عضو دیروز کانون، از سال‌های اسارت در رمادی عراق گفت

اعضای نوجوان مراکز کانون استان تهران در ویژه‌برنامه « از سرو سرودن» که به مناسبت سالروز بازگشت آزادگان به میهن برگزار شد، پای خاطرات تلخ و شیرین «احمد یوسف زاده»، یکی از آزادگان جنگ هشت‌ساله نشستند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، در بیست و سومین روز از مردادماه 1397 اعضای نوجوان مراکز کانون استان، با حضور نویسنده کتاب «آن 23 نفر»، به پیشواز سالروز بازگشت آزادگان معزز به میهن رفتند .

بنابراین گزارش، محمود سلیمانی در این مراسم پس از پخش فیلم مستندی از 23 نوجوان اسیر که برای انجام یک برنامه تبلیغاتی به کاخ صدام‌ برده شدند، با اشاره به مردانگی و رشادت نوجوانان جبهه‌های مقاومت در هشت سال دفاع مقدس گفت: در آن برنامۀ تبلیغاتی رژیم بعث در سال1361، به نوجوانان اسیر ایرانی در قبال تبلیغات به نفع صدام، وعده آزادی داده شد، اما آن بیست‌وسه نوجوان در مرز اسارت و آزادی، با پشت کردن به نقشه‌های دشمن از آزادی خود گذشتند و در مقابل دشمن سر تعظیم فرود نیاوردند و تلاش کردند که عظمت ایران را حفظ کنند.

در ادامه احمد یوسف زاده آزاده سرافراز، ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع اعضای کانون گفت: من هم مثل شما در سیزده‌سالگی عضو کانون پرورش فکری بودم و رفتار خوب و پرمحبت مربیان، باعث علاقه‌مند شدن من به کانون شد، برای همین مدت‌ها کانون و کتاب خواندن جزو برنامه‌های روزانه من شده بود.

وی به اعضای نوجوان حاضر در این برنامه گفت؛ شما از جای خوبی شروع کرده‌اید. کانون می‌تواند روح و روان شمارا پرورش دهد.

یوسف زاده در ادامه به بازگویی خاطراتش از زندان‌های الرشید و رمادی عراق پرداخت و گفت: رژیم بعث بعد از به اسارت درآوردن نوجوانان رزمنده تلاش کرد با استفاده از یک جریان تبلیغاتی و روانی، به دنیا اعلام کند که سربازان امام خمینی (ره) همه کوچک و کم سن و سالند و به میل خودشان به جبهه نیامدند و حضور نوجوانان در جنگ از روی زور و اجبار بوده است.

وی ادامه داد؛ اما ما اسرای نوجوان که از سو استفاده‌های رژیم بعث به تنگ آمده بودیم، با اعتصاب پنج‌روزۀ آب و غذا، توطئه‌های آن‌ها را خنثی کردیم و باتحمل این روزهای سخت به آن‌ها فهماندیم برای وطن حاضریم جان خود را هم فدا کنیم اما ننگ را نمی‌پذیریم.

یوسف زاده در رابطه با نگرانی والدین مبنی بر تربیت نسلی باایمان و شجاع  یادآور شد؛ دو عنصر قهرمان می‌سازد، یکی وطن‌دوستی و دیگری داشتن ایمانی قوی و اراده‌ای محکم، که باید برای تقویت هر دو تلاش کنیم.

نویسنده کتاب «اردوگاه اطفال» با اشاره به حضور دختران شجاع  و مبارز ایرانی در اردوگاه‌های عراق و وحشت دشمن از شجاعت آن‌ها، به نوجوانان گفت؛ ما ایرانیان باید نسبت به خاک و سرزمینمان همیشه حساس باشیم و به‌عنوان مسلمان برای اعتقادمان جان دهیم. من معتقدم که اگر روزی دوباره شاهد بروز جنگی تحمیلی باشیم، هزاران هزار «بیست‌وسه نفر» شکل می‌گیرد و با قهرمانان و پهلوانان ایرانی بسیاری مواجه می‌شویم که آمادگی دارند برای حفظ میهنشان با دشمنان این سرزمین مبارزه کنند.

وی در پاسخ به نوجوانی که پرسید چطور باوجود شکنجه‌ها شجاع بودید و نمی‌ترسیدید خاطرنشان کرد؛ ترس لازمه وجود آدمی است و باعث محافظت از جان انسان می‌شود و موهبتی الهی است. ما نوجوانان هم در دوران اسارت، از شکنجه‌ها و شرایط سختی که هرروز پیش رویمان قرار می‌گرفت می‌ترسیدیم، اما باید بر ترس خود غلبه می‌کردیم و برای حفظ ارزش‌ها حاضر بودیم از جان خود نیز بگذریم.

وی از رویارویی دوباره با زندانبان عراقی خود که وی و دیگر اسرای نوجوان را بارها شکنجه داده بود سخن گفت و اذعان داشت: خیلی دوست دارم دوباره به اردوگاه رمادی برگردم و خاطرات هشت سال و سه ماه و هفده روز اسارتم را در آنجا مرور کنم و زندانبانان خود را ببینیم و بی‌هیچ کینه‌ای از آن‌ها بپرسم که چطور می‌شود یک انسان تا این اندازه بد باشد.

نویسنده کتاب «آن 23 نفر» در ادامه با اشاره به لحظات طنزآلود دوران اسارت، ضمن مرور برخی از خاطرات آن روزها، به معرفی دوستان شوخ‌طبع دوران اسارتش پرداخت.

ادامه برنامه به پخش کلیپی از بازخوانی کتاب اردوگاه اطفال اختصاص یافت که بخش‌هایی از آن توسط هشت عضو نوجوان مراکز کانون استان روخوانی شده بود.

اجرای سرود «وطن من» کاری از اعضای دختر مرکز شماره 42 به سرپرستی مریم شفیع‌زاده، پخش استاپ موشن طنز «‌کدو» برگرفته از کتاب «‌اردوگاه اطفال» و خوانش متون ادبی توسط «علی سلیقه،علیرضا خانی .پرهام میرابی ‌امیرمهدی قلی زاده و ثنا فیض‌الله زاده» اعضای نوجوان با موضوع قهرمان و پهلوان از دیگر برنامه‌ها بود.

در پایان محمود سلیمانی با اهدای لوحی از سوی کارکنان و اعضای کانون استان تهران از رشادت‌های آزاده معزز تجلیل به عمل آورد.

احمد یوسف زاده یکی از 23 نوجوان رزمنده‌ ایرانی بود که سال 1361 در عملیات بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر اسیر می‌شود. وی پس از تحمل هشت سال اسارت در سال ۱۳۶۹ به همراه دیگر آزادگان به میهن اسلامی بازگشت.

ویژه‌برنامه «از سرو سرودن» به مناسبت بازگشت آزادگان به میهمن، صبح روز 23 مرداد97 با حضور مدیرکل استان تهران، معاون مالی اداری، کارشناسان، مربیان و جمعی از اعضای مراکز کانون استان در سالن غدیر مجموعه آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون از ساعت 10 الی 12 برگزار شد.

لازم به توضیح است که مجری این برنامه مهرانگیز اخوی مربی مسئول مرکز شماره 25 تهران بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =