کد خبر: 281351
تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۶
«ضربه فنی»؛ فیلمی درباره ی رقابت و رفاقت

یکی دیگر از آثاری که به تهیه‌کنندگی کانون در سی‌ویکمین جشنواره‌ی فیلم‌های کودک و نوجوان حضور داشت فیلم «ضربه فنی» به کارگردانی غلامرضا رمضانی بود که در مراسم پایانی این جشنواره توانست جوایز متعددی را به خود اختصاص دهد. فیلمی برای نوجوانان که علاوه بر مولفه‌های مورد پسند نوجوان امروز در فضایی ساده موضوع رفاقت و رقابت را در کنار هم به تصویر می‌کشید.

گزارش از فرناز میری

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون؛ داستان فیلم «ضربه فنی» در باره‌ی محمد شاگرد درس‌خوان و خوبی است که یکی از شاگردان مدرسه مزاحم او می‌شود. در این میان محمد با یکی دیگر از شاگردان مدرسه به نام امیر که ورزشکار است آشنا می‌شود و این آشنایی سرنوشت متفاوتی را برای هر سه نفر آن‌ها به دنبال دارد و...

محور اصلی فیلم رفاقت و برتری آن بر رقابت ناسالم است. کارگردان در این فیلم به خوبی و با به‌کار گرفتن عناصر مورد علاقه‌ی نوجوانان امروز در فیلمی اکشن و هیجانی موضوع رفاقت، نزدیک ‌شدن به بچه‌ها، کمک به آن‌ها برای مقابله با ترس‌ها و مشکلات‌شان چه در محله و چه در مدرسه یا خانواده و استقلال پیدا کردن را نشان می‌دهد.

در فیلم «ضربه فنی» به موضوع رقابت، در قالب ورزش تکواندو و تمرین و مسابقه برای این ورزش پرداخته می‌شود. در یکی از اکران‌های این فیلم در روزهای جشنواره‌ی سی‌ویکم فیلم‌های کودک و نوجوان، با جمعی از کودکان و نوجوانانی که همراه با خانواده‌های‌شان در آخرین شب‌های تابستان به سینما آمده بودند به تماشای این فیلم نشستم. صحنه‌های مسابقه و به اصطلاح اکشن فیلم با استقبال نوجوانان حاضر در سالن همراه بود که این استقبال را با تشویق و همراهی با فیلم نشان می‌دادند.

استقبالی که نظر مثبت هیات داوران جشنواره‌ی سی‌ویکم را نیز به خود جلب کرد و در مراسم پایانی جشنواره جوایز متعددی را برای فیلم «ضربه فنی» به همراه داشت. برهمین اساس پروانه زرین داوران کودک و نوجوان برای بهترین فیلم، پروانه زرین مسابقه سینمای ایران به عنوان بهترین فیلم و بهترین فیلم‌نامه‌ی بخش نوجوان، پروانه زرین زنده‌یاد زاون قوکاسیان و تندیس ویژه و لوح قدردانی داوران حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به این فیلم تعلق گرفت.

در حاشیه‌ی اکران این فیلم با دو تن از سینماگران نیز گفت‌وگویی درباره‌ی «ضربه فنی» و ویژگی‌های آن داشتیم.

هم‌ذات‌پنداری بچه‌ها با شخصیت اصلی داستان

قاضی‌نظام، فیلم‌نامه‌نویس

علی‌اکبر قاضی‌نظام مهم‌ترین اصل درباره‌ی یک فیلم را جنبه‌ی سرگرم کنندگی آن می‌داند و می‌گوید: به‌نظرم «ضربه فنی» چنین ویژگی داشت و می‌توانست بیننده‌ی نوجوان را جذب کند.

او ادامه داد: موضوع فیلم مساله‌ای بود که بچه‌های امروز با آن درگیر هستند. فیلمی درباره‌ی مردانگی و رفاقت که بچه‌ها به خوبی می‌توانند با شخصیت اصلی داستان آن هم‌ذات‌پنداری کنند.

این فیلم‌نامه‌نویس از توانایی فیلم «ضربه فنی» در برقراری ارتباط با بچه‌ها به عنوان بُرد کانون یاد کرد که توانسته است چنین فیلمی بسازد.

او یادآور شد: اگر کانون پرورش فکری سعی کند در همین طیف کارگردانانی که آثاری مانند «ضربه فنی» می‌سازند، بماند، در حوزه‌ی سینمای کودک خیلی اثرگذار خواهد بود.

پیشنهاد دیگر قاضی‌نظام به مسوولان کانون برای رشد سینمای کودک و نوجوان استفاده از کتاب‌هایی است که انتشارات کانون منتشر کرده‌ و آثار خیلی موفق و خوبی هستند. او معتقد است براساس بعضی از این‌ کتاب‌ها، آثار سینمایی خوبی از آن‌ها می‌توان تولید کرد. بنابراین اگر برنامه‌ای گذاشته شود تا این کتاب‌ها در اختیار فیلم‌نامه‌نویسان کودک و نوجوان قرار بگیرد تا بتوانند فیلم‌نامه‌ی آن را بنویسند و بعد در قالب فیلم تولید شود اتفاق خیلی خوبی است.

این فیلم‌نامه‌نویس در ادامه توضیح داد: از سوی دیگر کانون پس از تولید آثارش، این آثار را برای اکران باید به بخش خصوصی بسپارد و بتواند کاری کند تا با همکاری معاونت سازمان سینمایی کشور چندین سالن سینما برای اکران آثار کودکان و نوجوانان در نظر گرفته شود. برای مثال در این جشنواره حداقل 11 فیلم بلند سینمایی داریم. بنابراین هر ماه می‌توان یک اثر برای کودک و نوجوان در سینماها نمایش داد.

او در پایان با اشاره به این‌که در دو فیلم امسال جشنواره به تهیه‌کنندگی کانون شخصیت قهرمان داستان پسر است و شخصیت دختر قهرمان نداریم، یادآور شد: این مساله یعنی نیمی از جمعیت کودک و نوجوان ایران را کنار گذاشته‌ایم. به‌نظرم خوب است که نویسندگان و کارگردانان کودک و نوجوان بر خلق قهرمان‌های دختر هم کار کنند و قصه‌هایی بنویسند که دختران هم بتوانند با شخصیت قصه بیشتر هم‌ذات پنداری کنند.

هیجان؛ ویژگی اصلی «ضربه فنی»

حمید ابراهیمی، دستیار کارگردان فیلم «سوم شخص غائب»

به گفته‌ی ابراهیمی فیلم «ضربه فنی» فیلمی مورد پسند نوجوانان است و تمام ویژگی‌های فیلم‌های مورد علاقه‌ی گروه سنی نوجوانان به ویژه از نظر هیجان و داشتن قهرمان داستانی را دارد.

او معتقد است از نظر فیلم‌نامه نیز این اثر کاری قوی و بی‌نقص در میان دیگر آثاری بوده که این چند روز در جشنواره دیده است.

ابراهیمی یادآور شد: شاید بهتر بود برای بحث اکشن و هیجان فیلم ورزش دیگری به جز تکواندو در نظر گرفته می‌شد تا اطلاعات عمومی تماشاگران نسبت به نوع داوری و امتیازدهی این ورزش بیشتر باشد و بهتر بتوانند صحنه‌های حساس مسابقه‌ی فیلم را درک کنند؛ چراکه عموم افراد از نوع امتیازدهی یا قوانین ورزشی مانند تکواندو بی‌اطلاع هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =