شیوه‌های نوین آموزش شعر در کارگاه‌های ادبی کانون بررسی شد

گردهمایی آموزشی شیوه‌های نوین در برپایی کارگاه شعر ویژه مربیان و رابطان ادبی مراکز کانون تهران با حضور مصطفی علیپور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، در این کارگاه آموزشی که توسط مصطفی علیپور استاد دانشگاه و مدرس دوره به اجرا در آمد، ابتدا ویژگی‌های شعر کودک و نوجوان مورد بررسی قرار گرفت.

علیپور در ادامه با تاکید بر ضرورت مطالعه شعر کودک و نوجوان و نگاه به اوزان عروضی ساده در انتقال مفاهیم توسط فعالان حوزه شعر کودک و نوجوان افزود؛ ما قراراست با این گروه‌های سنی نگارش شعر را تمرین کار کنیم، برهمین اساس باید با وزنهای کوتاه آغاز کرده و به مصراعهای سه یا چهار کلمه‌ای بسنده کنیم و دوبیتی که وزن ساده‌تری دارد و نوجوانان راحت‌تر می‌توانند با این قالب شعری ارتباط برقرار کنند برای شروع مناسب‌تر است

وی ادامه داد؛ این قالب ضمن سادگی وزنی دارای شهود و عاطفه بسیاری است که کار سرودن و درک مفاهیم را برای بچه‌ها آسانتر می‌کند.»

علیپور همچنین قالب سپید را برای گام‌های اولیه آموزش به این دو گروه سنی مناسب ندانست و در رابطه با آموزش موسیقی وزنی غم‌انگیز به مربیان توصیه کرد؛ رسالت مربیان القاء نشاط به بچه‌هاست و خلاقیت آن‌ها در فضایی شاد، با وزنهای تند و نشاط آور رشد پیدا خواهد کرد.

در بخش عملی این گردهمایی آموزشی، مربیان و رابطان ادبی در قالب برگزاری یک کارگاه شعر، به تمرین عملی در حوزه محور تدریس شده پرداختند و رامین غلامحسین نژاد یکی دیگر از مربیان، در یک کارگاه تمرینی با مشارکت مربیان شرکت کننده، آموزش وزن به اعضا را در قالب بازی ارایه داد.

قسمت دوم این نشست به توضیحاتی پیرامون محور چندرسانه ای کردن فعالیت‌های کارگاه شعر توسط بهاره مهرجویی مربی ادبی مراکز کانون استان و تشریح بخش‌هایی  از جزوه  آموزشی «وزن در شعر»  و روند آموزش در حوزه ریتم با بهره گیری از شیوه های نوین توسط صغری ملکی، مولف این جزوه، اختصاص یافت.

در بخش پایانی کارشناسان واحد آفرینش‌های ادبی استان، به  تشریح برنامه‌های شش ماهه دوم، همایش دوپنجره ویژه اعضای مکاتبه‌ای واحد ادبی، معرفی کتاب «طرح نو» با محوریت طرح‌های ادبی برگزیده رابطان و مربیان ادبی سراسر کشور و شاخصه‌های انتخاب طرح‌های برگزیده پرداختند.

گفتنی است دوره آموزش شیوه‌های اجرای نوین در اداره کارگاه‌های شعر ویژه مربیان و رابطان ادبی مراکز کانون استان تهران با حضور 40 نفر از مربیان، در سالن کنفرانس شماره یک مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون استان برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =