6 هزار نفراز برنامه های کانون ایلام بهره مند شدند

حبیب الله بخشوده مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان ایلام در گفتگو با خبر گزاری ایرنا گزارشی از تازه ترین فعالیت ها و برنامه های کانون در شش ماه گذشته را ارائه داد .

حبیب الله بخشوده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مورد برنامه های بدیع و تازه امسال کانون برای مخاطبان خود، اظهار داشت: عمده برنامه های کانون بر محوریت کتاب خوانی و ترویج فرهنگ مطالعه و انس با کتاب و نیز تقویت حس خلاقیت بچه ها است.

** ترویج فرهنگ انس با کتاب و کتابخوانی محوری ترین برنامه کانون

وی افزود: ویژه برنامه باغ کاغذی در قالب نمایشگاه مصور کتاب های کودک و نوجوان برگزار شد که در این نمایشگاه کتاب هایی که بیشترین خواننده کودک و نوجوان عضو مراکز را داشتند، گنجانده شده بود.

بخشوده یادآور شد: این نمایشگاه در ضلع شمالی بلوار امام و در فضای عمومی و با حضور عموم مردم و مسئولان به مدت یک هفته برگزار شد که مورد استقبال خانواده ها و به ویژه جامعه هدف کودک و نوجوان قرار گرفت.

وی گفت: پویش گرم کتاب که در پارک کودک ایلام به صورت هفتگی و روزهای سه شنبه برگزار می شد نیز در راستای ترویج فعالیت کتابخوانی در بین اقشار مختلف مردم از دیگر برنامه های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود که در هر برنامه پویش 200 جلد کتاب بین افراد حاضر در پویش توزیع و اهدا می شد.

بخشوده افزود: از ابتدای تابستان تاکنون 192 هزار و 707 جلد کتاب به افراد حاضر در برنامه های کانون ( که عمدتا در فضاهای آزاد و عمومی برگزار شد) اهدا شده است.

وی گفت: همچنین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام دارای سه کتابخانه سیار روستایی واقع در شهرستان های سیروان و چرداول، بخش های سیوان و چوار از توابع شهرستان ایلام است که کتاب های درخواستی اعضای کانون ساکن در روستاها و نقاط دور افتاده را تامین می کند.

** ایستگاه سه شنبه، کانون میزبان والدین

وی اظهار داشت: ایستگاه سه شنبه ها از دیگر فعالیت های متنوع کانون بود که سه شنبه های هر هفته در پارک کودک ایلام بچه ها و والدین در کنار مربیان مراکز کانون در انجام فعالیت های مختلفی چون نقاشی، کاردستی، معرفی و مطالعه و دریافت کتاب ( پویش گرم کتاب) ، قصه گویی، نمایش طنز، موسیقی، سرود، کارگاه سفال، استفاده از دورریختنی ها می پرداختند.

بخشوده یادآور شد: در ایستگاه سه شنبه ها مراکز فعالیت های شاخص خود را در فضای آزاد و در معرض دید خانواده ها برگزار کردند تا والدین از نزدیک در جریان برنامه های کانون و اعضای آن قرار بگیرند.

وی با اعلام رضایت از بازخورد عمومی از برنامه مفرح ایستگاه سه شنبه ها گفت: این برنامه با همکاری ارگان ها و نهادهای مختلفی برگزار شد که در این میان همکاری شهرداری ایلام در اجرای هرچه بهتر آن چشمگیر بود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام اظهار داشت: ایستگاه سه شنبه ها به مدت 9 هفته روزهای سه شنبه در محل پارک کودک ایلام توسط مراکز مختلف ایلام برگزار شد و هم اکنون نیز این برنامه تا پایان تابستان در سایر شهرستان های استان در حال اجرا است.

** بچه های عضو آشیانه ساز پرندگان شدند

وی با اشاره به برگزاری موفق نمایشگاه عروسکی داول ( مترسک) در سال گذشته از سوی کانون که در پارک کوثر ایلام برگزار شده بود، افزود: امسال نیز جشنواره آشیانه مهر با هدف اهمیت دادن به محیط زیست و حراست از انفال طبیعی و با محوریت لانه سازی برای پرندگان برگزار شد.

بخشوده توضیح داد: در این جشنواره که فراخوان آن اسفند سال گذشته به مراکز کانون ارسال شده بود 800 اثر ادبی، هنری، کاردستی،لانه سازی برای پرندگان، نقاشی از اعضای مراکز کانون به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و در پایان به 70 اثر برگزیده جوایزی اهدا شد.

وی گفت: در اختتامیه این جشنواره که در پارک شادی ایلام برگزار شد آثار برتر شرکت کنندگان در جشنواره به نمایش گذاشته شد و از سازندگان آشیانه هایی که دارای قابلیت استفاده برای پرندگان بودند نیزتجلیل به عمل آمد.

بخشوده افزود: همچنین آتش زدن نمادین اسلحه های چوبی به نشانه اعتراض به شکار وحوش، آزاد کردن و رها ساختن چندین کبوتر از قفس توسط فرماندار ایلام به نشانه اهمیت آزادی برای همه مخلوقات از دیگر، برپایی نمایشگاه نقاشی و برگزاری نمایش با محتوای زیست محیطی از دیگر برنامه های جنبی این جشنواره بود.

** تقدیر از فعالان حوزه کار با کودکان و نوجوانان

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام یاداور شد: یکی از مهمترین برنامه های کانون تجلیل از فعالان حوزه کودک و نوجوان است که برای اولین بار شهرستان ایوان کلید خورد و از فعالان شعر، موسیقی، قصه گویی، سرود، نمایش، گرافیک، کتاب کودک و نوجوان تقدیر شد.

وی تجلیل از فعالان حوزه کودک و نوجوان در شهرستان های مختلف استان ایلام همچنان ادامه دارد و به تدریج در تمام نقاط استان از مربیان، هنرمندان و اعضای مراکز کانون که فعالیت های شاخص در زمینه کودک و نوجوان دارند تجلیل می شود.

** رشد 25 درصدی گرایش به فراگیری زبان انگلیسی در کانون زبان ایلام

وی به کانون زبان ایران شعبه ایلام هم اشاره کرد و افزود: تعداد زبان آموزهای این مرکز نسبت به مدت مشابه سال گذشته 17 درصد و در مقایسه با بهار امسال 25 درصد افزایش داشته است و این موضوع بیانگر سطح کیفی و کمی آموزش های کانون زبان است.

به گفته بخشوده کانون زبان استان ایلام در حال حاضر 900 زبان آموز دارد و در تابستان امسال 51 کلاس برای همه گروه های سنی کودک، نوجوان و بزرگسالان برگزار شد.

** آشنایی والدین با برنامه ها هدف اصلی کانون در اجرای برنامه ها در فضاهای آزاد و عمومی است

وی تاکید کرد: یکی از برنامه های در دست اقدام و پیگیری کانون اجرای برنامه های عروسکی به صورت سیار در محلات مختلف استان و در محلات روباز از جمله پارک ها و بوستان ها برای عموم مردم است.

بخشوده یادآور شد: هدف از اجرای برنامه های کانون در فضاهای آزاد و اماکن عمومی آشنایی بیشتر والدین و خانواده ها با فعالیت های کانون و نیز ترویج فرهنگ مطالعه و افزایش میزان کتابخوانی در میان جامعه است.

به گزارش ایرنا، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام دارای 22 مرکز ثابت و سیار است و در این مراکز 42 فعالیت روتین همچون شعرخوانی، معرفی کتاب، نقد و بررسی کتاب، معرفی شخصیت ها و سرزمین، مسابقه، اردو، سفال، موسیقی، سرود، کاردستی، ... توسط مربیان و اعضای کانون اجرا می شود.

لازم به ذکر است که همه فعالیت های کانون برای اعضا رایگان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =