ویژه‌برنامه «ما زمین را دوست داریم» در مراکز کانون تهران برگزار شد

اعضای مراکز شماره ۱۲ ,۳۳ و بومهن کانون استان تهران، در تابستان ۱۳۹۷ ضمن آموختن راه‌های حفظ و نگهداری محیط‌زیست، تلاش می‌کنند برای جلوگیری از تخریب زمین، قدم‌های کوچکی در این راه بردارند و در برنامه‌هایی با محوریت محیط‌زیست حضوری فعالانه داشته باشند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، با توجه به محوریت موضوع محیط‌زیست در برنامه‌های تابستانه مراکز کانون استان، اعضای دختر گروه سنی ب و ج به همراه مادرانشان در مرکز شماره۳۳ کانون استان گرد هم آمدند تا ضمن آشنایی با مقوله بازیافت به‌عنوان یکی از راه‌های حفظ محیط‌زیست، در ویژه‌برنامه « ما زمین را دوست داریم»، دوخت ساک دستی را با استفاده از البسه قدیمی آموزش ببینند.

بنا به گفته پروانه سلیانی مربی مسئول این مرکز، این ویژه‌برنامه با  برنامه کارگاهی بحث آزاد آغاز شد و اعضا در کنار والدین خود در رابطه با راه‌های پیشگیری از تخریب و آلودگی محیط‌زیست و درباره این موضوع که هر شهروند چگونه می‌تواند برای داشتن محیط‌زیست سالم و زیبا، و پاک نگاه‌داشتن زمین قدم بردارد باهم به گفتگو پرداختند.

کودکان راهکارهای خود را بر روی کاغذ نوشته و برای دیگر دوستانشان قرائت کردند.ازجمله این موارد «مصرف کمتر از ظروف یک‌بارمصرف و پلاستیکی، استفاده بهینه و همراه باصرفه جویی از کاغذ، استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای و زنبیل‌های حصیری به‌جای نایلون و ...» که اعضا به آن اشاره کردند.

در ادامه با استفاده از لباس‌های قدیمی و پارچه‌های بلااستفاده با کمک و راهنمایی مربیان و والدین ساک دستی پارچه‌ای دوختند تا پس‌ازآن برای حمل کتاب‌ها و دیگر وسایل شخصی‌شان از ساک‌های دست‌ساز خود استفاده کنند.

   

همچنین اعضا و مربیان مرکز شماره ۱۲ با همکاری شهرداری منطقه ۱۷ ویژه‌برنامه « جهان ما، آینده ما» را برگزار کردند. در این برنامه که باهدف آشنایی بیشتر اعضای کودک و نوجوان مرکز با محیط‌زیست، صدمات و آسیب‌های وارده به آن توسط انسان‌ها و بررسی راه‌های حفاظت از منابع طبیعی همچون سفره‌های آب زیرزمینی برگزار شد، «بهاره طلوعی» کارشناس محیط‌زیست شهرداری منطقه، ضمن بیان مطالبی در این رابطه، درباره گیاهان و وجود مؤثر آن‌ها در طبیعت و مشکلات ناشی از قطع درختان صحبت کرد.

وی همچنین در رابطه با گرمای زمین و مشکلات کم‌آبی با بچه‌ها سخن گفت و راهکارهای مؤثر در جلوگیری از مصرف بی‌رویه آب را به آنان معرفی کرد.

گفتنی است از دیگر برنامه‌های اجرای شده در این مراسم، اجرای نمایشی با محتوای محیط‌زیست و حفاظت از آن توسط گروه نمایشی از معاونت فرهنگی شهرداری منطقه ۱۷، قصه‌گویی اکرم صحتی با عنوان «ماهی تنها»، برگزاری  کارگاه کاردستی با استفاده از دورریختنی ها، اجرای دکلمه «آب » توسط پرنیان ذوالعلی  بود.

همچنین در این راستا، مرکز بومهن کانون استان نیز در برنامه‌ای مشترک با سازمان آب و فاضلاب شهرستان بومهن، به برگزاری برنامه‌ای با محوریت «صرفه‌جویی و مصرف بهینه آب» اقدام کرد.

این برنامه که با حضور ۵۰ نفر از اعضای دختر و پسر مرکز برگزار شد، کارشناس سازمان آب و فاضلاب با حضور در جمع اعضای این مرکز فرهنگی هنری، بر ضرورت صرفه‌جویی در مصرف آب و اصلاح الگوی مصرف توضیحاتی در بیان کرد.

وی از توضیحاتی در رابطه با آب شربی که به‌راحتی در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد به مقوله بحران جدی آب در کشور اشاره کرد و از بچه‌ها خواست تا با حس مسئولیت‌پذیری، مشکلات ناشی از اسراف بی‌رویه آب را در سطح خانواده‌ها و جامعه کاهش دهند و راه‌های درست مصرف را برای آنان برشمرد.

در ادامه، چند فیلم پویانمایی با موضوع صرفه‌جویی آب توسط میهمان برنامه به بچه‌ها نشان داده شد و از سوی سازمان آب به همه اعضای شرکت‌کننده در این برنامه کتابی در خصوص صرفه‌جویی در مصرف آب هدیه داده شد.

مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، به مدت دو سال موضوع «مهارت‌های زندگی و محیط‌زیست» را محور برنامه‌های خود قراردادند.   

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =