‌درآمد هم امکان خرید کتاب را نداشتند ما هم که عضو کانون بودیم فقط در این کتاب‌خانه‌ها به مطالعه می‌پرداختیم البته همه کتاب‌های مناسب سن خودمان را در آن سال‌ها خوانده بودیم.

او با اشاره به وجود اینترنت، تبلت، رایانه و گوشی‌های هوشمند که در اختیار بیشتر کودکان ونوجوانان در دوران حاضر هست، تاکید کرد: هرکسی بگوید من به دلیل کمبود امکانات مطالعه نمی‌کنم، نادرست می‌گوید و این یک بهانه است برای کتاب‌نخواندن، چراکه بیشتر بچه‌ها به اینترنت دسترسی دارند.

نویسنده کتاب «مهربان مثل مسیح» برای تشویق کودکان به مطالعه، به اعضای این مرکز قدیمی کانون یادآور شد که مطالعه و کتاب‌خوانی می‌تواند باعث تغییر نگاه و موفقیت بیشتر بچه‌ها و غنی کردن درون آن‌ها شود و کودکان را به انسان‌هایی با احساس و دارای احساس مسئولیت تبدیل کند.

جوانبخت از اعتیاد به مطالعه به عنوان یک اخلاق پسندیده یاد کرد و گفت چنین انسان‌هایی اگر یک روز کتاب نخوانند دچار مشکل و بیماری می‌شوند.

این روزنامه‌نگار نویسنده شدن خود را مدیون مطالعه کردن دانست و افزود: از وقتی که خواندن و نوشتن را فراگرفتم شروع به مطالعه کردم و هر کتاب خوبی که می‌خواندم به خودم می‌گفتم یک روزی مثل این کتاب را خواهم نوشت.

او خاطره‌نویسی را یکی از راه‌های علاقه‌مند شدن به نویسندگی عنوان و به بچه‌ها پیشنهاد کرد در هر شرایطی با استفاده از خودکار و کاغذ - حتی گوشی‌هایشان - خاطرات خود را ثبت کنند چراکه این کار عاملی است برای موفقیت کسانی که به نوشتن علاقه‌مند هستند.

او از کتاب «آبی قرمز» خود به‌ عنوان یکی از کتاب‌هایی یاد کرد که در میان آثارش به آن بسیار علاقه‌مند است چراکه بخشی از خاطرات خود اوست.

«خاطرات بچه‌های انقلاب» نیز یکی دیگر از آثار این نویسنده است که به گفته‌ی او برخی از آن‌ها مربوط به خاطرات خودش در دوران کودکی و بخش دیگری خاطرات دیگران از انقلاب اسلامی است.

این نویسنده که در روزهای پیروزی انقلاب ۶ ساله بوده است مبارزه با بی‌عدالتی و تحقق عدالت را یکی از دلایل اصلی وقوع انقلاب برشمرد و توضیح داد: هنوز بخشی از خاطرات مبارزات مردم محله جوادیه در جنوب تهران در زمان انقلاب را به خاطر می‌آورم چراکه محل زندگی و شرایط و جو مذهبی خانواده ما باعث شده بود که بیشتر مردم با رژیم سابق مبارزه کنند.

وی گفت: در زمان دفاع مقدس و پس از شهادت یکی از برادرانم در جنگ، بسیار به نوشتن علاقه‌مند شدم و اولین نوشته‌های کوتاهم را همان زمان برای کیهان بچه‌ها ارسال کردم اگرچه نخستین اثرم هیچ‌گاه چاپ نشد.

در این مراسم کودکان و نوجوانان سوال‌های خود را با این نویسنده درمیان گذاشتند.

اجرای سرود و قصه‌گویی مهتاب شهیدی مربی مسئول این مرکز یکی دیگر از برنامه‌های این نشست بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =