نوشتن، فرصتی برای ایده‌پردازی‌های تازه است

نویسنده و تصویرگر کتاب‌های کودک و نوجوان گفت: نوشتن، فرصتی برای چیدمان آجرهای ذهنی و بستری برای ایده‌پردازی‌های تازه است.

به‌گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، کلر ژوبرت در نشست دو پنجره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گیلان با بیان این مطلب گفت: هر ایده به ظاهر کوچک می‌تواند تبدیل به داستان بزرگی شود و هنگامی که می‌نویسیم، فرصتی برای ایده‌پردازی، فراگیری و بازنگری در اندیشه‌هایمان فراهم‌ می‌کنیم .

این نویسنده فرانسوی در این نشست که با نگاهی ویژه به کتاب «خداحافظ راکون پیر» برگزار شده بود با اشاره به این که لازمه‌ی علاقه‌مندی به نوشتن، کوشش است افزود: برای نویسنده شدن بایستی افزون بر مطالعه‌ کتاب، جذابیت‌های یک اثر خوب را شناخت و بر اندیشه‌ورزی تکیه ‌کرد.

نویسنده کتاب «کلوچه‌های خدا» در همین زمینه به پیشینه‌ی فعالیت‌های ادبی و نقطه‌ی آغاز تلاش خود در این عرصه اشاره کرده و با بیان این‌که علاقه‌مندسازی کودکان به مطالعه و پاسخ‌گویی به پرسش‌های بی‌پاسخ آنان دلیل اصلی این حضور بوده است، افزود: پیوند کودکان با داستان‌های خردورزانه و توصیف کودکانه واقعیت‌های زندگی برای این نسل، از دیگر علت‌های فعالیتم در این حوزه به‌شمار می‌رود.

وی هم‌چنین به اهمیت برنامه‌ریزی هدف‌مند برای انتقال مفاهیم دینی و اسلامی به کودکان اشاره و تصریح‌ کرد: آموزه‌های دینی، پاورچین پاورچین به دنیای زیبای کودک وارد می‌شود؛ بنابراین ارایه‌ی غیرمستقیم آموزه‌ها و بهره‌گیری از قصه و داستان می‌تواند نقش به‌سزایی در این زمینه داشته ‌باشد.

نویسنده کتاب«خداحافظ راکون پیر» درهمین حال به پرسش‌های کودکان در ارتباط با این کتاب پاسخ گفت و با بیان این‌که «مرگ، آغازی دوباره است»؛ اظهار داشت: این کتاب تلاش دارد به زبانی ساده به پرسش‌های بی‌پاسخ کودکان درباره مرگ پاسخ گفته و با بیانی ساده آنان را با این واقعیت آشنا ‌کند .

وی در همین زمینه ادامه داد: خداحافظ، سلامی دوباره است و در این داستان نیز مرگ راکون، نقطه ‌آغازی برای حرکت خرگوش در مسیر دانایی و توانایی به شمار می‌رود.

این نویسنده و تصویرگر ادبیات کودک در این میان دلیل انتخاب شخصیت‌های داستان را توجه هم‌زمان به نکته‌های علمی و تخیلی دانست و گفت: یادآوری نکات علمی، بهره‌گیری از ظرافت‌های طنز و هم‌چنین توجه به شاخصه‌های داستان کودک که همانا ساده‌گویی و گویایی است، از دلایل انتخاب شخصیت‌های این کتاب محسوب‌ می‌شود.

کلرژوبرت که در 19 ‌سالگی به دین مبین اسلام گرویده، هم‌چنین نگاهی به اهمیت حجاب در اسلام داشت و با تبیین این موضوع که اسلام کامل‌ترین دین و آموزه‌های آن بر حکمت استوار است، گفت: خوشحالم که محجبه هستم و کتاب «لینالونا» نیز بر اساس دیدگاه‌هایم در همین زمینه نوشته و منتشر شده است.

خالق داستان «درجستجوی خدا» در پایان صحبت‌های خود، ایجاد ارتباط قلبی با خداوند را لازمه‌ی زندگی موفق عنوان و به مربیان توصیه‌ کرد با مخاطبان ارتباطی صمیمانه داشته باشند و از دریچه نگاه کودک به این دنیای زیبا و شیرین نگاه کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =