کد خبر: 280571
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۴
شعر اتفاقی برای  نوشتن است

انجمن‌های ادبی یکی از مراحل فرایند تجربه خلاق در میان اعضای فعال وپویای مراکز کانون است که باهدف کشف پرورش، معرفی خلاقیت واستعداد اعضا فعال و معرفی خلاقیت و استعدادها وتوانایی‌های نوجوانان در بندرعباس در حال برگزاری است.

ساعتم را به وقت شعر تنظیم کرده‌ام و فارغ از تمام دغدغه‌های روزانه راهی انجمن شعر آفرینش می‌شوم، جایی که نشست انجمن ادبی کانون بندرعباس درحال برگزاری است.

چشم‌های نوجوانان، این‌جا یک جور دیگر برق می‌زند از همان برق‌هایی که انگار می‌خواهند چیزی نورا در جهان کشف کنند.

انجمن‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان هرمزگان یکی ازمراحل فرآیند تجربه خلاق در میان اعضای فعال و پویای مراکز کانون است که با هدف کشف، پرورش، معرفی خلاقیت و استعداد اعضا فعال و معرفی چهره‌های کانونی به جامعه، جذب و پایدار سازی اعضای نوجوان وبهره‌گیری از استعدادها وتوانایی‌های نوجوانان و ... در حال برگزاری است.

شعر یکی از کهن ترین گونه‌ی ادبی است که علاقمندان فراوانی دارد. این نوع ادبی محصول تجربه‌های ژرف درونی وثمره کشمکشی دیرپاست؛ از آن رو آفریدن آن نیز به بینش عمیق، استعداد خارق العاده، عشق سرشار و شکیبایی فراوان نیاز دارد.

هر شاعر با شعر خود از نو به جهان دیده می‌گشاید  شاعر در کارگاه شعر امروز با حوادث و اتفاقات در ذهن خود روح زندگی می‌بخشد.

انجمن شعر و داستان استان هرمزگان از سال ۱۳۸۹ به صورت مستمر و باحضور اعضای پرورش‌یافته کار خود را در مرکز استان آغاز کردوتا کنون بیش از ۹۰ جلسه انجمن ادبی در بندرعباس برگزارشده است و همچنین  از سال ۱۳۹۶ مراکز فرهنگی هنری قشم، فین و هرمز فعالیت ادبی خود را در قالب انجمن ادبی شروع کردند.

حضور شاعران و نویسندگان مطرح کشوری و استانی در انجمن‌های ادبی جز شاخص‌ترین برنامه‌های انجمن ادبی می‌باشد ودر نودوپنجمین جلسه‌ی شعر استان که با حضور سعید آرمات شاعر مطرح استانی برگزارشد اعضای ادبی با مبحث «تقویت نگاه شاعرانه» در شعر آشنا شدند.

در نشست انجمن شعر که با حضور شاعر استانی برگزارشد وی ضمن بررسی شعر امروز گفت: سیر تحول در شعر بسیار مهم است، شعر امروز دارای ساختارپیچیده‌است و تخیل در شعر امروز آن‌قدر گسترده است که مخاطب را دچار یک سرعت فراوان می‌کند.

آرمات کار شاعر امروز را شناخت حوادث واتفاقات در روح وذهن دانست وگفت: مخاطب امروز ما با توجه به رویارویی با جهان مجازی نسلی است که تند به تند پیرامون خود را تغییر می‌دهد ولی قدرت نگاه کردنش به همان نسبت ضعیف می‌باشد از این رو کسی که می‌خواهد در عرصه شعر موفق باشد باید نگاه شاعرانه را در خود تقویت کند.

شاعر کتاب ماراتن در بالکن  افزود: شعر اتفاقی است که شما را به نوشتن وادار می‌کند پس باید بکوشید از حواس پنجگانه‌خود به سمت تخیل استفاده کنید، تخیل یک صدا یا چیزی است که وارد ذهن ما می‌شود و باعث می‌شود به فراسوها و دورترها سیر کنیم.

وی همچنین بیان کرد: اشکال عمده‌ای که شاعران بزرگ مانند نیما یوشیج و شاملو به شعرهای کلاسیک دهه ۱۳۰۰ می‌گیرند این است که شعر مال دوره زمانی است که انسان به صورت قالبی زندگی می‌کند و با توجه به پیچیدگی زندگی امروز و این‌که انسان امروزی هر لحظه با تعداد زیادی حوادث روبروست.

آرمات فرم شعر و داستان امروز را برگرفته از زندگی امروز مردم دانست وگفت: شعر خوب شعری نیست که مخاطب را به تماشای اشیا ببرد بلکه باید حس کمال را در انسان زنده کند شعر نباید باعث محدودیت شود بله باید رهایی داشته باشد.

این شاعر استانی ضمن بررسی غزل امروز با غزلیات حافظ افزود: چه چیزی باعث شده که غزل‌های حافظ بعد از گذشت این همه سال باز مخاطب خود را دارد؟ جواب این است که حافظ علاوه بر رعایت وزن وقافیه به جزییات پرداخته و آن‌قدر به زیبایی شناسی پرداخته است  که هیچ‌گاه غزلیاتش تکراری نمی‌شود.

در ادامه از اعضایی که علاقمند به نوشتن غزل هستند پیشنهاد کرد اگر می‌خواهید غزل کار کنید باید زیبا شناسی بلد باشید.

درادامه این نشست اعضای کارگاه شعر آثار خود را خواندند و آرمات به نقد وبررسی آثار آن ها پرداخت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =