شعر گره‌خوردگی اندیشه و احساس است

سومین جلسه انجمن ادبی مهتاب مراکز فرهنگی هنری کانون نیشابور با حضور خدابخش صفادل شاعر پیشکسوت نیشابور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، سومین جلسه انجمن ادبی مهتاب روز دوشنبه ۵ شهریورماه ۱۳۹۷ در مرکز فرهنگی هنری شماره ۳ کانون نیشابور برگزار شد.

زهره اکبرآبادی مسئول انجمن ادبی مهتاب شهرستان نیشابور با اعلام این خبر گفت: در ادامه سلسله نشست‌های انجمن ادبی مهتاب که با هدف شناسایی و پرورش استعدادهای ادبی اعضاء نوجوان مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تشکیل شده است، در سومین جلسه خدابخش صفادل معلم بازنشسته و شاعر پیشکسوت نیشابور ضمن حضور در بین اعضاء به نقد و بررسی آثار ادبی آنان پرداخت.

در این جلسه صفادل در تعریف شعر گفت: شعر در زبان عربی به معنای شعور و در زبان فارسی به معنای شور است، اما در حقیقت شعر همان گره خوردگی اندیشه و احساس است. شعر رستاخیز واژگان است و اتفاقی است که در ذهن و زبان شاعر رخ می‌دهد. شاید دلیل اینکه ایرانیان به شعر اهمیت می‌دهند و بیشتر آن را مورد توجه قرار می‌دهند همین اتفاقی است که در ذهن و اندیشه به وجود می‌آورد و تاثیر دو جانبه‌ای است که بر روح شاعر و مخاطب آن دارد.

صفادل تصریح کرد: با این تعریف هر سخن موزونی شعر نیست و اگر خاصیت برانگیزانندگی در کنار تخیل و احساس به کلام موزون راه یافت می‌توان آن را شعر نامید.

این شاعر پیشکسوت و خوش‌آوازه نیشابوری به اعضای انجمن برای کیفیت‌بخشی به آثار ادبی و اشعار خود توصیه‌هایی کرد و گفت: بیشتر از قبل مطالعه کنید و آثار شاعران بزرگ ایران نظیر فردوسی، حافظ، سعدی، مولوی، عطار، نظامی و خاقانی را مورد توجه قرار دهید و از خواندن اشعار شاعران معاصر چون سهراب، نیما، اخوان و شاملو غافل نشوید.

در ادامه میهمان انجمن ادبی مهتاب با خوانش آثاری با مضمون رضوی و عاشورایی از اعضای انجمن خواست با مطالعه رمان‌های معروف ایران و جهان دایره واژگان خود را افزایش دهند.

سومین انجمن ادبی مهتاب مراکز فرهنگی هنری کانون شهرستان نیشابور با خوانش آثار اعضا و نقد و بررسی آن توسط میهمان انجمن و سایر حاضران پایان یافت.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =