محوطه تاریخی دهتل، اردوی کودکان بستک

بازدید از محوطه تاریخی روستای دهتل بستک و سنگ‌نگاره‌های ارزشمند آن بخشی از یک برنامه بازدید علمی تاریخی بود که کانون پرورش فکری برای آشنا کردن اعضای کودک و نوجوان خود با تاریخ و فرهنگ این سرزمین کهن تدارک دیده بود.

صبح یک روز گرم تابستانی کودکان و نوجوانان ساکن این شهر که هر روز از کنار این محوطه تاریخی گذر می‌کنند این بار با حضور مربیان خود و کارشناسان تاریخ و جغرافیا به این محوطه تاریخی پای گذاشتند تا به اهمیت این میراث ارزشمند و کهن ایران زمین بیش از گذشته پی ببرند.

سنگ‌نگاره‌های تاریخی روستای دهتل با بیش از ۹ تا ۱۲هزار سال قدمت یکی از آثار تاریخی و میراث ‌فرهنگی منطقه بستک است که در روی آن نقوش حیوانات سنگ‌نگاره‌های دهتل شامل انواع بز کوهی، سگ، اسب، روباه، شتر، گوزن، لاک‌پشت، خر یا گورخر، عقرب، ماهی، شیر و برخی حیوانات دریایی یا چهارپایانی نامشخص جلوه‌گری می‌کند.

در این میان همراهی سیداسماعیل ‌رضوی، دبیر تاریخ و جغرافیا به عنوان راهنمای بومی باعث شد تا کودکان و نوجوانان سوال‌های خود را درباره‌ی ارزش‌ها و ویژگی‌های این محوطه تاریخی با او در میان بگذارند و با  این جلوه‌های ارزشمند تاریخی بیش از گذشته آشنا شوند.

رضوی در این بازدید علاوه بر معرفی محوطه سنگ‌نگاره‌های دهتل با بیان نقل قولی از محمد ناصری‌فرد محقق و پژوهشگر سنگ‌نگاره‌های تاریخی ایران گفت: این محقق در تحقیقات خود به نتیجه رسیده ‌است که سنگ‌نگاره‌های دهتل تنها بر آن دسته از سنگ‌ها حک شده‌ است که لایه تیره‌رنگی بر سطح آن‌ها وجود دارد.

تاکید بر حفاظت و مراقبت از آثار کهن و میراث فرهنگی یکی از هدف‌های اردوی تاریخی فرهنگی کانون بستک بود که در جریان آن راهنمای این اردو بر اهمیت مراقبت از سنگ‌نگاره‌های ۹‌هزار ساله دهتل تاکید کرد و از تلاش مسوولان اداره میراث فرهنگی استان برای ثبت ملی این آثار خبر داد.

این معلم تاریخ در میانه این بازدید دردمندانه از خطر تخریب این آثار ارزشمند و میراث ماندگار ایران با کودکان سخن گفت و به بچه‌ها توضیح داد که کروی بودن بخش زیادی از این سنگ‌ها موجب شده است برخی افراد سودجو و غارت‌گران میراث فرهنگی همیشه در کمین این آثار باشند.

سنگ‌نگاره‌ها کهن‌ترین آثار تاریخی و هنری به جا مانده از بشر و از بهترین پنجره‌های رو به گذشته‌های دور است که در آن‌ها رمز و رازهای فراونی نهفته است که از طریق آن می‌توان از زاویه‌هایی مختلف، نمای متفاوت و گوناگونی از زندگی انسان‌های اعصار کهن را رصد کرد. سنگ‌نگاره‌ها در عین‌حال نشانه‌هایی از خط، زبان، آداب و رسوم، اسطوره‌ها، ادبیات و قلمرو انسان کهن و پیشرفت پلکانی بشر را مقابل چشم مردمان امروز قرار می‌دهد.

اردوی یک روزه اعضای مرکز فرهنگی هنری کانون بستک با بازدید از خانه صنایع دستی روستا و پنج‌شنبه بازار دائمی دهتل به پایان رسید.

دهتل، روستایی از توابع شهرستان بستک استان هرمزگان منطقه‌ای در جنوب ایران و در نزدیکی خلیج فارس است و سنگ‌نگاره‌های آن در میانه دشتی بزرگ و صاف امکان بازدید آسان گردشگران و دوست‌داران آثار فرهنگی از این منطقه تاریخی را فراهم کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =