روایت قصه های 90 ثانیه ای در ماه مهربان

مدیرکل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان استان فارس روز چهارشنبه در نشست رسانه ای، ضمن تشریح روند برگزاری و شرکت در بیست و یکمین جشنواره بین المللی قصه گویی، از برگزاری جشنواره قصه گویی استانی در نیمه دوم مهر سال جاری خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون فارس، زهرا افتخاری در جمع خبرنگاران با اعلام این موضوع گفت: قصه گویی در ایران قدمتی به درازنای تاریخ این سرزمین کهن دارد که بر اساس مستندات پژوهشی ارسطو و افلاطون هم به آن اشاره و غبطه خورده اند. بر همین اساس است که از این ابزار مهم فرهنگی در مبانی آموزشی و تربیتی استفاده می شود.

بیست و یکمین جشنواره بین المللی قصه گویی تمدید شد

 او گفت: فراخوان بیست و یکمین جشنواره بین المللی قصه گویی  از ۲ ماه پیش اعلام شده است و قرار بوده تا 25 شهریور ماه آثار گردآوری شود اما فراخوان تا 15 مهر ماه تمدید شده و علاقه مندان تا این تاریخ فرصت دارند قصه های 90 ثانیه ای خود را در پایگاه kanoonfest.ir بارگذاری کنند.

وی با اعلام اینکه این دوره جشنواره قصه گویی با شعار «خوب زندگی کردن تمرین می خواهد»، برگزار می شود، افزود: در بخش عمومی قصه ۹۰ ثانیه ای(فیلم)، بخش تخصصی قصه گویی کلاسیک و قصه گویی خلاق و بخش علمی، مقالات تخصصی مورد داوری قرار می گیرد.

افتخاری درخصوص بخش عمومی گفت: در این بخش قالب آثار روایت مستندگونه از غم ها، شادی ها و لحظات پندآموز زندگی در قالب فیلم ۹۰ ثانیه ای است.

وی همچنین به تشریح بخش تخصصی پرداخت و افزود: در این بخش شرکت کنندگان بخش ملی دختران و پسران(۱۴ تا ۱۸ سال)، زنان و مردان(۱۸ سال به بالا) و مادربزرگ ها و پدربزرگ ها می توانند شرکت کنند.

افتخاری به ظرفیت های فرهنگی و قومیتی استان فارس هم اشاره ای داشت و گفت: خرده فرهنگ ها، گویش ها و زبان های مختلف در استان این اجازه و فرصت را به ما داده است تا از قصه های بومی و فولکلور مردم این سرزمین بهره ببریم که در این میان نقش پدربزرگ ها و مادربزرگ ها مهم است.

به گفته مدیر کل کانون فارس، مقالات علمی هم با محورهای «دنیای مدرن، عصر ارتباطات و حیات قصه ها، قصه گویی، تجربه اجتماعی و روابط انسانی، قصه گویی، رسانه، مهارت های زندگی و قصه گویی، تنوع و تبادل فرهنگی» در بخش جداگانه ای داوری می شود و پس از داوری مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

افتخاری تصریح کرد: با فرایندهایی که تدوین شده بچه های ۳ سال به بالا در بخش ۹۰ ثانیه ای شرکت و قصه زندگی خود را بیان کنند که استفاده از گویش های محلی در بیان قصه ها به غنای فرهنگ کشور می افزاید.

مدیرکل کانون پرورش فارس از تمدید ارسال آثار به بیست و یکمین جشنواره بین المللی قصه گویی تا ۱۵ مهرماه خبر داد و در عین حال اعلام کرد: نیمه دوم مهرماه بخش استانی جشنواره قصه گویی فارس با استفاده از ۲ داور غیرکانونی و یک داور کانونی برگزار می شود.

مدیر کل کانون فارس با بیان اینکه هدف اصلی و رویکرد جشنواره قصه گویی تمرین زندگی است، ادامه داد: شرکت کنندگان می توانند آنچه را از پیرامون خویش الهام می گیرند روایت کنند و تلاش می کنیم مردم را در این دوره جشنواره مشارکت دهیم و قصه گویی را به عنوان یک ابزار ارتباطی بیش از پیش در فرهنگ خود بگنجانیم.

وی تصریح کرد: قصه گویان منتخب استانی به مرحله ملی راه پیدا می کنند و در جریان جشنواره با قصه گویان دیگر کشور به رقابت می پردازند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =