مربیان به عنوان معماران جامعه نقش مهمی در تربیت کودکان دارند

دینا کیهانی عضو نوجوان مرکز فرهنگی هنری شماره۴ کانون مشهد روز یک‌شنبه ۹ اردیبهشت‌ماه با غلامرضا بصیری پور مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام‌(ره) در استان خراسان رضوی و رییس هیئت مدیره شورای‌عالی خانه خیرین استان گفت‌وگوی صمیمانه‌ای داشت. در ادامه بخشی از این گفت‌وگو را می‌خوانیم؛

  • نقش اوقات فراغت را در فرآیند تربیتی کودکان و نوجوانان را تا چه حد موثر می‌دانید؟

کار فرهنگی برای ما بسیار ارزشمند است به خصوص اگر برای سن خاصی برنامه‌ریزی شده باشد. فرهنگ‌سازی زیربنای همه مسائل اجتماعی است به عنوان مثال رشد اقتصادی مملکت به فرهنگ و ارتباطات اجتماعی وابسته است. نگاه ما به کار فرهنگی و تربیتی ارزشی است. به اعتقاد من کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یکی از دستگاه‌های فرهنگی مظلوم است که در امر بهینه‌سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان بسیار فعال بوده است. این‌که می‌گویم مظلوم به این دلیل است که درصد امکانات مورد نیاز آن برای تحت پوشش قرار دادن مخاطبانش به نسبت جامعه سنی‌اش بسیار کم است و این امکانات محدود باعث شده، مخاطبان کمتری را جذب کند.

در اهمیت نقش تربیت در سنین کودک باید بگویم؛ ساختار شخصیتی افراد تا ۲۰ سالگی شکل می‌گیرد و پس از آن تکمیل می‌شود. پس اگر فرد در سنین پایین به سطح مناسبی از فرهنگ و مهارت ارتباطی برسد، می‌تواند به عنوان یک شخصیت تکامل یافته و موثر در جامعه حاضر شود و آنچه در دوران کودکی فراگرفته است اثر خود را تا پایان عمر در شخصیت فرد خواهد گذاشت. خانواده‌های موفق کسانی هستند که بار فرهنگی خانواده را ترجیح می‌دهند و برای تربیت فرزندانشان تلاش می‌کنند و از فرصت‌هایی که در مراکز فرهنگی چون کانون وجود داره بهره لازم را می‌برند.

  • برنامه‌های اوقات فراغت باید از چه مؤلفه‌هایی برخوردار باشد تا تأثیرگذاری محسوسی در مخاطب ایجاد کند؟

فعالیت‌های ذهنی برای انسان بسیار اهمیت دارد. بچه‌هایی که از نظر علمی رشد و پیشرفت می‌کنند، افرادی هستند که بر روی ذهن و جسم خود تسلط دارند. به اعتقاد من اگر ارتباطات کودک و نوجوان با مدرسه، خانه و اجتماع هماهنگ باشد موجب رشد کودک می‌شود.

در فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی کانون باید برای مشارکت خانواده‌ها نیز تلاش شود و با ایجاد ارتباط خوب میان والدین و مربیان نقش‌های تربیتی به خانواده نیز منتقل شده و این هماهنگی میان آنان، آثار مثبتی در رشد شخصیتی و تربیتی کودک خواهد داشت.

  • نیازهای کودک امروز نسبت به کودک دیروز چه تفاوت‌هایی دارد؟

ما در عصر انفجار اطلاعات به سر می‌بریم. اطلاعات ما نسبت به ۱۰سال، ۱۵سال و ۲۰ سال گذشته خیلی اختلاف دارد. به عنوان مثال؛ اگر سی سال پیش فردی به یکی از کشورهای خارجی سفر می‌کرد، دسترسی ما به او خیلی سخت بود و اطلاع دقیقی از صحت و سلامت او نداشتیم. اما امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی وسیله‌ای به اسم تلفن همراه داریم که فاصله‌ها را برداشته و این امکان را به ما می‌دهد در مدت چند ثانیه با فردی که مسافت زیادی از ما دور است ارتباط صوتی و تصویری برقرار کنیم. نیازهای کودک امروز با کودک دیروز خیلی تفاوت دارد و لازم است هم‌سو با انفجار اطلاعات حرکت کنیم و با درک صحیح از فناوری و ظرفیت‌های آن نیاز کودک امروز را به روش صحیح تأمین کنیم.

  • با توجه به اینکه در آستانه گرامی‌داشت مقام معلم هستیم، نقش مربیان و معلمان را نسبت به آماده‌سازی کودکان برای مواجهه با حقایق زندگی چه می‌دانید؟

مربیان و معلمان معماران جامعه هستند. افرادی هستند که به دنبال تاثیرگذاری ریشه‌ای و زیربنایی هستند. متاسفانه امروزه تأثیرپذیری دانش‌آموزان از مربیان کمتر شده است. در گذشته ما هر صحبتی که از معلم و مربی خود می‌شنیدیم با تمام وجود باور داشتیم و آن را ملکه ذهن می‌کردیم ولی امروزه این مسئله کمرنگ شده است و مربیان و معلمان باید تلاش بیشتری داشته باشند تا با حرف و عمل خود تاثیرات مثبت و سازنده‌ای در رشد شخصیتی کودکان و نوجوانان داشته باشند.

  • و آخرین سوال این که چه پیشنهادی می‌دهید تا نگاه خیرین و مسوولان فرهنگی بیشتر از پیش به نیازهای کودکان و نوجوانان سوق پیدا کند؟

کارهای فرهنگی زود بازده نیستند و تأثیر خود را در درازمدت نشان می‌دهد به همین دلیل خَیرین نتیجه را به خوبی حس نمی‌کنند. اگر بتوانیم آثار فکری و فرهنگی را ملموس‌تر کنیم بهتر می‌توانیم از ظرفیت‌ها و پتانسیل خیرین استفاده کنیم. الحمدالله در امر مدرسه‌سازی خیرین همت زیادی داشتند و دارند، به عنوان مثال در مشهد مقدس هزاران میلیارد تومان صرف ساخت مدرسه در مناطق محروم شده است.

به اعتقاد من باید خیرین را در زمینه نظام تعلیم و تربیت بیشتر درگیر کنیم. تشویق و قدردانی از عمل خیرین باعت ایجاد انگیزه می‌شود. پیشنهاد می‌دهم بچه‌های کانونی خود به دیدن خیرین و فعالان مدرسه‌ساز بروند و مطالبات خود را با زبان کودکانه خود مطرح کنند. من به عنوان رییس شورای عالی خانه خیرین استان، تلاش می‌کنم با معرفی خیرین و نیکوکاران استان، به شما کمک کنم تا برای گسترش فعالیت‌های فرهنگی از ظرفیت‌ این عزیزان بهره‌مند شوید.

  • سپاسگزارم از اینکه برای پاسخ به سوالات ما وقت گذاشتید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =