فضای «دوچ» به هدف‌های کانون نزدیک است

امیر مشهدی‌عباس، کارگردان فیلم «دوچ» از کانون به عنوان نهادی امن برای ساخت آثاری سالم برای کودکان و نوجوانان یاد کرد و فضای فیلم را به اهداف و سیاست‌های کانون مانند «خواستن، توانستن است» نزدیک دانست.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، فیلم سینمایی «دوچ» به نویسندگی و کارگردانی امیر مشهدی‌عباس و تهیه‌کنندگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال ۹۷ این روزها مراحل تولید و تصویربرداری را می‌گذراند.

مشهدی‌عباس حدود۲۰ سال است برای کانون در زمینه‌ی تولید نمایش کار می‌کند. کارشناس مرکز تئاتر کانون و مشاور گروه‌های نمایشی است. علاوه بر این در خارج از کانون نیز با تلویزیون و دیگر رسانه‌های تصویری کار کرده‌ است.

او می‌گوید: فضای فیلم سینمایی «دوچ» به فضای کانون خیلی نزدیک بود. برای همین ساخت این فیلم را به کانون پیشنهاد دادم که در نهایت پس از بررسی و کارشناسی این پیشنهاد پذیرفته شد.

مشهدی‌عباس درباره‌ی نزدیک بودن فضای «دوچ» به فضای کانون توضیح داد: از آن جا که کارشناس مرکز تئاتر کانون هستم با اهداف و سیاست‌گذاری‌های کانون در زمینه‌ی تولید فیلم و اثر برای کودک و نوجوان آشنایی دارم. کانون نهادی است که خوراک سالم فکری برای بچه‌ها تولید می‌کند و امن‌ترین مرکز برای بچه‌ها است.

او با اشاره به موضوع فیلم «دوچ» ادامه داد: فیلم‌نامه‌ی این اثر با موضوع خواستن، توانستن است، نوشته شده و این محور جزو اهداف کانون است. شخصیت اصلی فیلم «دوچ» پسربچه‌ای است که با اراده و تلاش به آن‌چه می‌خواهد می‌رسد.

این کارگردان با تاکید بر این‌که چنین موضوعی سال‌ها به صورت مختلف و در قالب نمایش، انیمیشن و کتاب در کانون مطرح شده است، اظهار داشت: ساخت این فیلم سینمایی در حقیقت شکل جدیدی برای ارایه‌ی این موضوع است و می‌تواند مخاطب را به شخصیت اصلی داستان نزدیک کند.

مشهدی‌عباس پیش‌تر ساخت پنج تله فیلم و ۶ مجموعه سریال تلویزیونی را در کارنامه‌ی کاری خود دارد. او از سال ۷۵ کار نمایش را آغاز و تا سال ۸۲ فقط در حوزه‌ی تئاتر کار کرده است.

او می‌گوید: از سال ۸۲ برای یک مجموعه‌ی تلویزیونی دعوت به‌کار شدم و بعد کارگردانی تلویزیونی را آغاز کردم. هرچند چندین فیلم و سریال را برای کودک و نوجوان ساخته‌ام اما به این موضوع فکر نمی‌کردم که باید حتما یک فیلم سینمایی بلند برای گروه سنی کودک و نوجوان بسازم. تا جایی که دغدغه‌ و ضرورت اصلی ساخت این فیلم را برای مخاطب در قالب یک فیلم بلند سینمایی پیدا کردم. خوشبختانه کانون نیز از پیشنهاد ساخت فیلم استقبال و تولید آن آغاز شد.

این روزها در میان تولیدات سینمایی جای خالی آثاری برای کودک و نوجوان به شدت احساس می‌شود. کارگردان فیلم سینمایی «دوچ» درباره‌ی اهمیت ساخت اثر برای این گروه سنی گفت: هر کسی که برای کودک و نوجوان کاری تولید می‌کند باید چند ویژگی داشته باشد. نخست آن‌که کودک و نوجوان عصر خودش را بشناسد. از سوی دیگر نباید ساده‌انگارانه برای این گروه سنی کاری تولید کند؛ چراکه دنیا و کودکی آن‌ها با دنیای ما متفاوت و هر روز در حال تغییر است. همچنین نسل باهوش‌تری نسبت به دوران کودکی ما هستند.

او با تاکید بر این‌که متاسفانه آثار زیادی برای گروه سنی کودک و نوجوان تولید نمی‌شود، ادامه داد: متاسفانه از سوی دست‌اندرکاران، کودک و نوجوان جزو مخاطب حساب نمی‌شوند. اگر هم کاری انجام می‌گیرد کیفیت لازم را ندارد. این در حالی است که کیفیت در کار کودک اهمیت به‌سزایی دارد.

مشهدی‌عباس به ضرورت هزینه و به‌کارگیری نیروهای متخصص در کار کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت: در فیلم سینمایی «دوچ» از نیروهای کاملا حرفه‌ای سینما چه در زمینه‌ی بازیگر و چه عوامل فنی استفاده کرده‌ایم تا کاری با کیفیت تولید شود.

او یادآور شد: بسیاری درباره‌ی کار برای کودک و ویژگی‌های آن صحبت می‌کنند. اما این‌ها در حد همان حرف است و وقتی به مرحله‌ی عمل می‌رسیم کاری انجام نمی‌شود. کار کودک حتی در ظاهر نیاز به رنگ، دکور، اکسسوار، جلوه‌های تصویری و صوتی به صورت حرفه‌ای‌تر نیاز دارد. تا بتوان کاری با کیفیت و خوب برای این گروه سنی تولید کرد.

مشهدی‌عباس در پایان یادآور شد: خوشبختانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این فرصت را در اختیار گروه ما گذاشته است تا بتوانیم فیلمی با کیفیت برای این گروه سنی تهیه و تولید کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =