دو کتاب کانون در فهرست اولیه آثار مناسب کودکان با نیازهای ویژه

دو کتاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای انتشار در فهرست 2019 کودکان دارای نیازهای ویژه به دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) معرفی شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، شورای کتاب کودک پس از بررسی و داوری آثار، «آ مثل آهو» و «ف مثل فیل» اثر علی خدایی از مجموعه کتاب‌های «مرغک» کانون را در بخش کتاب‌های چاپی برای داوری پایانی به دفتر IBBY ارسال کرد.

بر همین اساس، «کلاغ سیاه به سفر می‌رود!» نوشته بابک صابری و تصویرگری شبنم چایچیان نیز از انتشارات فاطمی دیگر کتابی است که به همین بخش راه یافته است.

در همین حال در بخش کتاب‌های حسی لمسی نیز کتاب گیاهان با طراحی موضوعی و تصویری سمانه نادری و اجرای مریم اسماعیل‌زاده بزازی به این فهرست راه یافت.

دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان IBBY به منظور ایجاد فرصت برای کودکان با نیازهای ویژه برای لذت بردن از کتاب‌ها، تشویق ناشران، توسعه محصولات و اطلاع‌رسانی آثار مناسب برای آنان، عنوان‌های شایسته را هر دو سال یک‌بار در فهرستی منتشر و برای تمامی شعب خود ارسال می‌کند.

انتخاب آثار در سه گروهِ محصولاتی که با شکل‌های خاص همچون بریل، زبان اشاره، کتاب‌های حسی و لمسی، کتاب‌های آسان‌خوان، به خصوص برای کودکان و نوجوانانی که دارای ناتوانی‌های زبانی یا ذهنی بوده یا در حال آموزش‌گیری هستند، کتاب‌های تصویری که با استفاده از طراحی، موضوعی، تصویرگری و متن‌ها پاسخ‌گو به نیازهای این گروه باشد و کتاب‌های تصویری و رمان‌هایی که برای کودکان تولید شده و دارای شخصیت کودک و نوجوان با نیازهای ویژه است، صورت می‌گیرد.

بر اساس این خبر، در این فهرست هر ساله 50 عنوان کتاب از ناشران سراسر دنیا انتخاب می‌شود. در فهرست سال 2017 از ایران کتاب «مرغ سرخ پا کوتاه» از انتشارات موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان وارد شده بود. همچنین در سال 2015 نیز کتاب «تو لک لکی یا دارکوب» با تصویرگری علی خدایی از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان راه یافته بود.

این طرح برای اولین بار در سال 1981 با هدف تشویق چاپ کتاب‌های مناسب برای کودکان و نوجوانان دارای ناتوانی‌های جسمی و روحی آغاز به کار کرد.

تاکنون مجموعه‌ی 4هزار عنوانی به بیش از 40 زبان زنده‌ی دنیا از این نوع کتاب‌ها گردآوری شده است که در شعبه‌ی کتابخانه‌ی مرکزی نیویورک که زیر مجموعه‌ی کتابخانه‌ی عمومی تورنتو کانادا است، نگهداری می‌شود که علاقه‌مندان برای مطالعه در محیط کتاب‌خانه و یا استفاده‌های تحقیقاتی از این کتاب‌ها می‌توانند بهره‌مند شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =