لهجه‌ ابزاری برای طنازی

سید سعید هاشمی شاعر، نویسنده و طنزپرداز کودک و نوجوان و سردبیر نشریه سلام بچه ها مهمان این برنامه بود. هاشمی برای اعضای کانون از طنز گفت و درباره آشنایی اعضا با نویسندگان کهن طنز مثال‌هایی نیز در این خصوص برشمرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم، مرکز شماره ۴ به مناسبت گرامیداشت روز ادبیات کودک و نوجوان، میزبان ۴۰ نفر از اعضای مراکز مختلف استان بود.

سید سعید هاشمی شاعر، نویسنده و طنزپرداز کودک و نوجوان و سردبیر نشریه سلام بچه ها مهمان این برنامه بودهاشمی برای اعضای کانون از طنز گفت و درباره آشنایی اعضا با نویسندگان کهن طنز مثال‌هایی نیز در این خصوص برشمرد.

 وی در مورد جایگاه طنز در ادبیات فارسی گفت: زبان فارسی زبان مستعدی ست برای طنز و آن را به تفکر عمیق با تمسخر زشتی ها تعریف کردایشان در مورد ویژگی‌های طنز این‌ چنین بیان کرد: طنزی که همیشه تازه بماند و همیشه بخنداند طنزی عمیق است. او  از لطیفه های ملانصرالدین، بهلول، عبید زاکانی و شعرهای حافظ و سعدی مثالهایی برای بچه ها زد.

او همچنین به شوخ طبعی مردم قم و پتانسیل قوی لهجه قم برای طنز نویسی اشاره کرد و بچه ها را به توجه به مذهب و تاریخ و لهجه و خوب دیدن و شنیدن و آشنایی بیشتر با فرهنگ و لهجه ی قمی تشویق کردوی گفت: برای آنکه طنز نویس موفقی باشیم باید مطالعه کنیم و طنز بخوانیم و سیری برای مطالعه در این خصوص برای بچه ها معرفی کرد.

سید سعید هاشمی خاطراتی شیرین و پرشیطنت خود را از دوران پرشور مدرسه برای بچه ها تعریف کرد.

این شاعر و نویسنده ی کودک و نوجوان از نوجوانی مشغول نوشتن بود آنقدر که در پایان دوره دبیرستان عضو تحریریه سلام بچه ها شد.

در بخش دیگری از برنامه اعضا، آثار طنز خود را قرائت نمودند و از نقد و نظرات استاد و دیگر اعضا بهره مند شدند.

سومین بخش این برنامه نوشتن با سوژه ای بود که هاشمی برای بچه ها تعیین کرد «نوجوانی که یک بچه گربه پیدا می‌کند و قرار است آن را دور از چشم خانواده در خانه پنهان کند»

این برنامه که با حضور اعضای مراکز ۴، ۲، ۶، ۷، ۸ و ۹ استان قم برگزار شده بود با خواندن تعدادی از این آثار و یک عکس یادگاری پایان یافت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =