همایش ادبی اعضای مکاتبه‌ای کانون تهران برگزار شد

همایش سالانه اعضای مکاتبه‌ای کانون استان تهران، با حضور اسدالله شعبانی شاعر و نویسنده کودک و نوجوان و جمعی از اعضای مکاتبه‌ای واحد آفرینش‌های ادبی استان، صبح روز یک‌شنبه هجدهم شهریورماه 1397 در سالن غدیر کانون برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، این همایش با حضور بیش از ۱۰۰ عضو ادبی مکاتبه‌ای، کارشناسان و مربیان کانون استان در سالن غدیر مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری برگزار شد و محمود سلیمانی مدیرکل کانون استان دقایقی با اعضای شرکت‌کننده در این همایش سخن گفت.

وی سخنان خود را در رابطه با تفاوت‌ها و نسبت‌های دو واژه « آرامش و آسایش» در زندگی آغاز کرد و بیان داشت؛ آرامش باروح انسان سروکار دارد و امری درونی است و آسایش با جسم انسان و یک پدیده  بیرونی است.

سلیمانی شرط  داشتن آرامش در زندگی را یاد خدا و توکل به آفریدگار دانست و خاطرنشان کرد؛ برخی افراد در زندگی از ثروت، رفاه کامل و امکانات زیاد برخوردارند اما در زندگی آرامش ندارند و میزان خشنودی روحی آن‌ها در زندگی اندک است، پس هر چه بتوانیم روح و روانمان را با یاد خدا بزرگ کنیم‌، آرامشمان بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به کلام خداوند در آیه «الا بذکر الله تطمئن القلوب» گفت؛ ذکر خدا دل‌های مؤمنان را آرام می‌کند، یاد خدا نه‌تنها در زبان ما و در امور دینی و معنوی ما همچون نماز و قران خواندن، بلکه در رفتارمان با دیگران نیز باید تبلور داشته باشد.

این مقام مسئول تعامل و روابط انسانی با دیگران را عاملی برای آرامش دانست و یادآور شد؛ کسی که قران می‌خواند، باید عامل به دستورات قران نیز باشد، کسی که مردم از دست او در امان نباشند، مسلمانی برازنده‌اش نیست.

سلیمانی به اعضای حاضر در این همایش توصیه کرد که تا می‌توانند مطالعه کنند زیرا بامطالعه و خواندن کتاب، ظرفیت‌های روحی آنان افزایش می‌یابد و ادامه داد؛ بامطالعه، افراد داناتری خواهید شد و می‌توانید به‌آسانی از سختی‌ها عبور کرده و آرامش درونی‌تان را در تلاطم‌های زندگی حفظ کنید، همان‌گونه که رزمندگان جنگ تحمیلی در روزهای سخت و زیر گلوله و خمپاره، روحیه‌ای عالی و قوی داشتند و وجودشان لبریز آرامش و توکل بر خدا بود.

بر اساس این گزارش اسدالله شعبانی شاعر و نویسنده کودک و نوجوان نیز میهمان ادب دوستان کانون تهران در این همایش بود و ضمن گفتگوی صمیمانه با اعضای مکاتبه‌ای، از دوران حضورش در کانون به‌عنوان کارمند بخش ادبی و پاسخگوی بخش مکاتبه‌ای سخن گفت.

شاعر کتاب«شاعر و شب‌بو» یکی از مهم‌ترین رویدادهای زندگی‌اش را در دوره نوجوانی، آشنایی‌ با کانون پرورش فکری کودکان معرفی کرد و به بچه‌ها توصیه کرد کتاب بخوانند و قدر لحظات خوش نوجوانی‌شان را بدانند، سپس با درخواست بچه‌ها، به خوانش یکی از اشعار مجموعه شعر «آواز توکا» پرداخت.

شعبانی در پایان سخنانش، به بی‌توجهی و کوتاهی جامعه در مورد زبان فارسی اشاره کرد و از بچه‌ها خواست برای پاسداری از زبان فارسی به‌عنوان بخشی از هویت ما ایرانیان، تلاش کنند و در حفظ و مراقبت و سالم نگاه‌داشتن آن  کوتاهی نکنند.

رعایت قوانین دستور زبان، درست‌نویسی واژه‌ها و رعایت املای صحیح واژه‌ها برخی از راه‌های حمایتی از زبان فارسی بود که وی برای دوری از آسیب‌های روزمره و لغزش‌های معنایی زبان فارسی بر آن‌ها تأکید کرد.

از دیگر بخش‌های این همایش ادبی خوانش اثر ادبی توسط شش عضو فعال مکاتبه‌ای و گفتگو با غزل محمدی عضو سابق این مجموعه بود. وی که هم‌اکنون در دو مجله کودک به‌عنوان نویسنده همکاری می‌کند، کانون را دررسیدن به راه درست زندگی و انتخاب شغل موردعلاقه‌اش مؤثر دانست.

همچنین در این همایش «نگین صدری زاده، مریم عباسی و سمیرا قیومی» پاسخگویان بخش مکاتبه‌ای به اعضا معرفی شدند و آن‌ها طی گفتگو و پاسخ به پرسش با اعضای حاضر، از لحظات خوشی که با خواندن نامه‌های پرمهر و آثار ادبی بچه‌ها گذرانده بودند سخن گفتند.

پخش دو کلیپ از فعالیت واحد آفرینش‌های ادبی استان، اجرای موسیقی و خوانش شعر و تجلیل از اعضای فعال مکاتبه‌ای از دیگر بخش‌های این رویداد ادبی بود.

همایش ادبی اعضای مکاتبه‌ای هرساله با حضور اعضای فعال و برخی کارشناسان این حوزه به همت واحد آفرینش‌های ادبی در کانون استان برگزار می‌شود و اعضا طی این همایش، با پاسخگوهای واحد ادبی دیدار می‌کنند. این همایش امسال با حضور اسدالله شعبانی و حسین تولایی شاعران کودک و نوجوان و برخی کارشناسان ادبی کانون برگزار شد.

اجرای صحنه‌ای این همایش بر عهده «مهرانگیز اخوی»، مربی مسئول مرکز ۲۵ و «رضا قاضی میر سعید» عضو ارشد مرکز شماره ۱۵ کانون استان تهران بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =