کانون به سمت انتشار کتاب‌های فاخر حرکت کند

نویسنده کودک و نوجوان پیشنهاد کرد: انتشارات کانون پرورش فکری بیش از گذشته به انتشار کتاب‌های زیربنایی، تاریخی، فرهنگ‌نامه‌ و مجموعه‌های چند جلدی بپردازد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سیدعلی کاشفی‌خوانساری در بازدید از غرفه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در اولین روز نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با بیان این مطلب افزود: انتشار بعضی از کتاب‌های فاخر و سنگین در توان ناشران خصوصی نیست و مناسب است که کانون بیش‌تر این‌گونه آثار را منتشر کند.

به اعتقاد این نویسنده، کانون نسبت به سال‌های گذشته در حوزه نشر کتاب رشد و پیشرفت چندانی نداشته است، او افزود: البته ممکن است سیاست مدیران کانون به این سمت باشد که در حوزه‌های دیگر مثل سینما، تئاتر، اسباب‌بازی، نرم‌افزار، موسیقی و... فعالیت‌هایش را انجام بدهد.

کاشفی‌خوانساری تأکید کرد: در دهه‌های گذشته عمده تمرکز کانون روی انتشار کتاب بود و این‌ موضوع که فعالیت متوازنی داشته باشد و به بقیه بخش‌های آن نیز توجه شود، اتفاق خوب و مبارکی است.

وی معتقد است: این‌که کانون باید فعالیت‌های خود را در حوزه انتشارات هدف‌مند کند، اتفاق خوبی است. امروز دیگر ضرورتی ندارد که کانون عنوان‌های فراوان کتاب تولید کند. زمانی که کانون کار خود را شروع کرد و حتی تا دهه 60 بخش قابل توجهی از نیاز بازار کتاب را تأمین می‌کرد، آن زمان پیشرو بود و کتاب‌های کودک به حد کافی منتشر نمی‌شد، اما امروز ناشران خصوصی کتاب‌های خوبی تولید می‌کنند. در خیلی از زیرشاخه‌های ادبیات دیگر نیازی به تولید کتاب از سوی کانون نیست.

کاشفی در ادامه اضافه کرد: از جمله کارهایی که کانون نیاز بیش‌تری دارد تا به آن بپردازد، کتاب‌های در باره کودک و نوجوان، تئوری، مباحث نظری هنر، کتابداری، ادبیات کودک و... است که البته در این زمینه کم و بیش فعال بوده است.

کاشفی خوانساری، با بیان اینکه کتاب «اصطلاح‌نامه کانون» اثر ارزشمندی است. افزود: تولید کتاب‌های ترجمه‌ که ناشران بازاری هم می‌توانند انجام بدهند، در شان کانون نیست و جا دارد که کتاب‌های ترجمه را حذف کند. در عین حال کتاب‌های تالیفی که ناشران دیگر به خوبی کار می‌کنند، کانون نباید به چاپ برساند.  

او یادآور شد: کانون نباید رقابتی با ناشران خصوصی انجام دهد که با سیاست‌های کلی دولت مبنی بر کاهش تصدی‌گری مغایرت داشته باشد. هر چه انتشارات کانون کتاب‌های زیربنایی را تولید کند، مناسب‌تر است.

این نویسنده در ادامه تصریح کرد: در سال‌های گذشته کانون کتابِ قصه‌های عامیانه، آماده‌سازی استوری‌برد و مجمومه مقاله‌های تئاتر کاربردی را منتشر کرده است. این کارها بیش‌تر از کانون انتظار می‌رود.

کاشفی‌خوانساری ضمن ابراز خرسندی از این‌که نمایشگاه کتاب در مصلی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: بر خلاف دوره‌های قبل، از اولین ساعت‌ها، نمایشگاه شلوغ و پرمخاطب بود و اظهار امیدواری کرد که نمایشگاه پُرباری برای مردم، نویسندگان، پدید آوردندگان و ناشران که یک سال است منتظر این اتفاق بوده‌اند، باشد.

غرفه کانون در سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در بخش کودک و نوجوان، سالن مهدی آذریزدی (C5)، غرفه 191 تا روز 22 اردیبهشت 1397 پذیرای بازدیدکنندگان است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =