گرامی داشت روز ملی ادبیات کودک ونوجوان در کانون پرورش فکری مازندران

همزمان با روز ملی ادبیات کودک ونوجوان، مراکز فرهنگی و هنری کانون مازندران این مناسبت را گرامی می دارند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان مازندران، روز ملّی ادبیات کودک یا روز قلم مقارن است با سالگرد مرد بزرگ کودکان و متون کهن، مهدی آذریزدی از بنیان‏گذاران ادبیات کودک و به عبارتی عامل رابطه‏ی کودکان با ادبیات کهن زبان پارسی است.

شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۹۲ و بنابر پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی ۱۸ تیرماه را به عنوان "روز ادبیات کودک و نوجوان" اعلام کرد.  به همین مناسبت برای بزرگداشت یاد و خاطره‏ی این مرد بزرگ، از16 تا 20تیر؛ روز قلم و روز ادبیات کودک در کلیه مراکز فرهنگی، هنری و ادبی کانون پاس داشته می‏شود.

این روز سالروز درگذشت "مهدی آذریزدی" است که او را پرتیراژترین نویسنده‌ تاریخ ادبیات کودک و نوجوان ایران می‌دانند.

روزملی ادبیات کودک ونوجوان،  فرصت مناسبی جهت آشنا کردن کودکان با کتاب و بهانه‌ای برای ورود کتاب به زندگانی کودکان است و   بر این اساس کانون مازندران هم بنا به برنامه ریزی که داشته، ویژه‌برنامه‌های روز ملی ادبیات کودک و نوجوان را در مراکز فرهنگی و هنری  اجرا می نماید.

از جمله برنامه هایی که در مراکز فرهنگی و هنری کانون مازندران در این ایام برگزار می شود می توان به؛ نشست تخصصی، معرفی کتاب- کارگاه تخصصی بازنویسی متون کهن- اجرای فعّالیّت معرفی شخصیت: مهدی آذریزدی- برگزاری نشست ادبی با موضوع ادبیات کودک چیست؟ - نگاهی به آثار مهدی آذریزدی و ویژگی‏های این آثار در جذب مخاطبان -اجرای فعّالیّت روخوانی کتاب: انتخاب قصه‏ای از میان آثار مهدی آذریزدی و برگزاری دورخوانی و بلندخوانی - برگزاری کارگاه ادبی بازنویسی از متون کهن - برگزاری مراسم کتاب‏خوانی، خواندن اشعاری که نیما برای کودکان سروده یا قصه‏هایی که نوشته است- دعوت از نویسندگان و شاعران کودک در کانون  وچاپ آثار بازنویسی شده‏ی منتخب اعضای کانون در نشریات استانی  (صفحه مرغک) می توان اشاره کرد.

از جمله اهداف  کمی  و کیفی  این مناسبت : آشنایی مخاطبان با شخصیت مهدی آذریزدی -آشنایی با ویژگی‏های ادبیات کودک- ترویج و توسعه‏ی کتابخوانی ومعرفی الگوهای مناسب برای بازنویسی متون کهن پارسی پیش بینی شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =