عرضه کتاب تألیفی مربی کانون تهران، در نمایشگاه کتاب

کتاب «نیازهای اطلاعاتی نوجوانان» که به همت مریم شمس الهی مربی فرهنگی مرکز فراگیر شماره ۲۱ کانون استان تألیف شده، در سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه می‌شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، به گفته مریم شمس الهی این کتاب باهدف شناسایی نیازهای اطلاعاتی نوجوانان و کمک به بهبود وضعیت مجموعه‌سازی در کتابخانه‌های تخصصی نوجوانان به نگارش درآمده است.

این مربی فرهنگی کانون استان در سال ۹۴ در مقطع کارشناسی ارشد رشتۀ علم اطلاعات و دانش شناسی فارغ‌التحصیل شد و با حمایت واحد پژوهش کانون، سال گذشته نشست تخصصی را با موضوع پایان نامه خود در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون برگزار کرد.

وی با توجه به اهمیت نیازهای اطلاعاتی نوجوانان در عصر حاضر و تازگی موضوع پژوهشی، کتاب «نیازهای اطلاعاتی نوجوانان» را بر اساس پایان‌نامۀ خود تحت عنوان« تدوین چارچوبی برای مجموعه‌سازی کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر تهران بر اساس نیاز اطلاعاتی نوجوانان»تألیف کرد که این کتاب در سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در غرفه انتشارات اساطیر پارسی و چاپار برای علاقه‌مندان عرضه خواهد شد.

بر اساس این گزارش، این کتاب در سه فصل  تألیف شده است که در فصل اول، به مبانی و نظریه‌های مرتبط با نیاز و نیاز اطلاعاتی به‌ویژه نیازهای اطلاعاتی نوجوانان می‌پردازد و در فصل دوم به انواع نظریه‌ها و مبانی مجموعه‌سازی و همچنین موضوع‌های اصلی و فرعی مجموعه‌سازی، اصول، ابزارها، ملاک‏ها و معیارهای انتخاب کتاب اشاره‌شده است.

همچنین آخرین فصل این کتاب با محوریت نوجوانان، به کتابخانه‌ها و مجموعه‌سازی متناسب با نیاز مخاطبان و منابع موردنیاز آن‌ها پرداخته‌شده و با معرفی کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان به‌عنوان کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان، به شیوه‌های انتخاب کتاب در کمیته بررسی و انتخاب کانون اشاره می‌کند.

به گفته مؤلف مخاطبان اصلی این کتاب، کتابداران کتابخانه‌های عمومی و تخصصی نوجوانان هستند؛ اما مفاد آن می‌تواند مورداستفاده کلیه علاقه‌مندان به حوزه نوجوانان به‌ویژه کتابداران کتابخانه‌های عمومی و مربیان مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قرار گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =