کد خبر: 279398
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۳
بهینه‌سازی اوقات فراغت موضوعی دائمی نه فصلی!

استان خوزستان از جمعیت جوان قابل توجه ای برخوردار است که متأسفانه این جمعیت به دلایل مختلف از چشم مسئولان دستگاه‌های متولی امور جوانان و اوقات فراغت دور مانده و لازم است که قشر جوان و نوجوان استان به دایره توجه‌ها بازگردد.

دستگاه‌های فرهنگی متعددی در استان خوزستان در طول سال، بارها و بارها گرد هم جمع می‌شوند تا تحت عنوان اوقات فراغت جوانان و نوجوانان استان به ارائه عملکردها و اقدامات خود بپردازند ولی با وجود آمارهای خوش‌نقش‌ونگار مدیران متولی، وضعیت اوقات فراغت در استان خوزستان چندان قابل‌قبول و رضایت‌بخش نیست.

شرایط موجود استان خوزستان می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد که مهم‌ترین آن، موازی کاری و عدم برنامه‌ریزی صحیح و دقیق در این حوزه است؛ اما در این میان نیز دستگاه‌هایی وجود دارند که تجربه موفق و قابل قبولی از خود نشان داده‌اند و به نظر می‌رسد دستگاه‌های موازی که به موضوع جوانان و نوجوانان مربوط می‌شوند باید در تلاش برای کسب تجربه‌های موفق و جدیدی باشند و اجازه دهند شرایط موجود از روزمرگی‌های پدید آمده ناشی از برخی اقدامات سلیقه‌ای غیر کارشناسی شده خارج شود.

در هر صورت، یکی از موفق‌ترین دستگاه‌هایی که در استان خوزستان طی سال‌های گذشته در امر اوقات فراغت از عملکرد بسیار درخشان و موفقی برخوردار بوده است، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان است. این اداره کل فعالیت‌های فرهنگی و هنری خود را محدود به فصل تابستان نمی‌داند و در تمام سال برخلاف خیلی از دستگاه‌های دیگر که اوقات فراغت را یک دغدغه فصلی می‌دانند، در حال ارائه خدمت است.

هم‌زمان با پایان امتحانات دانش آموزان، ۵۴ مرکز ثابت، ۶ مرکز سیار شهری و روستایی و یک مرکز پستی کانون استان خوزستان در شهرهای اهواز، ایذه، آغاجاری، بهبهان، باغملک، ماهشهر، رامشیر، امیدیه، بندرامام، هندیجان، آبادان، خرمشهر، حمیدیه، سوسنگرد، بستان، ملاثانی، شوشتر، دزفول، اندیمشک، لالی، مسجدسلیمان، گتوند، رامهرمز، شوش، کارون، هویزه، شادگان، رفیع و هفتکل، با شروع ثبت‌نام کلاس‌های فرهنگی، هنری، ادبی، علمی و مذهبی خود به استقبال کودکان و نوجوانان ۶ تا ۱۷ سال رفته و عملاً فعالیت‌های تابستانی خود را آغاز کردند.

مراکز کانون در این ایام، فعالیت‌های چون، کاغذتا، قصه‌گویی، شعرخوانی، روخوانی کتاب، معرفی کتاب، بحث کتاب، بحث آزاد، معرفی شخصیت، معرفی سرزمین، معرفی وقایع و ایام، نشریه نگاری، کاردستی، بازی و سرگرمی، نمایش و نقد فیلم، نمایش خلاق، اردو و ... را برای کودکان و نوجوانان تدارک دیده و اجرا می‌کنند.

کودکان و نوجوانان در مراکز کانون پرورش فکری همیشه در حال تفریح و آموزش هستند و هیچ محدودیتی برای اعضا وجود ندارد که این موضوع یکی از نکات قابل تأمل در کانون است و همین امر باعث شده تا گروه سنی که در این مراکز عضو هستند نسبت به دیگر هم سن و سال‌های خود متفاوت باشند.

کشف و شکوفایی استعدادها از اولویت‌های کاری مربیان زحمتکش کانون است. تجربه و تخصص مربیان کانون پرورش فکری در سطح استان خوزستان اثبات شده و بسیار کاربردی است و به همین دلیل تصمیم گیران در ستاد اوقات فراغت باید به کاربردهایی که مراکز کانون در استان دارد بیش از پیش اهمیت دهند.

این در حالی است که محدودیت‌های مالی موانعی را هم به وجود آورده و لازم است استاندار خوزستان به‌عنوان نماینده عالی دولت در استان به‌منظور محرومیت‌زدایی از مناطق کمتر توسعه‌یافته به مراکز کانون نگاه و توجه ویژه‌ای داشته باشد.

خدمات مربیان و کارکنان کانون در استان خوزستان به چهاردیواری و ساختمان‌های مراکز ختم نمی‌شود بلکه مربیانی در کانون خدمت می‌کنند که شبانه‌روز در تلاش برای شادی کودکان و نوجوانان در دورترین مناطق مرزی استان هستند و بدین ترتیب ارسال خدمات کتابخانه‌ای، فرهنگی و هنری به روستاها و مناطق محروم در قالب کتابخانه سیار از جمله اقداماتی است که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال ارائه آن است و توسعه آن ناوگان کتابخانه‌های سیار استان نیاز به پشتیبانی و همراهی مسئولان استانی دارد.

مراکز کانون پرورش فکری سال‌های سال است که محلی برای رشد افکار و استعدادها است و مطمئناً توجه هرچه بیشتر به مراکز کانون باعث خواهد شد تا آینده‌سازان این کشور با مهارت‌هایی که در کانون کسب می‌کنند، با اعتماد به نفس بیشتری وارد جامعه شوند و برای نسل‌های بعدی خود مثمر ثمر باشند.

از این رو پیشنهاد می‌شود اعضای ستاد اوقات فراغت برای کسب تجربیات و یا به اشتراک گذاشتن دستاوردهای خود در این خصوص، همکاری‌های بیشتری داشته باشند تا از این طریق با کاهش ضعف‌های گذشته، شاهد ایجاد رضایتمندی هرچه بیشتر در بین جمعیت جوان استان باشیم. ایجاد بانک اطلاعاتی مفید و بروز که بتواند بر اساس علایق و استعدادهای کودکان، نوجوانان و جوانان به ارائه خدمت بپردازد موضوع بسیار مهمی است که نباید از چشم برنامه ریزان و مسئولان امر دور باشد.

همچنین لازم است تا این تفکر که اوقات فراغت یک امر فصلی است و در ایام تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها اهمیت دارد کنار گذاشته شود و به همان اندازه‌ای که در ایام تابستان به این موضوع پرداخته می‌شود، در طول سال نیز مورد توجه قرار گیرد.

مهدی ممبینی - پایگاه خبری تحلیلی شوشان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =